Autopay og remittering - prosedyre v. 1.0

Hensikt 

Hensikten med dette dokumentet er å sikre en rutine som beskriver prosedyren ved å remittere via Autopay. 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for ansatte i regnskapstjenesten som skal remittere via Autopay for alle selskap i Visma Enterprise. 

Ansvar for gjennomføring

Ansatt i regnskap har ansvar for remittering, har ansvar for å sjekke at alle utbetalinger via Autopay går som de skal, godkjenne i Autopay og sjekke status etter endt kjøring. 

Beskrivelse

Remittering omfatter utbetalinger til leverandører og kunder. Remitteringsforslag er satt opp til  automatisk kjøring på programserver hver mandag og torsdag for leverandører. For kunder kjøres rutinen manuelt, normalt hver onsdag. Remitteringsforslag stopper i økonomi for kontroll og godkjenning etter angitt varslingsdetaljer. Forslag som ikke treffer varslingskriteriene overføres automatisk til Autopay. Varslingskriterier varierer og er tilpasset selskapets utbetalinger. Før videre overføring til bank må to personer godkjenne betalingene i Autopay.

Oppsett av Autopayjobber beskrives i prosedyre for programserverjobber.

Kontroller og oppgaver i forbindelse med remitteringen utføres i økonomi. Første selskap kjøres kl. 9 og siste selskap er ferdig ca. kl 11.

Ansatt som skal utføre oppgaver i forbindelse med remittering må ha brukertilgang til Autopay i økonomi og tilgang til godkjenninger i Visma.net Autopay. Fagansvarlig kan gi tilganger.

Automatisk kjørte forslag

For Autopayjobber som er satt opp til automatisk kjøring på programserver, gjelder følgende sjekkpunkter for kontroll og godkjenning:

Leverandører

Økonomi / Grunndata / Integrasjon Autopay

Detaljert Autopay-jobb er satt opp pr. selskap. Det er kun ved behov for endring i utvalg eller varsling at det er behov for å gjøre noe her.

  • Forfall – antall dager fra kjøredato: 2 
  • Reskontrotype: L - LOFF
  • Valutakode: blank betyr at den tar med all valuta
  • Betalingstidspunkt: Alle på kjøredato

Skjermbilde_Autopay.JPG

Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay /Status kjøring

Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay / kjøring til godkjenning

  • Viser oversikt over over hvilke selskap som har kjøringer til godkjenning
  • Bruk detaljknappen nederst i bildet for å komme inn i aktuell kjøring i aktuelt selskap
  • Sjekk remitteringsvarsel
  • Knappen "vedlegg" 
    • Her ligger xml-fil, oversikt over utbetalinger og remitteringsvarsel

Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay

  • Oversikt over alle kjøringer
  • Åpne nedtrekksmeny i feltet for kjørenummer 
  • Velg kjøring
    • Kjøringer med status "Forslag"
      • må kontrolleres før manuell overføring til Autopay​
  • Remitteringsvarsel - bak knappen "Vedlegg"  
  • sjekk følgende
    • Sperrede faktura/kreditnotaer/leverandører
    • Kreditnota større enn faktura
    • Faktura større eller mindre enn varslingsgrense
  • ​​​Remitteringsvarsel sendes til egen mappe i post.regnskap

Overføre Autopay

Husk å opprette mappe for autopay: M:\Visma_Enterprise\Okonomi\Remittering\Remitteringsforslag

Når forslag som har stoppet for kontroll, er kontrollert og korrigert må de overføres til Autopay for utbetaling

  • Trykk på "Godkjenne for utbetaling"
  • Knappen "Overfør til Autopay" blir aktiv - trykk på denne for overføring

 

Kontroll

Før utbetalinger godkjennes for utbetaling i Autopay

  • Sjekk at alle selskap har fått status "Overføring fullført" eller "Annullert i Enterprise"
  • Status "Forslag" krever behandling kommer på ett eller flere av selskapene må man inn i hvert selskap for å godkjenne og overføre til Autopay.  

Skjermbilde_Status_kjoing.JPG

Godkjenn for utbetaling

Skjermbilde_autopau_palogging.JPG

  • Sjekk at summen i Autopay stemmer med  "Remittering Autopay - Status Kjøring" 
  • Godkjenn
  • Ta bilde av alle selskap og beløp i Autopay,  send til godkjenner 2, med informasjon om at remittering må godkjennes.
  • Når godkjenner 2 har godkjent lagres denne mailen i dagens remitteringsmappe

Det skal alltid være to godkjennere i Autopay. Alle som godkjenner må godkjenne med 2fa (to faktor applikasjon) bruk Google Authenticator appen.

Når remitteringsfilen er godkjent av begge sendes den automatisk til banken for utbetaling

  • Status for utbetaling kan spores i fanen "Oversikt"
    • Vis betalingshendelser
  • Oversikt over avviste meldinger finnes i fanen "Meldinger"

Autopay_oversikt_1.JPG

Avviste

Dersom det er fakturaer som blir avvist vil det komme mail til post.regnskap@kristiansand.kommune i mappen «Avvist»

Årsaker til at fakturaer blir avvist

  • Feil KID, mangler KID, leverandøren kan ikke ta i mot innbetaling med KID
  • Feil på faktura (mangler bankkonto på reskontro, feil nasjonskode, feil knyttning mot reskontro)
  • Feil på faktura (fakturanummer, KID) eller reskontro
  • Feil på reskontro
  • Avviste utbetalinger på kunderemitterig skyldes som regel at kunden er registrert  uten kontonummer

Alle avviste betalinger må korrigeres før neste remittering.

  • Legg inn notat på faktura med informasjon om hva som var feil og hvordan det er korrigert
    • Last ev. opp meldingen fra banken som vedlegg på faktura

 Feks endret kid/slettet kid el.  Eposten med den avviste meldingen lagres i mappen for dagens kjøring på Autopay, ev. lagre mail som vedlegg på faktura.

Feilmeldinger ved brudd

Det hender at det oppstår brudd i en kjøring. Remitteringen i aktuelt selskap stopper da opp og gir en feilmelding i fanen for "Kjørelogg" i remitteringsforslaget. Oversikt over feilmeldingskoder

Avregningsretur

Det er satt opp en integrasjon som henter inn avregningsretur fra banken, "Retur fra Autopay". Automatisk jobb for å kjøre integrasjonen er satt opp på programserver. Denne jobben starter hver morgen kl. 05.01 og produserer et regnskapsbilag som legger seg i bilagskladden, klar for oppdatering i regnskapet. Rapport "Retur fra Autopay" sendes til mappe for "Remitteringsretur" i post.regnskap@kristiansand.kommune.

Ved brudd på nett i forbindelse med innhenting av avregningsretur kan det skje at returbilag på enkelte selskap ikke kommer inn som det skal. Neste gang den automatiske jobben starter vil den ta med seg selskap som ikke kom med, MEN, det selskapet det ble brudd i vil ikke komme med. Denne må hentes inn manuelt.

Manuell innhenting avregninsretur

  • Sjekk først at beløpet er utbetalt fra bank
  • Sjekk om det ligger upostert bilag i bilagskladden / feilmeldinger
  • Ta kontakt med fagansvarlig som kan hente inn retur manuelt 

Oppfølging og kontroll

Når avregningsretur er oppdatert i regnskapet må status på remitteringen sjekkes. Status skal vise "Overføring fullført" eller "Annullert i Enterprise". Kolonnen for restbeløp skal vise 0 for alle selskap. Dersom kolonnen viser annet beløp, må årsak til avvik sjekkes og det må korrigeres.

Mulig årsaker til avvik:

  • Manglende dekning på bankkonto
  • Valutabeløp, det kan ta en dag ekstra før det kommer avregningsretur på denne
  • Brudd på linjen ved innlesning av avregningsretur
  • For kunder: det kan ha vært posteringer i kundereskontro som påvirker tidligere kjørt remittering

Motregne faktura

Kontroll på kreditnotaer 

  • Motregner fakturaer mot kreditnotaer 

  • Følger opp de sperrede fakturaene og kontakter leverandører om vi har store kreditnotaer som ikke er utbetalt til oss.

 

Manuelt remitteringsforslag 

Denne brukes kun utenom ordinære kjøringer, dersom man skal remittere på en bestemt leverandør 

Økonomi / Grunndata / Integrasjon Autopay / Remitteringsjobber AutPay -detalj 

For selskap 1 er det satt opp en egen jobb for manuell kjøring

  • Jobbid 214
  • Gjør ev. endringer i fane for utvalg
  • Varsling er satt på alt slik at denne remitteringer stopper med remitterinsvarsel og må overføres Autopay manuelt.

For andre selskap 

  • Velg riktig remitteringsjobb for det selskapet det gjelder
  • Gjør ev. endringer i fane for utvalg
  • Klikk deretter på "Kjør rapport"
  • Her er det viktig å huske å sette jobben tilbake til opprinnelig oppsett, ellers ødelegges de automatiske kjøringene (gjelder for selskapene der det ikke er satt opp egen jobb for manuelle kjøringer)

Remittering Skattetrekk

Må skrives når vi er i mål med avklaringer og oppsett for alle selskap, Lønn 

Remittering på Kunder

  • Autopayjobb pr. oppdragsgiver er satt opp i grunndata 
  • Ved utbetalinger kjøres jobben manuelt
  • Det remitteres i hovedsak på kunder en dag i uken
  • Ansvarlig for oppdragsgiveren ber om et remitteringsforslag på aktuelle oppdragsgivere 
    • Gir beskjed om antall dager til forfall

Fjerne KID

  • Kjør rapporten "Fjerne KID og endre betalingsform" i Økonomi
  • Velg aktuell oppdragsgiver
  • Sett betalingsform VAPXXX
  • Kjør med oppdatering

Kundens bankkonto

Kundens bankkonto blir automatisk oppdatert ved innbetalinger pr. oppdragsgiver. Dersom utbetaling skal skje til annen konto må bankkonto kontrolleres ved oppslag i KAR- reigster.

Ansvarlig for oppdragsgiver sørger for at kontonummer på kunden er registrert 

Økonomi / Grunndata-Integrasjon Autopay / Remitteringsjobber Autopay-detalj

  • Finn riktig jobb(riktig oppdragsgiver),
  • Legg inn antall dager frem på forfallsdato
  • Kjør rapport

Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay

Finn kjørenummeret på remitteringsforslaget, og send melding til ansvarlig for oppdragsgiver

  • Ansvarlig for oppdragsgiver kontrollerer rapporten, og fjerner/sletter de linjene/fakturaer som ikke skal utbetales 
    • Det kan kun remitteres en gang per faktura, men flere ganger på samme kunde
  • Ansvarlig for oppdragsgiver gir beskjed til den som har kjørt forslaget om at forslaget kan godkjennes
  • Autopay forslaget godkjennes og overføres til autopay
  • Godkjennes i Autopay for overføring til bank

 

 

Definisjoner

Remittering vil si at en bedrift betaler faktura fra regnskapssystemet og overfører fil med utbetalinger til banken

Autopay er en skybasert løsning for bankintegrasjon

Programserver, tjeneste der vi kan sette opp jobber for automatisk kjøring til bestemte tidspunkt

Google Authenticator, software som brukes for å generere koder i forbindelse med to-trinns pålogging

KAR-register Bankenes felles konto- og adresseregister

Vedlegg og referanser