Hensikt
Hensikten med prosedyren er å beskrive hvordan seriøsitetsbestemmelsene skal gjøres kjent, hvem som har en rolle i implementeringen av dem, hvilke kontrakttyper som skal inkludere seriøsitetsbestemmelsene og ikke minst hvem har ansvar for å gjøre ulike aktiviteter så seriøsitetsbestemmelsene er kjent, implementert og dokumentert av de respektive parter. Ansvaret som påhviler prosjektleder, byggeleder og KU beskrives i prosedyren. Prosedyren deles opp i følgende faser der oppgaver beskrivese: Risikoidentifisering, kontraktsgjenngang, rapportering, oppfølging i byggefasen og evaluering ved prosjektets avslutning.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle kommunalt ansatte som er involvert i tilrettelegging, implementering og oppfølging av seriøsitetsbestemmelsene. Seriøsitetsbestemmelsene knyttes kun til bygg- og anleggstjenester inkludert rammekontrakter for håndtverkere. Typiske roller som er involvert er innkjøpere i BYS (by- og stedsutvikling), prosjektledere i BYS, byggeledere, kommuneadvokaten, KU og relevante ledere for disse posisjonene.
Seriøsitetsbestemmelsene har 21 bestemmelser nummerert 1.1 – 1.21 med tilhørende veiledning. Seriøsitetsbestemmelsene må sees i sammenheng med bestemmelsene i Byggherreforskriften.
Bestemmelsene gjelder da for følgende kontraktstyper
- Entreprenør kontrakter i bygg -og anleggsbransjen. Gjelder også for tilsvarende kontrakter som skal inngås ifm. utbyggingsavtaler.
- Rammekontrakter for håndtverkere
- Lenke - Mal - Kontraktstyper seriøsitetsbestemmelser - By- og sted
Ansvar for gjennomføring
Kommunalsjef for prosjektstaben har ansvaret for at prosedyren fins, ansvar for å informere de ansatte og invitere ansatte til forbedring av og avviksbehandling i forhold til rutinen. Ansatte har ansvaret for å følge den.
Beskrivelse
1. Identifisering av risiko i prosjektet - legge plan for kontraktsgjennomgang, rapportering og oppfølging
- Hvilke typer risikoer er typiske for denne typen prosjekter og fra tidligere leveranser fra samme leverandør?
- Hvordan redusere risikoene og hva skal være særskilt fokus i
2. Gjennomgang av seriøsitetsbestemmelsene før kontaktssignering
- Før kontakten signeres - Innstilt leverandør innkalles rutinemessig til avklaringsmøte.
- Ansvarsoversikt for oppfølging av seriøsitetsbestemmelsene gjennomgås - se Lenke - Mal - Sjekkliste seriøsitetsbestemmelser - By- og sted
- Seriøsitetsbestemmelsene gjennomgås - tydliggjør forventninger, begrunn hvorfor bestemmelsene er viktige og gjennomgå hva konsekvensene kan bli ved kontraktsbrudd
- Innhente skatteattester før møtet: Det er mulig å få tilgang direkte fra skatteetaten via fullmakt. Ebevis hentes automatisk i Mercell. Husk at kontraktsvilkår (definert i bestemmelsene) er at oppdragsgiver har fullmakt til å innhente slike opplysninger i hele kontraktsperioden.
- Husk å sjekke konkurshistorikk før signering: En kan kreve dokumentasjon på innsyn i konkurshistorikk enten via ebevis ordningen (Mercell) eller som papirdokumentasjon..... Dokumentasjon for om tilbyder er konkurs, gjenstand for for insolvensbehandling eller er under avvikling kan fås. Videre om firmaet har fått tvungen gjeldsordning eller stanset forretningsførselen, har sine aktiva forvaltet av en konkursforvalter eller retten eller er i en tilsvarende prosess.
- Vurder å innhente de siste tre års revisorgodkjente årsregnskap og sørg for gjennomgang av kompetent personell. Dette kan gjøres som et supplement til obligatorisk kredittvurdering fra eksternt firma.
- Powerpoint presentasjon som kan benyttes
3. Rapportmal
4. Oppfølging av entreprenøren
KP (koordinator for prosjekterende) rollen og ansvar
KU (koordinator for utførelse) rollen og ansvar
PL (prosjektleder) rollen og ansvar
BL (byggeleder) rollen og ansvar
BH byggherren
BHR - byggherrens representant
5. Potensielle sanksjonsjoner ved brudd på seriøsitetsbestemmelsene
- Brudd på seriøsitetsbestemmelsene er å anse som kontraktsbrudd.
- Som ved andre kontraktsbrudd bør det reageres overfor kontraktspart. Ved brudd på seriøsitetsbestemmelsene bør det vurderes om det er grunnlag for å ilegge sanksjoner mot leverandøren. Nedenfor følger ei ikke-uttømmende liste over potensielle sanksjoner som kan vurderes i det konkrete tilfellet:
- Krav om å stanse arbeidet
- Dette er nevnt spesifikt som en mulighet i den enkelte seriøsitetsbestemmelsen der dette er aktuelt, se f.eks. bestemmelsen om bruk av lærlinger. Eventuelle følger av arbeidsstansen er leverandørens risiko.
- Nedtegning av kontraktsbrudd til bruk ved senere konkurranser
- Tidligere brudd på seriøsitetsbestemmelser kan potensielt få betydning ved kvalifikasjonsvurdering eller tildelingsevaluering i senere konkurranser.
- Bortvisning fra arbeidsplassen
6. Evaluering av prosjekter og bestemmelser etter prosjekter er avsluttet
- Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig) (under utvikling)
- Vi må til bunns i hvorfor man eventuelt fikk avvik og hva man gjør for å unngå dem neste gang.
Definisjoner og forkortelser
Seriøsitetsbestemmelsene er spesielle kontraktsbestemmelser som skal sikre seriøsitet i bygg- og anleggskontrakter – tillegg til Norsk Standard. Kontraktsbestemmelsene er ment og brukes i sin helhet som et vedlegg til kontrakten, og blir en del kontrakten.
Kontraktsbestemmelsene som skal bidra til å motvirke sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i offentlige bygg- og anleggskontrakter. Kontraktsbestemmelsene stiller blant annet krav til faglærte håndverkere og lærlinger i prosjektene, HMS-kort, krav til lønns- og arbeidsvilkår og begrensninger i adgangen til bruk av underleverandører. Kontraktsbestemmelsene skal brukes i sin helhet som et vedlegg til kontrakten.
KU - Koordinator for utførelse
KP - Koordinator for prosjektering
PL - Prosjektleder
BL - Byggeleder
BH - Byggherren
BHR - Byggherrens representant
Lenke til Arbeidstilsynets beskrivelse av rollene. Byggherreforskrifens paragrager om rollene.
Vedlegg og referanser