Forsøplingssaker - prosedyre for v. 1.2

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å beskrive hvordan Kristiansand kommune arbeider med å følge opp forsøpling. Målet er at dette skal sikre en konsistent og effektiv behandling av forsøplingssaker. 

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med saksbehandling innen forsøpling.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at dokumentet finnes, at det gjøres kjent for de ansatte og at de ansatte inviteres til forbedringer av denne. Ansatte som jobber med saksbehandling innen forsøpling har ansvar for å følge prosedyren.

 

Beskrivelse

Miljødirektoratet er nasjonal myndighet for forurensningsloven. De har utarbeidet en generell introduksjon til utfordringer med forsøpling. 

Miljødirektoratet har utarbeidet en veileder for hvordan kommuner skal følge opp forsøpling. Kristiansand kommune bruker primært denne veilederen i vårt arbeid med forsøpling. Tabellen under viser punkter der kommunen har ytterligere interne rutiner eller sjekkpunkter til den nasjonale veilederen. 

Denne prosedyren gjelder for ordinære forsøplingssaker. Kommunen har i tillegg en tverrfaglig gruppe som arbeider med de mest komplekse sakene. For dette arbeidet er det utarbeidet et eget flytdiagram Komplekse forsøplingssaker med mange involverte parter (flytdiagram).

 

Overskrift fra Miljødirektoratets veileder

Presisering Kristiansand kommune

Kommentar

1. Undersøke forsøplingen

Avklare sakens kompleksitet – vurder om rutine for komplekse forurensningssaker må benyttes.
 

Lenke Komplekse forsøplingssaker med mange involverte parter (flytdiagram)

Undersøke om forsøplingen har skjedd på privat eller kommunal/annen offentlig grunn. 

Undersøke hvem som er ansvarlig - kjent eller ukjent forsøpler. 

Lenke til ansvarsmatrise or opprydding (forvalteransvar)

Myndighet må vurderes mellom kommunen, statsforvalteren eller direktoratet

Avklar HVEM som eier utfordringen, HVA som lagres og HVOR det er plassert. Kommunen har i hovedsak ansvar for privatpersoner, Statsforvalteren har ansvar for oppfølging av enkelte bransjer og Miljødirektoratet store industribedrifter.

Delegasjonsreglement viser hvem har ansvar internt i kommunen

 

Avfall Sør
 

Delegeringsreglement Kristiansand kommune

Ved behov for ytterligere undersøkelser/observasjoner, gjennomføres befaring. Det skal alltid være minst to ansatte på befaring. Dersom befaring må gjennomføres på privat eiendom, må grunneier kontaktes i forkant. 

Befaringer følges opp med en enkel skriftlig befaringsrapport for intern dokumentasjon. Når det opprettes sak i P360, lastes det opp befaringsrapport inkl. oppsummering av sak, som notat uten oppfølging. 

 

Foreta vurdering av om kommunen skal følge opp som forurensnings- eller forsøplingsmyndighet. 

Vurderingskriterier (utdypende begrepsforklaringer): 

  1. Avfall
  2. Kassere
  3. Løseøregjenstand
  4. Stoffer
  5. Skjemmende 
  6. Skade eller ulempe
  7. Omfang  

Dersom det skal opprettes sak i P360 (uten gjennomført befaring), lages oppsummering av sak som notat uten oppfølging. 

Forurensningsloven kapittel 5 - Om avfall

 

2. Pålegge å rydde opp eller fjerne avfallet

Sende varsel - vurder om dialog og praktisk oppfølging kan være aktuelle tiltak før varsel sendes. 

Forvaltningsloven § 16

Pålegg om opprydning – presisere konsekvensen av pålegget. 

Ved behov kvalitetssikring hos kommuneadvokaten. 

Forurensningsloven kapittel 5 - Om avfall

Forurensningsloven kapittel 9 - Gjennomføring

3. Kontrollere om det er ryddet - tvangsmulkt?

Når fristen for pålegg er oversittet, vurderes tvangsmulkt som et virkemiddel. 

Hvis saken er alvorlig nok, kan kommunen både bruke tvangsmulkt og politianmelde forholdet.

Veileder - Bruk av tvangsmulkt

Forurensningsloven § 73 - Om tvangsmulkt 

4. Kommunen rydder opp selv eller vurderer anmeldelse 

Kommunen vurderer opprydning - kan være ivaretatt av flyten for komplekse forsøplingssaker.

 

Komplekse forsøplingssaker med mange involverte parter (flytdiagram)

 

Som prinsipp skal refusjon kreves, med unntak om vi har kommet frem til forhandlingsløsning.

 

5. Avslutte saken 

Vedkommende pålegget retter seg mot må dokumentere gjennomføring. 

Dersom kommunen gjennomfører etter forurensningsloven § 74, må det lages en sluttrapport. 

 

 

Presiseringer i forhold til prosedyren Komplekse forsøplingssaker med mange involverte parter (flytdiagram)

Også i saker der det ikke er vurdert å være komplekse forsøplingssaker vil det være behov for bistand/samarbeid om utredning og gjennomføring av tiltak.

 

Definisjoner

Forsøpling: Å anbringe eller etterlate avfall på uegnet sted blir kalt forsøpling. Avfallet stammer fra husholdningene (husholdningsavfall) eller fra bedrifter (næringsavfall). Farlig avfall (spesialavfall) inneholder helse- og miljøfarlige stoffer.

Avfall: Med avfall sikter man til løse gjenstandar eller stoff som noen har kassert, har til hensikt å kassere eller er forpliktet til å kassere. Dette følger av forurensningsloven § 27.

 

Vedlegg og referanser

Komplekse forsøplingssaker med mange involverte parter (flytdiagram)

«Følge opp forsøpling og ulovlig lagring av brukte gjenstander»