Velkommen til Straitunet omsorgssenter
Introduksjonshefte for nyansatte
Oktober 2024
Velkommen som ny medarbeider på Straitunet omsorgssenter.
Vi håper du vil trives her på Straitunet. Alle er opptatt av at det skal være et sted som er godt å være for både beboere og ansatte. Som ansatt her forventer vi at du bidrar til dette.
Det er mye å sette seg inn i på en ny arbeidsplass i dette heftet vil du finne mye informasjon, men ikke alt. Derfor er det viktig at du spør hvis det er noe du lurer på eller ikke kan. Bruk hefte for å bli kjent og som et utgangspunkt for spørsmål til fadder og kollegaer Det kan brukes som oppslagsverk senere. Bakerst vil du finne sjekklister som du har ansvar for å gå igjennom sammen med fadder/kollega for å sikre at du har fått opplæring i det som forventes at du skal kunne. Kommunen har også en opplæringspakke på nett du skal gå gjennom. Du finner veiledning for å finne opplæringspakken i dette heftet.
Det er en del linker i heftet, er du logget inn på en PC på jobb vil du komme direkte inn på de aller fleste linkene. Hjemmefra må du logge deg inn med din kommunale epostadresse og bruke to-faktor autentisering (se senere hvordan du gjør det).
Om Straitunet omsorgssenter.
Straitunet er et av kommunens største sykehjem med 3 avdelinger og totalt 84 langtidsplasser.
Adresse: Setesdalsveien 277, 4618 Kristiansand.
Enhetsleder Straitunet – og Songdalstunet omsorgssenter: Bente Wulff
Avdeling 1: 1 etg
Skjermet avdeling med 23 rom for personer med demens som hoveddiagnose.
Består av 3 gruppe med 8 (7) beboere.
Avdelingsleder: Tonje Nygård. Tlf 46957360 (bare arbeidstid)
Avdeling 2: 2.etg Totalt 35 beboere. 3 grupper med 8 beboere og 1 gruppe med 11 langtidsplasser og 2 rulleringsplasser.
Avdelingsleder: Sigbjørn Christiansen: 48026302 (bare arbeidstid)
Avdeling 3: 3. etg. 24 beboere. 3 grupper med 8 beboere på hver gruppe.
Avdelingsleder: Kirsti G Askedal Tlf 93001450 (bare arbeidstid)
Tillitsvalgte
NSF: Lisbeth Halvorsen
Fagforbundet: Johannes Ingemar Hansen
Delta: Hovedtillitsvalgt Evelyn Heldal
Verneombud: Malin Kallhovd
Telefonliste Straitunet
Navn |
Mobil 1 |
Mobil 2 |
Mobil 3 |
Hovednr Straitunet |
38179220 |
|
|
Helene N Vigsnes (alle hverdager kl 07-15) |
90649979 |
|
|
Enhetsleder Bente Wulff |
99463848 |
|
|
Dagsenter |
91640202 |
|
|
Fotterapaut vikar, Lenette |
92257831 |
|
|
Frisør, Nita Skaar |
45616917 |
|
|
Vaskeri, Eva G Stølen |
48168636 |
|
|
Vaktmester, Sigurdur Viggosson |
48118759 |
|
|
Fagkoordinator Marianne B Jacobsen |
90089465 |
|
|
Avdeling 1, 1. etg |
|
|
|
Avdelingsleder Tonje Nygård |
46957360 |
|
|
Gruppe grønn |
90471481 |
90411931 |
|
Gruppe blå |
90560680 |
90576584 |
|
Gruppe gul |
90593260 |
90595196 |
|
Mellomvakt |
90550467 |
|
|
Avdeling 1 natt |
90604548 |
|
|
Avdeling 2, 2. etg |
|
|
|
Avdelingsleder Sigbjørn Christiansen |
48026302 |
|
|
Gruppe grønn |
90470559 |
90632449 |
|
Gruppe blå |
90668362 |
90416054 |
|
Gruppe gul |
90670246 |
90691654 |
|
Gruppe rød |
90695972 |
90711583 |
90709402 |
Mellomvakt |
90732916 |
90734820 |
|
Avdeling 2 natt |
90694463 |
90736281 |
|
Avdeling 3, 3. etg |
|
|
|
Avdelingsleder Kirsti Askedal |
93001450 |
|
|
Gruppe grønn |
90916184 |
90934827 |
|
Gruppe blå |
90889642 |
90889714 |
|
Gruppe gul |
90913734 |
90918431 |
|
Mellomvakt |
90891021 |
90891783 |
|
Avdeling 3 natt |
90892274 |
|
|
Straitunet vaktsykepleier |
90892432 |
|
|
Ansvar natt |
47621373 |
|
|
På kveldstid skal mobil 1 brukes når man er alene på gruppa (pårørende har nummeret til denne telefonen).
Først litt praktisk info
Arbeidsavtale - signeres på nett. Du vil få mail/SMS fra Postens signeringstjeneste. Logg inn med elektronisk ID for eksempel BankID.
Arbeidstøy - Lånes hver dag på Straitunet. Rom med arbeidstøy ligger i underetasjen. Nytt arbeidstøy hentes før hver vakt og kastes i skittentøyskurv ved garderobe når vakta er ferdig. Husk å tømme lommer og at klærne skal leveres med retta ut.
Garderobeskap - Det er dame- og herregarderobe hvor man kan skifte til arbeidsklær i underetasjen. Må bruke nøkkelbrikke for å komme ned i underetasjen. Garderobene har skap som kan låses. Det er noen skap hvor du må ha egen hengelås og andre hvor det er nøkkel i skapet. Du blir tildelt et skap av vaktmester eller avdelingsleder. Ved avslutning av arbeidsforhold skal nøkkel til garderobeskap leveres tilbake. Garderobene har dusj.
Matpakke Alle avdelingene har egne kjøleskap for ansatte som en kan legge sin private mat. Det er ikke anledning til å legge sin private mat i felleskjøkken. Det finnes brusautomat i 1.etg.
Nøkkelbrikke - Alle ansatte får nøkkelbrikke for å låse seg inn på Straitunet. Merkantil gir nøkkelbrikke og setter opp kode. Sykepleiere/vernepleiere får også tilgang til medisinrom. Nøkkelbrikke kan også brukes på kopimaskin i 1.etg.
Oppbevaring av vesker - Hver avdeling/gruppe har sted hvor man kan oppbevare vesker ol.
Parkering - Gratis parkering på bakside, framside og ved siden av bygget. Carporter på baksiden av bygget er forbeholdt nattevakter. Det skal ikke stå biler der når de kommer på nattevakt.
Pauserom er i første etasje dersom man ønsker å gå vekk fra avdelingen. Går en vekk fra avdelingen må det organiseres slik at en går i puljer. Det er betalt pause.
Privat mobiltelefon – Skal i minst mulig grad brukes privat i arbeidstiden.
Røyking - det er ikke lov til å røyke ved inngangspartier eller andre steder rundt bygget. Ikke lov å røyke i arbeidstøy. Jmf kvalitetssystemet til Kristiansand kommune og Tobakkskadeloven paragraf 25.
Sko – alle må ha egne sko. Det finnes skoavtale for de som er ansatt i 40% stilling og oppover. Avklare med avdelingsleder og bestilles hos Helene på kontoret. Anbefales å prøve skoene på Basisfot i Sørlandsparken før man bestiller.
Sykkelbod – Finnes på baksiden av huset ved parkeringsplassen. Sykkelboden er låst med kodelås. Kode er 4123
Hvordan komme i gang med data, nettbrett og telefon.
Når du blir ansatt i Kristiansand kommunen og på Straitunet omsorgssenter er det flere steder man må få tilgang til for å kunne logge seg inn.
Kort oppsummert trenger du 3 brukernavn og passord.
PC/nettbrett og epost
Visma Enterprise Ressursstyring
Alarmtelefon.
1. Logge inn på PC og nettbrett. Hvordan få brukernavn og passord.
Når du begynner i jobben vil du få en epost til din private epost om at du har fått en melding på digipost, digital postkasse el. Her vil du finne et brev med brukernavnet ditt og hvordan du skal lage passord. Brukernavnet består av de 2 første bokstavene i fornavnet og fødselsdato (4 siffer), hvis det er flere enn deg med disse bokstavene/tallene vil det bli lagt på 02, 03 osv. For å lage passord logger du deg inn på: http://passord.kristiansand.kommune.no/. Du må vite epostadressen din for å kunne bytte passord (se neste punkt) og ha telefonen din tilgjengelig. Du må bytte passord med jevne mellomrom, det kommer opp melding når du logger deg inn på PC når du må bytte. Da kan du bytte passord på nettsiden over.
Dette brukernavnet og passord brukes for å logge inn på PC, nettbrett og kommunal epost.
HUSK å alltid logge av eller låse skjermen når du går fra PC.
Kommunal epost - Alle ansatte får sin egen kommunale epost. Normalt er epostadressen: fornavn.etternavn@kristiansand.kommune.no. Passordet er det samme som når du logger deg inn med brukernavn på PC og nettbrett. Det forventes at en sjekker epost jevnlig. Gjerne hver gang man er på jobb, minst en gang per uke. Via epost vil man få viktig informasjon fra leder, kommunen og andre. Dette er leders viktigste kommunikasjonsvei med ansatte.
Du finner eposten under fagapplikasjoner – på ikonet webmail.
For å kunne lese epost hjemme og på smarttelefon via Outlook app må man sette opp to-faktor autentisering. Se begynnelsen av dette dokumentet for oppskrift. Dokument «Ressursstyring (VER) - Brukermanual innlogging web og app», ID 13814 - EQS (extend.no)
OBS! Hvis en får ny telefon må en tilbakestille Microsoft Authenticator. Tilbakestilling-av-to-faktor.
2. Visma Enterprise ressursstyring - Her kan du se turnus, søke vakter, se og signere timelister. Her trenger du et eget brukernavn og passord. Dette får du på SMS fra nærmeste leder. For å komme inn på Visma Enterprise ressursstyring må man trykke på linken under, kopiere eller skrive inn nettadressen i adresselinjen. Kan ikke googles.
Generell bruk av Visma ressurs og hvordan søke vakter: Dokument «Ressursstyring (VER) - Web + App for ansatte - bruksanvisning», ID 7246 - EQS (extend.no)
For å kunne se turnus og søke vakter på smarttelefon kan du følge oppskriften i linken. Dokument «Ressursstyring (VER) - Brukermanual innlogging web og app», ID 13814 - EQS (extend.no)
Video av hvordan installere appene: Visma ressursstyring på mobil (sharepoint.com)
Oppsummert trenger du 3 apper for å kunne søke vakter på smarttelefonen og de må installeres i rekkefølge under.
Microsoft Authenticator app
Global protect app
Visma Resurs app
OBS! For at Visma ressurs appen skal virke må Global protect appen være connected. Den kobler seg av etter en stund av seg selv.
3. Alarmsystem på telefon - Superbruker på avdelingen vil gi deg brukernavn og oppretter passord. På begynnelsen av hver vakt logger du deg på den gruppen du skal arbeide på. Alarmer fra beboere vil komme inn på telefonen.
Opplæringspakke Kvalitetssystemet
Kristiansand kommune har laget en opplæringspakke på nett til alle nyansatte i kommunen. Denne har du tilgang til når du har fått brukernavn og passord til å komme inn på PC. Her vil du gå gjennom generell informasjon om rutiner i kommunen og en del kunnskap som er viktig når du jobber i omsorgssenter. Det som er relevant for deg i opplæringspakken må gjennomføres. Se link for å komme til opplæringspakken.
Det er 3 trinn
Trinn 1 – Generell opplæring for nyansatte
Trinn 2 - Godkjenning for legemiddelhåndtering (gjelder de som skal dele ut medisiner)
Trinn 3 – Profil og IKT mat. + innføring i omsorgsyrket for assistenter uten fagbakgrunn.
Når du går inn på de ulike trinnene vil du komme inn på en side med mange punkter som er linker til enten dokumenter eller nettsider. Disse skal du lese gjennom evt gjennomføre e-læringskurs. Ut fra hvert punkt kan man huke av for at man har lest og forstått. Den rød sirkelen blir grønn når du har flytter markøren fra «ikke lest» over til sett/lest/gjennomført og forstått. Hvis det ikke er relevant for deg blir den gul. Underveis bør man lagre utkast. Hvis man ikke blir ferdig med alt på en gang kan man gå tilbake og fortsette der man hadde kommet. Når man er ferdig med alt på siden trykker man registrer melding og den blir sendt til nærmeste leder.
Som en del av opplæringspakken er det e-læringskurs man skal ta. For å ta kurset om Profil og IKT.mat må man ha elektronisk ID for eksempel BankID for å kunne logge seg inn.
Det er også e-læringskurs fra nhi gjennom læringsplattformen Glup.no. Avdelingsleder skal legge deg til bruker i Glup. Kommer du ikke inn, så gi beskjed til avdelingsleder eller fagkoordinator.
Pålogging glup.
Gå inn på www.glup.no
Trykk på: gå til innlogging
Skriv inn din kommunale epost og trykk neste
Du kan skrive inn passord du bruker for pålogging på PC/nettbrett eller du kan trykke på “Sign in with Azured AD(Kristiansand)
Er du på en kommunal PC vil du logges rett inn.
Er du hjemme må du skrive inn passordet du bruker for å logge seg inn på PC/nettbrett på jobb.
Hvis det ikke går, kan du trykke glemt passord og trykke på reset password. Da får du en kode på din epost som du skriver inn og deretter lager du et passord.
Du er logget inn i Glup!
Når du har logget inn kommer du til et Dashbord.
Trykk på Kurskatalog
Huk av for yrkesgruppe og du vil få opp alle kursene som er aktuelle for deg.
Du har mulighet til å ta kurs utover de kursene som er satt opp i opplæringspakken, hvis du ser noe som er av interesse.
Kommunens nettsider
Avvik - Uønskede hendelser skal registreres som avvik i kvalitetssystemet. Mer informasjon om hvordan skrive avvik ligger i opplæringspakken til kommunen. Registrer melding - EQS (extend.no)
Innafor - intranett til Kristiansand kommune. Her finner du linker til Visma Enterprise, Visa Enterprise Ressursstyring, kvalitetssystemet og annen informasjon om kommunen. https://krikom.sharepoint.com/sites/Innafor
Kvalitetssystemet - EQS – her finner du alt av prosedyrer, rutiner, dokumenter, opplæringsplaner osv. Gå inn via Innafor. Viktig å gjøre seg kjent med kvalitetssystemet. Visningsdel - EQS (extend.no)
Profil – elektronisk pasientjournal. Alle som har pasientansvar er pliktige til å dokumentere i profil. I kvalitetssystemet ligger det også oppskrifter på hvordan dokumentere i Profil og det er e-læringskurs i opplæringspakken fra Kristiansand kommune.
Se link for oppskrift for å komme i gang med profil. Dokument «Profil - Oppskrift - Innlogging, skrive og lese rapport, kvittere og avvik», ID 2907 - EQS (extend.no)
Det skal dokumenteres etter hver vakt ved å skrive rapport eller kvittere i tiltaksplan. Det er viktig å være oppmerksom på at alt som blir skrevet i Profil blir bevart som brukerens journal. Skriv kun fakta, ikke «synsing», antakelser eller meninger. Det skal ikke stå beskjeder til personalet i rapporten
Visma Enterprise – se her kan du finne lønnslipp, personalia, registrere pårørende osv. Lenker til Visma Enterprise (sharepoint.com)
Personal
Bytte av vakter: Skjema for bytting av vakt finnes i kvalitetssystemet under punktet skjema. Skal godkjennes av avdelingsleder.
Dagbok: Avdeling har arbeidsbok hvor alle som er på jobb står. Her står vaktkoden du har og hvilke gruppe du skal jobbe i. Blir det meldt sykdom når avdelingsleder ikke er på jobb må man skrive det opp i dagboken.
Lønn - utbetales den 12. I måneden. Hvis 12. er i en helg, blir lønn utbetalt fredag før helg. Fastlønn går fra 1. i måneden til 31. Blir utbetalt delvis på forskudd. Timer man jobber ekstra, helligdagstillegg ++ går fra 1. i måneden til 31. i måneden og utbetales på etterskudd.
Melde fra om sykdom. Muntlig melding gis så snart som mulig til nærmeste leder. SMS godtas ikke. Hvis leder ikke er tilstede skal man gi beskjed til avdelingen. Melder du fravær kveld/helg – ring leder første virkedag for å avtale videre. Skriftlig melding, enten sykemelding eller egenmelding, skal leveres første arbeidsdag etter fravær.
Egenmeldingsskjema skal fylles ut og leveres til nærmeste leder første dag en kommer tilbake på jobb etter å ha brukt egenmelding (leverer en ikke egenmelding kan man bli trukket i lønn). Egenmeldingskjema finnes på Kvalitetssystemet under punktet Personal deretter Fravær, ferie og permisjon. Her finner du også informasjon og oppdatert reglementet til Egenmeldt fravær.
Sykemelding – Sykemelding leveres digitalt hvis du blir sykemeldt av din fastlege. Blir du sykemeldt fra sykehuset leveres den foreløpig bare på papir.
Ferie - Alle har rett til 5 ukers ferie i løpet av et kalenderår. Man har rett til 3 ukers sammenhengende ferie i løpet av sommeren. Alle blir trukket for 5 ukers ferie i juni uavhengig av når man tar ut ferie og får feriepenger i stedefor. Blir trukket i ferie i forhold til den stillingsprosent en har i juni. Normal lønn i juli. Feriepengegrunnlaget er fra 01.01 – 31.12. det foregående år.
Taushetsplikt - Alle som arbeider innen helsetjenesten er pålagt taushetsplikt. «Alle arbeidstakere plikter til å underskrive taushetserklæring» (jfr. Forvaltningsloven §13). Taushetsplikten gjelder også etter at arbeidstaker har sluttet i tjenesten. Den signeres på nett, må bruke elektronisk ID, f.eks bankID.
Årsturnus - alle faste ansatte har årsturnus hvor ferie, helligdager osv er lagt inn. Skjema for å fylle ut ønsker blir gitt tidlig høst og ferdig turnus blir utdelt månedsskiftet november/desember.
Rutiner i avdeling
Stell – Beboere stelles etter det som står i tiltaksplan.
Husk ved stell:
Rent tøy på beboer/Legge fram rent tøy til dagen etter på kvelden
Barbere (både dame og mann)
Børste håret
Sjekke evt klippe negler
Sjekke rommet – gardiner er trukket vekk, redd seng, søppel, rent toalett, ta ut glass/rot på nattbordet.
Daglige gjøremål i avdelingen – I avdelingen er det mange gjøremål som alle bidrar med. Ikke sett deg ned før disse har blitt gjort.
Huskeliste for daglige gjøremål:
Tømme søppel
Rengjøre kjøkkenbenk/kum
Satt på/tatt ut av oppvaskmaskin
Sitte med beboere i stua eller på rom, gå tur, spille spill osv
Rydde tøytralle som kommer fra vaskeriet
Rydde stua
Gjennomgått skyllerom
Ta opp brød fra frysen (kveldstid, men ikke søndag og torsdag)
Ta alarmer
Spør en ansatt/kollega om du skal hjelpe med noe.
Påfyll av håndklær, bleier, såper osv på beboerrom
Se om det trengs å hente bleier, tørkehåndklær, dopapir eller andre forbruksvarer på lageret.
Ansvarlig helsefagarbeider – Hver dag er det en helsefagarbeider som er ansvarlig helsefagarbeider. Denne har nøkler, gjør låserunde på kveld og er brannvakt. Nøkler gis til neste ansvarlig helsefagarbeider. Funksjonsbeskrivelse for ansvarlig helsefagarbeider ligger i kvalitetssystemet under Straitunet.
Brannrutiner - sykehjemmet har brannrutiner som det er viktig å sette seg inn i. Det skal ikke plasseres utstyr foran nødutganger og brannslanger. Se vedlegg 2.
Brannvakt – Ansvarlig helsefagarbeider som er merket har også brannvaktansvar.
Mobil – hver gruppe har egne mobiltelefoner. Pårørende har telefonnummeret til disse telefonene og alarmsystemet er på telefonen. Husk å sjekke at WiFi, mobilnett og NCF er skrudd på. Pass på at lyden er på. Eget passord / brukernavn
Nettbrett – journalsystemet Profil er på nettbrettet. Her kan man kvittere på tiltaksplaner, skrive rapport, kvittere for medisiner og lese rapport. Det er nettbrett disponibelt til alle som er på vakt.
Lade nettbrett/mobiler - skal legges på plass på vaktrom etter vakt. Sette mobil og nettbrett til lading når en går fra vakt. Sprites etter bruk.
Nøkler medisintralle – Hver gruppe har nøkler til medisintralle og til beboerrom. Nøkler skal aldri stå i medisintralle uten tilsyn. Nøklene sprites når de leveres fra deg.
Svart beskjedbok - alle oppgaver som skal gjøres på aktuelle dager skrives her. Når oppgaven er gjennomført huker man av at det er gjort. Den som skriver beskjeden signere med sin underskrift.
Felleskalender – avdeling 2 har en felleskalender i Outlook hvor alle beskjeder skrives.
Vaktmesterbok - ligger i resepsjonen i 1.etg. Hvis det er noe som går i stykker på avdelingen kan man skrive beskjed til vaktmesteren som kommer og fikser. Vaktmester har kontor i kjelleren. Ødelagte/defekte ting man setter ned til vaktmesteren for å fikses må rengjøres, merkes tydelig med avdeling/gruppe og hva som er feil.
Senger som blir ødelagt skal vaskes, merkes med hva som er ødelagt og settes på sengelageret. Gi beskjed til vaktmester på epost eller skriv beskjed til han beskjedboka i resepsjon.
Varebestilling – Avdelingene har faste ansatte som bestiller varer.
Medisinsk forbruksmateriell – Bestilles og blir levert til lager i kjeller 1 gang per uke. Stomiutstyr, næringsdrikker, spesialbleier blir bestilt direkte til avdelingen. Det er ansatte som har ansvar for bestilling og mottak av varer. Går på rullering mellom avdelingene.
Medisiner bestilles 1 gang per uke. Sykepleier/vernepleier bestiller tirsdag. Varer kommer torsdag.
Mat og melk – blir bestilt av faste i avdelingen
Kjøkken
IKT-mat – i opplæringsplanen til Kristiansand kommune skal man gjennomføre et e-læringskurs om IKT mat. Avdelingen skal ha en IKT mat perm hvor all informasjon står. I tillegg finner man informasjon om IKT mat i kvalitetssystemet på nett under hygiene og smittevern. Dokument «Internkontroll mat», ID 2488 - EQS (extend.no)
Husk!
Bruk alltid forkle ved tilbereding av mat
Før tilbereding av mat skal man vaske hendene med vann og såpe. Ikke håndsprit.
Mat som åpnes skal merkes med dato.
Matservering: Serveres 4 måltider hver dag. Frokost, lunsj/kaffemat og kveldsmat lages på hver enkelt gruppe. Det finnes matkort på hvert enkelt kjøkken som sier noe om hva hver enkelt beboer liker å spise og spesielle behov. Middag kommer fra kjøkkenservice og skal varmes opp i avdelingen. Fleste avdelinger/grupper serverer middag ca kl 13. Noen grupper servere lunsj kl 13.00.
Varelevering mat
Matvarer kommer hver torsdag – må hentes i 1.etg. Maten må plasseres i kjøl av de ansatte på avdelingen. Sett ny mat bakerst.
Melk – Leveres hver torsdag. Må hentes ved vareleveringen i 1.etg. Det blir gitt beskjed om at den har kommet. Settes på plass i kjøl i avdelingen av ansatte. Sett den nye melka bakerst.
Middag fra kjøkkenservice – blir levert 2 ganger per uke. Mandag og torsdag. Blir som regel levert opp i avdelingen. Middagen må settes i kjøl av ansatte på avdelingen.
Brød – Kommer hver mandag og fredag. Hentes av noen på avdelingen ved varelevering i 1.etg.. Det henger liste ved varelevering på hvor mange brød som skal til hver avdeling.
Kake – fredag leveres det kake for helgen. Den som henter brød på fredagen må også ta med seg kaker til avdelingen. De hentes i kjøleskap i peisestua i 1.etg. Se på liste på kjøleskapet i tekjøkken hvilke kake og hvor mange du skal hente til din avdeling.
Frukt: Kommer hver onsdag. Blir sortert til hver avdeling og hentes der man henter melka.
Diverse rom/lager
Bleielager og andre forbruksvarer 1. Etg. Lager med diverse forbruksmateriell. Bleier, tørkepapir, div såper til kjøkken. Her kan man kaste pappesker. Må flatpakkes, ikke settes på utsiden av papp- presse.
Bårerom – ligger i 1.etg. Rommet skal være låst. Samme nøkkel som til beboerrom kan brukes. Evt har ansvarlig helsefagarbeider nøkkel.
Frisør – frisør i 1.etg som beboere og ansatte kan bruke. Vi bestiller time. Beboer får regning.
Fotpleier – i 1.etg for beboere. Vi bestiller time for beboer. Beboer får regning.
Hjelpemidler – Rom hvor vi kan sette hjelpemidler, f.eks rullestoler når de ikke lengre er i bruk ligger i kjelleretg. Blir hentet av tekniker når vi sender melding om retur i postjournal.
Kontorutstyr: 1 etg. ved resepsjon. Perm, ark, skrivesaker, notisbøker, plastikklommer, konvolutt osv. Obs: Konvolutter er ikke ferdig frankert, må legges i hylla for utpost ved resepsjonen når det skal sendes. Da vil det blir hentet og frankert.
Lager medisinskforbruksvarer – kjeller 1. dør til venstre når en kommer ned trappa fra hovedinngang. Her ligger alt av bandasjer, såper, hansker, kateter ++. Skal ikke være store lager på avdelingene. Les rutiner på lager for å hente ting.
Rent lager på gruppene – Hver gruppe har skap med sengetøy, håndklær, bleier, forbruksmateriell osv. Fyll i skapene på rommen med håndklær, bleier og annet når det er tomt eller en fast dag i uka.
Det kommer rent tøy (håndklær, sengetøy, nattskjorter) fra sentralvaskeriet hver torsdag. Dette skal settes på plass i skapene på hver gruppe.
Resepsjon/Kopimaskin: 1.etg. Nøkkelbrikke brukes for å ta kopier. Må registrere seg ved å bruke brukernavn og passord du bruker i kommunen. Se instruks på veggen.
Skyllerom – finnes på hver avdeling. Tralle til søppel og skittentøy oppbevares der. Der finnes også vaskefat, bekken, dekontaminator(oppvaskvaskemaskin som steriliserer bekken, vaskefat ol).
Vaskeri på huset
Privat tøy – Vaskes på vaskeri på Straitunet. Skal merkes med navn, romnummer til beboer og hives i svart/rød/rosa tøysekker (ulik farge på hver avdeling). Sjekk alltid at klærne er merket! Nattdresser, hoftebukser, sklilaken, forflytningsmadrass, dyner og puter vaskes også på husets vaskeri.
Er du i tvil hvor ting det skal vaskes send til vaskeriet på Straitunet. Blir privattøy eller andre ting som skal vaskes på huset sendt til sentralvaskeri får vi det ikke tilbake.
Obs; hos noen beboere vasker familie alt eller noe av klærne. Da står det beskjed på rommet hos den det gjelder.
Rom for skittentøy til sentralvaskeri er i 1.etg ved søppelrom.
Tøy som sendes til sentralvaskeri – sengetøy, håndklær, sykehusskjorter sendes til sentralvaskeri. Skal i grå tøysekker.
Søppelrom - 1. etg. Hverdager på dagen blir søppeltralle hentet fra skyllerom i avdelingen. I helger og kveld må vi kjøre ned søppel en gang i løpet av vakta.
I søppelrom blir søppel sortert som; restavfall, matavfall, plastikk, glass, metall. Viktig at plast, drikkekartonger, metall/glass skylles og er rent før det kastes.
Annen søppel:
Papp/kartong - brett sammen og legges i papp-pressa som er på bleielager i 1.etg.
Batterier – kastes i rød bøtte med rødt lokk som står i søppelrommet i 1.etg.
Elektriske småprodukter - kastes i plastboks i garasje utenfor bleielager. Står ved porten høyre side.
Papirsøppel/småpapp - kastes i grønn dunk på skyllerommet i hver etasje.
Farlig avfall/smitteavfall – gule bokser – settes på søppelrom i 1.etg.
Sengelager - kjelleretasje. Her finner du senger, dyner, puter, O2 apparat, seil til heis, forflytningsduker. Ødelagte senger, heis + vaskes før det settes ned og send mail til vaktmester eller skriv hva som er ødelagt i vaktmesterboka i resepsjonen.
Fag
CRP - Tas ved mistanke om infeksjon. Ansatte med opplæring kan ta CRP. Bør tas i sammenheng med en NEWS – se lengre ned for NEWS.
Dødsfall – avdelingene har morspakke som brukes i stell av den døde. Husk å pakke ny morspakke når du har brukt en.
Dødsfall i institusjon: Dokument «Dødsfall i institusjon», ID 3561 - EQS (extend.no)
Sjekkliste ved dødsfall og flytting i kvalitetssystemet. Dokument «Sjekklister etter dødsfall og ved flytting- institusjon del 1 og 2», ID 9310 - EQS (extend.no)
Forflytning. Det er viktig å ta vare på egen kropp å gjøre forflytning mest mulig skånsom for beboere. (se eget ark/vedlegg med tips om forflytningsteknikk.)
Forflytningsduk – hjelpemiddel som skal brukes i forflytning – ligger på sengelager. Se vedlegg om forflytning for linker til videoer.
Heis – Det blir brukt 3 typer heis for forflytning. Mobil personheis/seilheis, takheis og ståheis. Det er viktig å velge riktig seil, størrelse og feste seil riktig slik at det ikke er fare for at personen faller ut av heisen. Alle seiltyper finnes på sengelageret på sengelageret. Nye seil til takheis vil ha en QR-kode med link til video av hvordan ta på seil.
Takheis – Finnes på alle rom i 2. og 3. etg. I 1.etg er det på en del rom. Vurder hva som er riktig seil og størrelse for beboer.
Personheis - I tillegg finnes det mobil personheis som kan brukes hvis personer har falt på gulvet andre steder enn på rommet sitt og til bruk på rom i 1.etg hvor det ikke er takheis.
Ståheis/saraheis - Hver gruppe har Saraheis/ståheis. Blir brukt på personer som har funksjon minst ett bein og en arm og klarer å ta instruksjoner. Viktig at beboer lener seg bakover for å stå riktig i heisen.
Hjelpemidler - Fysio/Ergo/syn/hørsel/teknikker - Skal man søke hjelpemidler gjøres dette gjøres i Profil på postjournal. Dette gjøres av primærkontakt eller andre faste ansatte. Dokument «Profil - Oppskrift - Henvisning til fysio/ergo/syn/hørsel/tekniker», ID 2905 - EQS (extend.no)
Når hjelpemidler skal leveres tilbake brukes samme skjema i profil i postjournal. I skjema skrives hvilke hjelpemiddel som skal leveres inn og at det settes i kjelleren. Hjelpemiddel skal merkes med navn og settes i kjelleren.
Iplos – er et sentralt helseregister som danner grunnlag for nasjonal statistikk i helse- og omsorgssektoren. Blir registrert 1 gang per år av gruppeleder/primærkontakt.
Kartlegginger
Ernæringskartlegging – Alle beboere skal kartlegges om de er i fare for å bli underernært eller er underernært. Brukes et skjema som heter MST. Primærkontakter har ansvar for ernæringskartlegging av beboere 2 ganger per år. Det skal settes i verk tiltak og evt lages ernæringsplan ut ifra hvilke score beboer får.
Trykksårrisiko(Braden) - Kartlegging som brukes til å vurdere risiko for trykksår. Bør gjøres ved innkomst, årssamtale og ved endringer (skjema ligger under gul blyant i Profil).
Fallrisiko(Stratify) – Kartlegging som skal brukes for å vurdere fallrisiko. Bør gjøres ved innkomst, årssamtale og ved endringer (Skjema ligger under gul blyant i Profil).
LMG kartleggingsskjema – fylles ut før innkomstsamtale med lege og før årskontroll.
News - skåringsverktøy for å tidlig identifisere alvorlig og livstruende sykdom. Vitale målinger satt i system. Respirasjonsfrekvens, SpO2, Blodtrykk, Puls, bevissthet og temperatur. Alle beboere skal ha en normal score i Profil. Primærkontakt har hovedansvar for å oppdatere dette.
Opplæringspakke NEWS2: Kristiansand kommune - NEWS2
Rutine for bruk av NEWS2 opplæring: Dokument «Rutine ved bruk av NEWS2», ID 5631 - EQS (extend.no)
Legemiddelhåndtering (utdeling av medisiner) – Avdelingene har rutiner for legemiddelhåndtering (se vedlegg). Dette er en del av opplæringspakken til Kristiansand kommune for de det er aktuelt for. Helsefagarbeidere må ta et 12 times e-læringskurs for å få godkjenning til å dele ut medisiner. Assistenter kan ta et 5 timers e-lærings kurs for å dele ut medisiner, dette må avtales med avdelingsleder. Helsefagarbeidere og assistenter må ta oppfriskningskurs via e-læring 2.hvert år. Se link for kommunens retningslinjer for legemiddelhåndtering. Se vedlegg 1 for detaljerte rutiner for medisinutdeling på Straitunet. Dokument «Legemiddelhåndtering i Kristiansand kommune», ID 2440 - EQS (extend.no)
Blodsukker og insulin – Blodsukkerapparat ligger i medisintralla på gruppene. Helsefagarbeidere og assistenter kan måle blodsukker og sette insulin hvis de har tatt NHI e-læringskurs om legemiddelhåndtering av diabetes og hatt praktisk opplæring av blodsukkermåling og insulinsetting. Dette skal avklarer med avdelingsleder. Dokument «Subkutan injeksjon av insulin i ferdigfylte penner », ID 2081 - EQS (extend.no)
Mottak av ny beboer Det finnes rutiner og sjekklister for mottak og oppfølging av nye beboere. Disse ligger blant annet i Profil under gul blyant. Ligger også i kvalitetssystemet. Skriv ut aktuell sjekkliste når den skal brukes Dokument «Brukermedvirkning i omsorgssenter- Sjekklister og samtaler», ID 10024 - EQS (extend.no)
Innkomstsamtale – er med beboer og/eller pårørende, primærkontakt evt sekundærkontakt. Eller andre ansatte som kjenner beboer. Se mer info i dokumentet over. Lege deltar også på innkomstsamtale. Avtal innkomstsamtale den dagen lege er på avdelingen.
Primærkontakt og sekundærkontakt – Alle beboere har primærkontakt og sekundærkontakt. Primærkontakt har ansvar for ekstra oppfølging av beboere. Se rutiner i kvalitetssystemet. Dokument «Primær og sekundærfunksjon omsorgssenter», ID 9217 - EQS (extend.no)
Smittevern og hygiene – Se kvalitetssystemet for rutiner med hygiene. Dette er en del av opplæringspakken til Kristiansand kommune. Dokument «Smittevern», ID 5217 - EQS (extend.no)
Sykepleiehåndboka/felleskatalogen app. Alle telefoner har installert disse appene. Bruk de som oppslagsverk.
Tiltaksplaner - Alle beboere har tiltaksplaner i Profil. Her står alt vi skal gjøre for beboeren i løpet av en dag. Hvis vi har gjort det som står i tiltaksplan og ting er normalt skal man kvittere enten på nettbrett eller på PC. Er det noe som avviker fra normalen skal man skrive rapport. Hvordan lage tiltaksplaner eller endre på tiltak er det oppskrifter på i Kvalitetssystemet. Primærkontakt har ansvar for at tiltaksplan er oppdatert.
Urinstix – ved mistanke om urinveisinfeksjon kan man ta en urinstix. Svie ved vannlatning, hyppig vannlatning og feber. Hos eldre er symptomene litt er diffuse som forvirring, svimmelhet, økt falltendens. Urinstix finner man på skyllerommet i avdelingene. Maskin for å lese av urinstix finnes på skyllerommet. I 2.etg er apparatet på skyllerommet på rød gruppe.
Diverse utstyr:
Akuttutstyr - på medisinrom ligger det tilgjengelig akuttmedisiner skal være tydelig merket.
Blærescanner – Gammel blærescanner står på med.rom i 1. etg
Ny blærecanner – Butterfly er på kontoret til fagkoordinator i 2.etg.
CRP apparat - står ute i avdelingene.
ISBAR- Kommunikasjonsverktøy for hjelp til god kommunikasjon til f.eks legevakt. En blokk med skjema til å fylle ut ligger sammen med NEWS utstyret.
NEWS tralle/eske - alle avdelinger har en tralle eller eske hvor alt utstyret som trengs til å ta en NEWS. BT- apparat, pulsoksymeter, termometer. Det skal også ligge tilgjengelig NEWS kurve for å registrere NEWS.
Hemo-fec – brukes for å ta avføringsprøve. Sjekke om det er blod i avføring. Utsyr ligger på medisinrom.
Medisintralle – hver gruppe har sin medisintralle hvor hver beboer har sin egen skuff hvor medisinene ligger.
02 konsentrator og maskin for å fylle O2 kolber - ligger på sengelager i kjeller.
Prøverør til mikrobiologiske prøver – ligger på medisinrom
Uringlass (+ overføringshenhet for urin til vakumrør) med borsyre for å sende urinprøve til dyrkning ligger på medisinrom og skyllerom.
Urinstix – ligger på skyllerom
Vekt – Stolvekt står på lager i 3.etg
Sykepleier/vernepleier
A og B preparater – er i eget skap på medisinrommet og det skal føres regnskap på alt som går inn og ut. Det skal være dobbelt kontroll av alt uttak av A og B preparater. Dobbeltkontroll kan gjøres av ansatte med medisinkurs.
Blodprøve – I samarbeid med lege bestiller vi blodprøver til beboere. Bioingeniør kommer hver tirsdag morgen/formiddag og tar blodprøver på beboere. Blodprøveskjema må være fylt ut og lagt i posthylla til bioingeniør ved resepsjonen i 1.etg før bioingeniør kommer. Blodprøvesvar vil komme som elektronisk melding i Profil. Husk å merke blodprøve rekvisisjonen med etasje og romnummer!
Brannvakt – Ansvarlig helsefagarbeider har brannvaktansvar. Men det kan være vaktskifter spl/vpl må ha brannvaktsansvar.
Ansvarsvakt sykepleier – Det er alltid en sykepleier/vernepleier som har ansvarsvakt. Denne sykepleier har ansvarsvakt telefon. Telefon skal personlig gis til neste person som har ansvarsvakt og gi rapport hvis det er noe spesielt på huset. Bruk huskelapp i profil ANSSTRAI for å gi beskjeder til ansvarsvakt. Funksjonsbeskrivelse for ansvarsvakt ligger i kvalitetssystemet under prosedyrer for omsorgssentre og deretter under Straitunet omsorgssenter.
Fellesmail Straitunet – Sykepleiere/vernepleier/helsefagarbeider har tilgang til fellesmailen på Straitunet. Post Straitunet omsorgssenter. Denne på sjekkes jevnlig når man har ansvarsvakt. Den kan legges inn i egen epost.
Gå inn på Innafor
Klikk på prikkene oppe til venstre
Velg Outlook
Høyreklikk på «Mapper»
Klikk på «Legg til delt mappe»
Skriv: Post Straitunet Omsorgssenter
Trykk Legg til
Legevisitt – ukentlig legevisitt som sykepleier/vernepleier har ansvaret for. Lege kan kontaktes de dagene hun er på huset.
Livets siste dager – Beboere som nærmer seg slutten av livet skal settes på Livets siste dager. Da vil alle medisiner seponeres, og man vil sette beboer på lindrende medisiner. Skjema for utfylling ligger i Profil.
Medisinbestilling – Vi bestiller medisiner hver tirsdag fra Norsk medisindepot. Avdelingsleder gir deg tilgang. Medisiner må være bestilt innen kl 13.45. Varer blir levert torsdag. Bestillingsliste ligger inne på medisinrom. Er det medikamenter det haster med å få kan vi unntaksvis haste-/akutt bestille og få varene enten dager etter eller samme dag. Et gebyr på 300 kroner kommer i tillegg.
Medisinrom – Det er 2 medisinrom på huset. Ett for 1. etg og et felles for 2. og 3. etg. Det skal være kontroll av dato på medisiner x 2 per år. Finnes eget skjema.
Multidose – Alle beboere har multidose. Ny rull kommer hver fredag. Ved endringer, nye medisiner, nye beboer, mors osv må sykepleier fakse endringer sammen med signert legemiddelkort. Faks maskin står i resepsjonen i 1.etg. Viktig å sjekke at endringer er gjort.
Mikrobiologi – Urinprøver til dyrkning, bactus av sår, Covid-19 tester sendes til mikrobiologisk avdeling på SSK. Skjema må fylles ut. Vi kan levere prøver på Torridal legekontor før kl 13.00 så sender de det for oss. Prøvesvar vil komme som elektronisk melding i Profil.
Sykepleiehåndboka og felleskatalogen: Alle telefoner har tilgang til sykepleierhåndboka for prosedyrer ol og felleskatalogen. Dokument «Informasjon om Sykepleiehåndboka», ID 4114 - EQS (extend.no)
Årskontroller/LMG Alle beboere skal ha årskontroll/legemiddelgjennomgang x 1 pr år. Dette gjør lege og sykepleier. I forbindelse med årskontroll fylles ut et skjema med kartlegging av beboer og det tas blodprøver. Finnes en mal for hvilke blodprøver vi tar.
Sjekkliste opplæring
|
Hva |
Fått opplæring |
Praktisk info til oppstart |
Finne arbeidstøy |
|
Arbeidstøy til vask |
|
|
Få eget garderobeskap |
|
|
Oppbevaring av egen matpakke |
|
|
Få nøkkelbrikke |
|
|
Oppbevaring av vesker |
|
|
Kjenner til parkeringsmuligheter |
|
|
Pauserom |
|
|
Røyking |
|
|
Sko – skoavtale(de som jobber fast 40% eller mer) |
|
|
Privat mobilbruk |
|
|
Stell /Hygiene |
Håndhygiene |
|
Kunne skille rent og urent |
|
|
Rutiner ved dusj, romvask og sengeskift |
|
|
Hårvask, barbering, munnstell, kroppsvask, hud, negler |
|
|
Observasjoner under stell |
|
|
Bruke stellekort + lese tiltaksplan på nettbrett |
|
|
Ta ut søppel fra rom - søppeltralle |
|
|
Påfyll av håndkle, bleier, hygiene produkter på badet. |
|
|
Re seng. |
|
|
Rydde i skap til beboer |
|
|
Kjenne til eventuelle toalettrutiner |
|
|
Vite hva en kan gjøre når en er ferdig med sine arbeidsoppgaver(se liste i dette heftet) |
|
|
Kjenne til hygieniske prinsipper |
|
|
Kunne finne infeksjonskontrollprogrammet i kvalitetssystemet |
|
|
Forflytning – ergonomi |
Kunne bruke forflytningsduk - se vedlegg 3 |
|
Kjenne til de ergonomiske risikosonene |
|
|
Vite hvordan jobbe i grønn sone |
|
|
Kunne vurdere funksjonsnivå ved å bruke funksjonstrappa og bruke riktig hjelpemidler |
|
|
Kan bruke sengas funksjoner |
|
|
Heis |
Kan bruke takheis |
|
Kan bruke personheis/seilheis |
|
|
Kan bruke saraheis/ståheis og vite hvilke beboer vi kan bruke den på |
|
|
Skyllerom
|
Rutiner for skyllerom |
|
Skille mellom rent og urent |
|
|
Kunne bruke dekonterminator |
|
|
Søppeltraller |
|
|
Kunne rutiner for å ta ned søppeltralle |
|
|
Håndtering av skittent tøy til sentralvaskeri |
|
|
Håndtering av skittent privat tøy |
|
|
Merking av privat tøy |
|
|
Søppel |
Kunne sortering av søppel og vite hvor det kastes |
|
Kunne bruke søppelkonteiner på søppelrom |
|
|
Kunne bruke papp presse på bleielager |
|
|
Rent tøy |
Legge på plass rent tøy fra sentralvaskeri |
|
Legge på plass rent privat tøy(vaskes på huset) |
|
|
Kjøkken |
Rutiner kjøkken
|
|
Vite rutiner for frokost, lunsj/kaffemat og kveldsmat |
|
|
Middagsrutiner – finne middag, varme middag |
|
|
Vite tidspunkt for matservering |
|
|
Evt andre tidspunkt for mat i helgene. |
|
|
Egne rutiner for mat lørdags kveld – vite hvor en finner maten |
|
|
Varelevering mat – dager og rutiner for å sette på plass varer |
|
|
Kjøkkenservice - evt kontakt med kjøkkenservice |
|
|
Rutiner for hente brød |
|
|
Rutiner for henter frukt |
|
|
Rutiner for å hente kaker |
|
|
IKT-mat – vite om perm og hvor de finnes i kvalitetssystemet |
|
|
Daglige generelle rutiner |
Kunne brannrutiner – eget skriv |
|
Vite om branntavler |
||
Vite om vannslanger og brannslukningsapperat |
||
Alarmtelefon - pålogging og bruk |
|
|
Kunne bruke hotell låsene (1.etg) |
|
|
Vite hvor nettbrett/mobiler settes etter bruk |
|
|
Nøkler i avdelingen - medisintralle |
|
|
Vaktmesterbok i resepsjonen |
|
|
Kode til dører med kodelås |
|
|
Bruk av svart beskjedbok på vaktrom |
|
|
Kunne bruke felleskalender (2.etg) |
|
|
Vite hvor diverse rom/lager på huset er og hva man finner der |
Bleielager og forbruksvarer |
|
Bårerom |
|
|
Frisør - vite hvordan bestille time |
|
|
Fotpleier – vite hvordan bestille time |
|
|
Rom til hjelpemidler som skal leveres tilbake |
|
|
Kontorutstyr |
|
|
Lager medisinske forbruksvarer – rutiner for henting av varer – se plakat på lageret |
|
|
Skap på gruppene – innhold |
|
|
Resepsjon/kopimaskin |
|
|
Skyllerom i avd |
|
|
Vaskeri for privattøy |
|
|
Rom til skittentøy til sentralvaskeri |
|
|
Søppelrom |
|
|
Innlogginger |
Kunne logge seg på PC og nettbrett |
|
Kunne lese kommunal epost |
|
|
Kunne logge seg på Visma Enterprise ressursstyring på PC |
|
|
Logge seg på Visma appen |
|
|
Kunne bruke alarmsystemet i avdelingen |
|
|
Opplæringspakke i kvalitetssystemet |
|
|
Kommunens nettsider |
Vite hvor avvik skrives |
|
Kjenne til Innafor |
|
|
Kjenne til Kvalitetssystemet EQS |
|
|
Kjenne til Visma Enterprise - lønnslipp |
|
|
Profil |
Lese og skrive rapport |
|
Lese tiltaksplaner |
|
|
Opprette og endre tiltaksplaner |
|
|
Logg – medisin ved behov |
|
|
Legge inn målinger |
|
|
Kunne bruke nettbrett |
|
|
Personal |
Vite hvordan man bytter vakter |
|
Kunne lese dagbok og vaktkoder |
|
|
Vite hvordan melde fra om sykdom |
|
|
Vite hvor en finner egenmeldingsskjema |
|
|
Sykemelding |
|
|
Kjenne til ferierettigheter |
|
|
Kjenner til lovverk til taushetsplikt |
|
|
Vite om årsturnus |
|
|
Varebestilling – vite hvordan gi beskjed hvis noe mangler |
Forbruksmateriell |
|
Medisiner |
|
|
Mat |
|
|
Kartleggingsskjema |
Ernæringskartlegging |
|
Fallrisiko |
|
|
Braden - trykksår |
|
|
LMG skjema |
|
|
Iplos |
|
|
NEWS 2 |
|
|
Div rutiner |
Mottak av ny beboer – kunne finne skjemaer i kvalitetssystemet |
|
Dødsfall - finne rutiner i kvalitetssystemet |
|
|
Smittevernsrutiner/islolasjon |
|
|
Primær og sekunderækontakt |
|
|
Vite hvordan bestille og sende tilbake hjelpemidler |
|
|
|
|
|
Utstyr |
Blærescanner / butterfly |
|
|
Hemo-fec |
|
NEWS tralle/eske |
|
|
Isbar hefte |
|
|
O2- konsentrator |
|
|
Uringlass og prøveglass mikrobiologisk |
|
|
Urinstix + maskinavleser |
|
|
CRP – Spl/Vpl |
|
|
Blodsukkerapperat ( de med insulinkurs) |
|
|
Sykepleier/vernepleier |
Låserunde |
|
A-B preparater |
|
|
Blodprøveskjema |
|
|
Brannvakt |
|
|
Gulvakt/ ansvarsvakt |
|
|
Dødsfall - hva spl/vpl må gjøre |
|
|
Fellesmail Straitunet |
|
|
Kontakt med lege |
|
|
Legevisitt |
|
|
Livets siste dager |
|
|
S.c nål |
|
|
Medisinbestilling |
|
|
Medisinrom |
|
|
Multidose, kontakt med MND |
|
|
Sende PLO til sykehus ved innleggelse |
|
|
Sykepleiehåndboka og felleskatalogen |
|
|
Finne frem til synonym preparat |
|
|
Tvangsvedtak |
|
|
Bestille utstyr fra SSK |
|
|
Labratoriearbeid |
|
|
Fylle ut blodprøveskjema og til mikrobiologisk |
|
|
|
|
Vedlegg 1 Rutiner utdeling av medisiner på Straitunet omsorgssenter.
Alle beboere har sin egen skuff i medisintralla.
Beboere får medisiner fra multidose rull. Begynner på ny rull hver fredag. Nattevakt legger de på plass natt til fredag.
Oversikt over alle medisiner som skal gis er på legemiddelkort i medisinperm og på Ipad. Viktig å sjekke legemiddelkort for evt beskjeder.
Medisiner skal kvitteres for på Ipad at er gitt rett etter de er gitt.
Medisiner blir som regel delt ut kl 09, 13, 17 og 21, men det kan være noen unntak. Se på legemiddelkort eller på multidoseposen.
På legemiddelkortet er medisinene delt inn i flere kategorier.
Faste medisiner som er i multidose.
Normalt er alle faste medisiner i multidose. Husk å sjekke tidspunkt på multidose posen. Noen får så mange medisiner at det trengs 2 eller flere poser. Det er også noen medisiner som ikke kan være i samme pose. Står på posen 1 av 2 og 2 av 2 hvis det er flere poser som skal gis samme tidspunkt.
Faste medisiner som er i dosett
Noen få beboere har noen faste medisiner som ligger i dosett. Disse blir fylt på en gang i uka. Hvis det er tomt når du skal dele ut eller det blir tomt, gi beskjed til en sykepleier som vil dosere.
Hvis beboer går på en kur vil medisinene ligge i egen dosett. Noen ganger er det endringer i de faste medisinene, da vil endringene bli lagt i egen dosett fram til endringer har blitt gjort i multidose. Dette skal være tydelig merket på legemiddelkort i medisinperm og på dosett . Ved mindre viktige endringer (f.eks vitaminer) vil det ikke bli gjort noe med før endringen kommer i multidose, men det vil være markert med en gul lapp. Dosetten skal være merket med navn på beboer og legemiddel på baksiden.
Faste medisiner utenom multidose eller dosett.
Dette kan være øyedråper, avføringsmiddel, inhalasjoner, plaster av ulike slag.
Laxoberal dråper, Mucomust, Movicol osv skal ligge i skuff til de beboere som bruker det og merket med navn. (Skal ikke være noe fellesmedisiner)
OBS! Noen beboere har plaster. De forskjellige plastrene skal på og av på ulike tidspunkt. Viktig å sjekke legemiddelkortet for riktig administrasjon. Smerteplaster skal låses ut av medisinrom av sykepleier/vernepleier, men kan settes på av noen med medisinkurs ved delegering fra sykepleier/vernepleier.
Den som deler ut medisiner har ansvar for å etterlyse smerteplaster hvis sykepleier/vernepleier ikke har låst ut.
Faste medisiner utenom multidose/dosett kan også gis av assistenter med medisinkurs. Man må da ha hatt opplæring i fremgangsmåten til det enkelte medikamentet på beboer, og underskrift på dette (Eget skjema).
Injeksjoner gis av sykepleier/vernepleier. Noen subkutane injeksjoner kan gis av helsefagarbeidere som har opplæring.
Insulin gis av sykepleier/vernepleier og helsefagarbeider som har bestått e-læringskurs på nhi.no “legemiddelhåndtering kurs ved diabetes” + praktisk opplæring. Hvis den som deler ut medisiner ikke kan sette insulin, er det den sitt ansvar å gi beskjed til sykepleier/vernepleier/helsefagarbeider med insulinkurs slik at insulin blir gitt.
Medisiner ved behov.
Her står alle medisiner lege har sagt vi kan gi ved behov til aktuell beboer. F.eks mot smerte, forstoppelse, uro, kvalme. Hvis de ikke står på medisin ved behov har vi ikke lov å gi medisiner selv om det i utgangspunktet er reseptfrie legemidler. Da må lege kontaktes. Tilsynslege har godkjent noen medisiner vi kan gi uten det står på legemiddelkort. Denne oversikten er på medisinrom og det er sykepleier/vernepleier som må ta den vurderingen.
OBS! Medisiner ved behov kan kun gis av sykepleier/vernepleier, sykepleierstudent/vernepleierstudent og helsefagarbeidere med medisinkurs.
Beboere som får medisiner ved behov med jevne mellomrom, har en egen dosett merket med behovsmedisin med behovsmedisiner i sin egen skuff. Er det behovsmedisin som blir brukt sjeldent vil disse ikke ligge i dosett og må hentes ut av sykepleier/vernepleier.
Blir det gitt eventuelt medisin skal det skrives i rapport og det skal skrives inn i profil under «logg – evt medisin». Det skal også dokumenteres virkning.
Huskeliste når du gir medisiner
Sjekk på multidose posen at du gir medisiner til riktig person, dato og klokkeslett.
Tell at antall tabletter som er i posen stemmer med det som står på utsiden av posen og sjekk opp mot legemiddelkortet i medisinpermen. Vær obs på at det kan være beskjeder på legemiddelkortet som er viktig å få med seg.
Klipp multidosen posen slik at beboernavn og medisiner blir skilt.
Har beboer dosett med tabletter, sjekk baksiden av dosett og med legemiddelkortet i perm at disse stemmer overens.
Sjekk legemiddelkort i perm evt Ipad om beboer skal ha medisiner utenom dosett/multidose.
Når medisiner er gitt skal det kvitteres for på Ipad. Alle medisiner som er gitt skal kvitteres for; multidose, dosett og medisiner utenom dosett. Kvitteres umiddelbart etter de er gitt.
Hvis medisiner ikke har blitt gitt, medisiner er delvis tatt eller de har nektet å ta medisiner skal det dokumenteres i profil. Kan skrives inn der medisinene blir kvittert for på nettbrett.
Obs! Ikke alle navnene på medisinene på multidose posene stemmer med legemiddelkortet. Det kan være synonympreparater. Sjekk ordinasjonskortet som ligger i permen, der vil det være en oversikt over synonympreparatene som blir brukt.
Husk å legge medisinperm i skuff på medisintralla når den ikke er i bruk.
Medisintrallene skal alltid være låst når de ikke er i bruk og nøkler skal ikke ligge på tralla.
Vedlegg 2 Brann
BRANNINSTRUKS FOR STRAITUNET
Alle ansatte forplikter seg til å kjenne til hvor brannslukningsutstyr og nødutganger finnes på huset.
Oppgaver ved brann.
Når brannalarmen er utløst, gå til ditt respektive branntablå og konstater hvor det brenner.
Brann i eget arbeidsområde – utfør branninstruks (varsle, redde, slukke).
Brann i et annet arbeidsområde/beboerrom enn ens eget – møt ved branntablå, i den etasjen hvor brannen er registrert, og få instruks av brannvakt gul vest.
Ved brann et annet sted enn beboerområde – send 1-2 personer til hovedinngang for instruks av brannvakt gul vest.
Varsle
Oppdages det brann skal det øyeblikkelig slås alarm på nærmeste brannmelder som er plassert i korridor og vestibyle.
Varslingssystem gir automatisk varsling til brannvesenet. Brannvakt ringer brannvesenet på 110 for å konstatere om de har fått melding.
Redde
Evakuere pasientene sideveis (bak brannhindring) før de evt bringes ned/ut. Hold rede på hvem som er hvor.
Slukke
Start slukking med nærmeste husbrannslange/brannteppe/skumapparat.
Hold dører lukket når du går for å hente utstyret, slik at brannspredning hindres.
Kan du ikke få slukket ilden, skal døren til det brennende rommet holdes lukket etter at evt personer er brakt ut.
Steng og kjør bort oksygenflasker og oksygenkonsentrator.
Torsdag 29. September 2022
Bente Wulff
Enhetsleder
Strai- og Songdalstunet Omsorgssenter
Vedlegg 3 Forflytning
Generelle råd ved forflytting
La personen gjøre mest mulig selv - være til assistanse, ikke overta og pasifiser.
Bruk bevisst menneskets friske bevegelsesmønster, flytt en del av gangen. Alt på en gang er det tyngste du kan gjøre.
Unngå løft - tenk forflytning i horisontal bevegelse.
Må man løfte skal man bruke heis.
Finn friksjonspunktene, bruk forflytningsduk for å redusere friksjonen mot underlaget. Friksjon er forflytningens største fiende.
Bruk senga sine funksjoner. Utnytt fysikkens lover i stedet for å arbeide imot dem.
Jobb i riktig arbeidshøyde - hoftehøyde.
Planlegg godt, ta med og gjør klar evt hjelpemidler før stell
Forbered personen og si hva du gjør.
La den som står ved personens hode ha kommandoen
La beina og kroppstyngden din gjøre arbeidet i stedefor armer og rygg
Bruk arbeidstøy som ikke hindrer bevegelsene dine, og sko som ikke glir mot underlaget.
Risikosoner
Rødt område - Sannsynligheten for å pådra seg skader er meget høy. Ikke ulovlig – men høy risiko for helseskade.
Gult område- Det foreligger en viss risiko for utvikling av belastningslidelser på kort eller lang sikt.
Grønt område - Liten risiko for belastningslidelser
Hvordan jobbe i grønn sone? Spørsmål å stille seg selv.
Hva er grønn sone i forhold til sengehøyden?
Hva er grønn sone ut fra kroppen når beboer ligger i sengen?
Hva er grønn sone i forhold til kraftbruk?
Hva er grønn sone når man samarbeider to i seng?
Ha senga i hoftehøyde, det skal tas hensyn til den laveste ansatte. Når beboer ligger i seng, jobb nærme kroppen din, ikke bøy deg over sengen. Bruk minst mulig krefter (bruk forflytningsduk). Når en er 2 i stell jobb på din egen side. Sitt på en krakk med hjul for å ta på strømper, bukse, sko hos beboere en må bøye seg mye ned til for å kle på.
Funksjonstrappa – vurdere funksjonsnivå til beboer
Funksjonsnivå 1: Beboer sikker ståfunksjon (trenger ikke å kunne stå lenge). Veiled beboer. Kan være aktuelt med aktive hjelpemidler.
Funksjonsnivå 2: Beboer har sittebalanse, kan sitte alene på sengekanten. Bruk hjelpemidler, f.eks Sara/ståheis vurder om man bør være 2. Ikke ta opp beboer alene dersom beboer er større enn deg selv eller du er usikker.
Funksjonsnivå 3: Beboer kan ikke sitte eller stå, eventuelt forstå instrukser. Bruk hjelpemidler som takheis/personheis, forflytningsduk og vær to.
Forflytingsduk er et hjelpemiddel som skal redusere friksjons til et minimum. Gjør stellet mer skånsomt for beboer og ansatte. Linker til filmer om bruk av forflytningsduk
Hvordan legge inn forflytningsduk, ta bort, snu i seng og få høyere opp i sengen. Smart Method no. 1 - using sliding material in bed - Forflytningsduk Metode 1 - Hammerfest
Ta på seil ved bruk av forflytningsduk: Sliding a sling smart and effortlessly underneath a patient in bed - by Per Halvor Lunde.
Ulike metoder for å bruke forflytningsduk: Methods for using sliding sheet. Smart and easy solutions for health care professionals and students - YouTube
Få tunge bein opp i senga: Sliding Heavy Legs into Bed - Patient sitting. Per Halvor Lunde teaching in a hospital in Norway. - YouTube
Fra liggende til sittende posisjon i seng: Smart solution - support to a sitting position on the bedside by Per Halvor Lunde - YouTube
Ta på bukse på person som ligger i seng: https://www.youtube.com/watch?v=NvakQhKa3Js