Lesestimulering i avdeling barn og unge - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Sikre lik behandling ved lesestimulering for å gi brukerne god service.

 

Gjelder for

Bibliotekarer/formidlere i avdeling barn og unge med ansvar for lesestimulering.

 

Ansvar for gjennomføring

Formidlere i avdeling barn og unge.

 

Beskrivelse

Skolen henvender seg til de ansvarlige for å gjøre avtale om leseprosjekt.

Skolens og lærerens navn, klassetrinn, dato og klokkeslett for besøket noteres i avdelingens Outlook, og en bekreftelse sendes til skolen ved læreren via e-post eller telefon.

Personalet i biblioteket mottar brev fra elevene med informasjon om hva de har lest, hva de ønsker å lese, og eventuelle hobbyer. Ut fra brevene plukker de ansatte ut bøker til elevene – helst tre eksemplarer av hver bok, 17–18 boktitler. Bøkene lånes ut til skolen ved lærerens navn før de pakkes og settes i U1 sammen med en utskrift av listen over lånene (8 uker) og en leseliste (oversikt over boktitlene som er med i prosjektet).

Boktitlene fordeles mellom de som skal presentere bøkene for klassen. Bøkene tas med til klassen den dagen besøket finner sted, eller de sendes med skoleposten i god tid i forveien. Bøkene presenteres i klassen, og læreren overtar ansvaret for bøkene. Tidsbruk: to skoletimer + tre timer forberedelse for hver formidler.

Læreren har selv ansvar for å levere bøkene tilbake til biblioteket via skoleposttjenesten eller ved å levere bøkene selv. Bøker som har forsvunnet, må erstattes.

Informasjon om leseprosjektet skal noteres i Teams i kanalen Arrangementer – filer – År – faneblad Arr. barneh. og skoler hoved.: dato, sted, lærer, antall elever og navn på formidlere.

Hvert år skrives det en egen rapport med vurdering og oversikt over antallet leseprosjekter. Rapporten med vurdering og oversikt over antall leseprosjekter lagres i Teams i kanalen Bibliotek barn og unge – filer – Leseprosjekt.

 

Definisjoner

Ikke relevant.

 

Vedlegg og referanser

 

Det er ingen vedlegg eller referanser.