Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre en rutine som beskriver prosedyren ved å remittere via Autopay.
Dette dokumentet gjelder for ansatte i regnskapstjenesten som skal remittere via Autopay for alle selskap i Visma Enterprise.
Ansatt i regnskap har ansvar for remittering, har ansvar for å sjekke at alle utbetalinger via Autopay går som de skal, godkjenne i Autopay og sjekke status etter endt kjøring.
Remittering omfatter utbetalinger til leverandører og kunder. Remitteringsforslag er satt opp til automatisk kjøring på programserver hver mandag og torsdag for leverandører. For kunder kjøres rutinen manuelt, normalt hver onsdag. Remitteringsforslag stopper i økonomi for kontroll og godkjenning etter angitt varslingsdetaljer. Forslag som ikke treffer varslingskriteriene overføres automatisk til Autopay. Varslingskriterier varierer og er tilpasset selskapets utbetalinger. Før videre overføring til bank må to personer godkjenne betalingene i Autopay.
Oppsett av Autopayjobber beskrives i prosedyre for programserverjobber.
Kontroller og oppgaver i forbindelse med remitteringen utføres i økonomi. Første selskap kjøres kl. 9 og siste selskap er ferdig ca. kl 11.
Ansatt som skal utføre oppgaver i forbindelse med remittering må ha brukertilgang til Autopay i økonomi og tilgang til godkjenninger i Visma.net Autopay. Fagansvarlig kan gi tilganger.
For Autopayjobber som er satt opp til automatisk kjøring på programserver, gjelder følgende sjekkpunkter for kontroll og godkjenning:
Økonomi / Grunndata / Integrasjon Autopay
Detaljert Autopay-jobb er satt opp pr. selskap. Det er kun ved behov for endring i utvalg eller varsling at det er behov for å gjøre noe her.
Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay /Status kjøring
Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay / kjøring til godkjenning
Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay
Husk å opprette mappe for autopay: M:\Visma_Enterprise\Okonomi\Remittering\Remitteringsforslag
Når forslag som har stoppet for kontroll, er kontrollert og korrigert må de overføres til Autopay for utbetaling
Før utbetalinger godkjennes for utbetaling i Autopay
Det skal alltid være to godkjennere i Autopay. Alle som godkjenner må godkjenne med 2fa (to faktor applikasjon) bruk Google Authenticator appen.
Når remitteringsfilen er godkjent av begge sendes den automatisk til banken for utbetaling
Dersom det er fakturaer som blir avvist vil det komme mail til post.regnskap@kristiansand.kommune i mappen «Avvist»
Årsaker til at fakturaer blir avvist
Alle avviste betalinger må korrigeres før neste remittering.
Feks endret kid/slettet kid el. Eposten med den avviste meldingen lagres i mappen for dagens kjøring på Autopay, ev. lagre mail som vedlegg på faktura.
Det hender at det oppstår brudd i en kjøring. Remitteringen i aktuelt selskap stopper da opp og gir en feilmelding i fanen for "Kjørelogg" i remitteringsforslaget. Oversikt over feilmeldingskoder
Det er satt opp en integrasjon som henter inn avregningsretur fra banken, "Retur fra Autopay". Automatisk jobb for å kjøre integrasjonen er satt opp på programserver. Denne jobben starter hver morgen kl. 05.01 og produserer et regnskapsbilag som legger seg i bilagskladden, klar for oppdatering i regnskapet. Rapport "Retur fra Autopay" sendes til mappe for "Remitteringsretur" i post.regnskap@kristiansand.kommune.
Ved brudd på nett i forbindelse med innhenting av avregningsretur kan det skje at returbilag på enkelte selskap ikke kommer inn som det skal. Neste gang den automatiske jobben starter vil den ta med seg selskap som ikke kom med, MEN, det selskapet det ble brudd i vil ikke komme med. Denne må hentes inn manuelt.
Manuell innhenting avregninsretur
Oppfølging og kontroll
Når avregningsretur er oppdatert i regnskapet må status på remitteringen sjekkes. Status skal vise "Overføring fullført" eller "Annullert i Enterprise". Kolonnen for restbeløp skal vise 0 for alle selskap. Dersom kolonnen viser annet beløp, må årsak til avvik sjekkes og det må korrigeres.
Mulig årsaker til avvik:
Kontroll på kreditnotaer
Motregner fakturaer mot kreditnotaer
Følger opp de sperrede fakturaene og kontakter leverandører om vi har store kreditnotaer som ikke er utbetalt til oss.
Denne brukes kun utenom ordinære kjøringer, dersom man skal remittere på en bestemt leverandør
Økonomi / Grunndata / Integrasjon Autopay / Remitteringsjobber AutPay -detalj
For selskap 1 er det satt opp en egen jobb for manuell kjøring
For andre selskap
Må skrives når vi er i mål med avklaringer og oppsett for alle selskap, Lønn
Kundens bankkonto blir automatisk oppdatert ved innbetalinger pr. oppdragsgiver. Dersom utbetaling skal skje til annen konto må bankkonto kontrolleres ved oppslag i KAR- reigster.
Ansvarlig for oppdragsgiver sørger for at kontonummer på kunden er registrert
Økonomi / Grunndata-Integrasjon Autopay / Remitteringsjobber Autopay-detalj
Økonomi / Utbetalingsrutiner / Remittering Autopay
Finn kjørenummeret på remitteringsforslaget, og send melding til ansvarlig for oppdragsgiver
Remittering vil si at en bedrift betaler faktura fra regnskapssystemet og overfører fil med utbetalinger til banken
Autopay er en skybasert løsning for bankintegrasjon
Programserver, tjeneste der vi kan sette opp jobber for automatisk kjøring til bestemte tidspunkt
Google Authenticator, software som brukes for å generere koder i forbindelse med to-trinns pålogging
KAR-register Bankenes felles konto- og adresseregister