Akutt forurensing og saksbehandling - prosedyre v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å dokumentere Kristiansand kommune og Miljøvernenhetens ansvar for å avklare meldinger om akuttforurensning og melde saker videre til 110.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med saksbehandling innen forurensning.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at dokumentet fins, at det gjøres kjent for de ansatte og at de ansatte inviteres til forbedringer av denne. Den ansatte skal følge prosedyren.

 

Beskrivelse

Meldinger om akuttforurensning kan komme inn via tlf, epost, meld fra (og P360). Ansvaret handler om å til en viss grad være med på å utrede om dette er en sak hvor det må aksjoneres umiddelbart.

  • Hvis mulig, kontakt melder og be om bilder og mer informasjon om hendelsen. Still spørsmålet om dette er første telefon / er andre kontaktet allerede?
  • Fremstår det som en sak hvor det vil være hensiktsmessig og mulig å iverksette avbøtende tiltak? Eksempler på at det ikke er hensiktsmessig og mulig:
    • “litt” olje på elva, det vil være utfordrende å legge lenser pga strømmen i elva.
    • “litt” synlig olje på vannet hvor det ikke er en åpenbar pågående lekkasje, vil i praksis ikke kunne samles opp og sannsynligvis ikke påføre betydelig skade på naturmiljø,  
    • Mindre mengder oljeforbindelser som er lett nedbrytbart til grunnen som ikke sprer seg videre. (Bør vurderes om det skal følges opp med pålegg etter Forurensningsloven til forurenser/grunneier men ikke med umiddelbar gjennomføring)
  • Vurdere å ringe 110 for å avklare om dette er noe som det pågår en aksjon på (har de allerede telefoner om dette). Mulighet at 110 videreformidler til utrykningsleder som kan bidra til å vurdere behovet for aksjon eller ikke.
  • Klar akuttsak – ring 110. 110 koordinerer brann og havna sin innsats.
  • Behov for oppfølging etter endt akuttaksjon? Be om opplysninger om aksjonen fra 110-sentralen, alternativt få rapport/informasjon fra aktuell utrykningsleder/innsatsleder. Avklar hvilket nivå som er forurensningsmyndighet (hvem og hvor) og oversend informasjon.
  • Se denne matrisen for videre oppfølging:

 

Hendelse

Varsling

Oppfølging

Ansvarlig

Oppfølging

Reaksjonsform

Avslutning

Forurensing

 

Til kommunen

Kommunen avklarer ansvarsforhold, avhengig av hvem, hva, hvor

 

Eventuelt varsling til 110 og oppfølging i Akutt forurensings-sporet

  • Kommune
  • Statsforvalter
  • Staten

Tilsyn/befaring vurdere aktuelle virkemidler i Forurensningsloven

Pålegg om opprydding

Oppfølging og lukking av sak

Akutt forurensing

(Av betydning, skjer plutselig og uten tillatelse)

Til 110 → varsler videre ihht varslingsplan

Kommunen v/havn, brann, IUA.

Alternativt

Kystverket

  1. Forurenser
  2. Kommune
  3. Kystverket

Aksjonerer jf. respektivt planverk, avklarer videre oppfølging når utvikling av hendelse er stoppet opp

Ryddet opp OK, alternativt:

Saken følges opp i forurensings-sporet med pålegg

Oppfølging og lukking av sak

 

Definisjoner

Akutt forurensning er i forurensningsloven definert som forurensning av betydning som inntrer plutselig og som ikke er tillatt.
Ansvaret for beredskap og aksjoner mot akutt forurensning er delt mellom private virksomheter, kommunen og staten.

Forurensning er i Forurensningsloven definert som:

  1. tilførsel av fast stoff, væske eller gass til luft, vann eller i grunnen,
  2. støy og rystelser,
  3. lys og annen stråling i den utstrekning forurensningsmyndigheten bestemmer,
  4. påvirkning av temperaturen

som er eller kan være til skade eller ulempe for miljøet.

Som forurensning regnes også noe som kan føre til at tidligere forurensning blir til økt skade eller ulempe, eller som sammen med miljøpåvirkning som nevnt i nummer 1 til 4, er eller kan bli til skade eller ulempe for miljøet.

 

Vedlegg og referanser