Hensikt
Sikre lik behandling ved lesestimulering for å gi brukerne god service.
Bibliotekarer/formidlere i avdeling barn og unge med ansvar for lesestimulering.
Formidlere i avdeling barn og unge.
Skolen henvender seg til de ansvarlige for å gjøre avtale om leseprosjekt.
Skolens og lærerens navn, klassetrinn, dato og klokkeslett for besøket noteres i avdelingens Outlook, og en bekreftelse sendes til skolen ved læreren via e-post eller telefon.
Personalet i biblioteket mottar brev fra elevene med informasjon om hva de har lest, hva de ønsker å lese, og eventuelle hobbyer. Ut fra brevene plukker de ansatte ut bøker til elevene – helst tre eksemplarer av hver bok, 17–18 boktitler. Bøkene lånes ut til skolen ved lærerens navn før de pakkes og settes i U1 sammen med en utskrift av listen over lånene (8 uker) og en leseliste (oversikt over boktitlene som er med i prosjektet).
Boktitlene fordeles mellom de som skal presentere bøkene for klassen. Bøkene tas med til klassen den dagen besøket finner sted, eller de sendes med skoleposten i god tid i forveien. Bøkene presenteres i klassen, og læreren overtar ansvaret for bøkene. Tidsbruk: to skoletimer + tre timer forberedelse for hver formidler.
Læreren har selv ansvar for å levere bøkene tilbake til biblioteket via skoleposttjenesten eller ved å levere bøkene selv. Bøker som har forsvunnet, må erstattes.
Informasjon om leseprosjektet skal noteres i Teams i kanalen Arrangementer – filer – År – faneblad Arr. barneh. og skoler hoved.: dato, sted, lærer, antall elever og navn på formidlere.
Hvert år skrives det en egen rapport med vurdering og oversikt over antallet leseprosjekter. Rapporten med vurdering og oversikt over antall leseprosjekter lagres i Teams i kanalen Bibliotek barn og unge – filer – Leseprosjekt.
Ikke relevant.
Det er ingen vedlegg eller referanser.