Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) av kartdata i Geovekst-samarbeidet v. 1.0

Hensikt

Hensikten med denne prosedyren er å sikre at kartdata i Kristiansand kommune forvaltes, driftes og vedlikeholdes både periodisk og kontinuerlig, og med en kvalitet som skal tilfredsstille bruk i prosesser etter Plan- og bygningsloven og andre offentlige og private formål.

 

Gjelder for

Medarbeidere i Avdeling for geografisk informasjon

 

Ansvar for gjennomføring

Leder av Avdeling for geografisk informasjon skal sikre at rutinen fins og gjøres gjent blant de ansatte. De ansatte skal følge rutinen og gi innspill dersom de ser muligheter for forbedring.

 

Beskrivelse

Vedlikehold av kartdata som inngår i Geovekst-samarbeidet reguleres av FDV-avtalen (Avtale om forvaltning, drift og vedlikehold). Avtalen revideres årlig.

Gode rutiner hos kommunene er viktig for å fange opp kartdata som endres som følge av kommunal saksbehandling. Hvordan arbeidet organiseres, vil variere fra kommune til kommune, men alle bør ha oppdaterte rutiner for kontinuerlig ajourhold av de viktigste kartdatasettene i sin kommune.

Data som samles inn administrativt kan for eksempel være digitale stikningsdata /kontrolldata, markmålte bygninger, senterpunkt bygning, situasjonskart, melding om landbruksbygg, endringer i arealbruk og nye veier. Kommunen har kjennskap til slike endringer gjennom sin saksbehandling etter Plan- og bygningsloven.

 

 

Vedlegg og referanser

 

 

Definisjoner

  • Geografiske data (Geodata) er stedfesta modeller av den virkelige verden. ... Andre begreper (som for eksempel geografisk informasjon, stedsdata, kartdata, GIS-data) brukes også om geodata, men geodata er brukt i Geodataloven og Geodataforskriften.