Navnesaker - prosedyre for v. 1.1

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sørge for at navnesaker reist av Kristiansand kommune selv eller andre instanser blir behandlet på en måte som sikrer at de blir godt og tilstrekkelig belyst og at alle aktuelle parter blir hørt, i overensstemmelse med lov og forskrift. Kristiansand kommune ønsker også å sikre at historiske navn holdes i hevd.

 

Gjelder for

Denne rutinen gjelder for navneansvarlige i Kristiansand kommune.

 

Ansvar for gjennomføring

Leder for geografisk informasjon, har ansvar for at navnearbeidet gjennomføres etter denne rutinen.  Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.

 

Beskrivelse

Denne rutinebeskrivelsen gjelder for navnesaker som kommunen etter lov og forskrift har myndighet til å vedta.

 

Saksbehandling

Kristiansand kommune saksbehandler og vedtar navn på kommunale gater, veier, torg, plasser, anlegg, bygg m.m. (jfr. lov om stadnamn § 7) iht. Reglement for behandling av navnesaker i Kristiansand kommune (2020):

 

  • Saksbehandling og vedtak skal være skriftlig og grunngitt, vise til den regelen vedtaket bygger på og inneholde faglige vurderinger for vedtaket. (jfr. forskrift om stadnamn § 9)
  • Som et ledd i saksbehandlingen skal det innhentes uttalelse fra Kulturdirektørens stab (avtale, kulturfaglig rådgiver av 15.05.20), som evt. baserer seg på uttalelse fra Kulturutvalget.
  • Statens fagorgan, Stedsnavntjenesten (Språkrådet), skal rådføres vedrørende forslag om både navnsetting og skrivemåte (jfr. lov om stadnamn § 9).

 

Navnesaker kan ha forskjellig opphav. De fleste blir initiert av reguleringsplaner, og prosedyren for disse fremgår av punktene 1 til 4 under. Navnesaker utenom plan behandles derimot etter punktene 5 til 7.

  1. I det Planavdelingen begynner å se på en ny reguleringsplan skal det avklares om det allerede finnes gateadresser i nærheten av planområdet, og om det er naturlig å legge nye adresser til disse. Dersom slike ikke finnes vil det være behov for et eller flere gatenavn, og i noen tilfelle også områdenavn til planområdet. Det er viktig at navneansvarlig har et tett samarbeid med planavdelingen, slik at behovet for navn kan avklares tidlig, gjerne før oppstartsmøtet for planen finner sted. Utbygger kan gjerne foreslå navn.
  2. Når det er etablert en forståelse av hva slags og hvor mange navn det er behov for i planområdet, går navneansvarlig gjennom det som finnes av dokumentasjon av navnetilfanget i det aktuelle området. Dette kan være nyere og eldre kartmateriale, navnebøker og andre stedsnavn-opptegnelser. Det vil også være aktuelt å kontakte lokalkjente, historielag, velforeninger osv. dersom navnetilfanget er magert. Historiske navn kan gjerne tas i bruk igjen som adressenavn.
  3. Etter en nærmere gjennomgang av dokumentasjonen, plukker navneansvarlig ut passende navn og konsulterer Språkrådet. Dersom de ikke har innvendinger utarbeides det er forslag med grundig begrunnelse for navnevalget.
  4. Navn følger så reguleringsplanen som sak til BSU og videre til Bystyret for endelig vedtak.
  5. Navnesaker som tas opp utenom reguleringsplan kan for eksempel være fremmet av beboere eller behov i Kristiansand kommune selv. Navneansvarlige utarbeider da et forslag som sendes på høring til alle berørte parter. En ber der om innspill og eventuelle andre forslag. Svarene gjennomgås og passende navn avklares med Språkrådet.
  6. Saksfremstilling der forslaget er grundig begrunnet sendes til BSU, som vedtar navnet. Berørte parter får melding om avgjørelsen.
  7. Navn på andre navneobjekter, som kommunale bygg (institusjoner, idrettsanlegg, skoler osv), parker, plasser og torv, følger samme rutiner som beskrevet i pkt 5.
  8. Andre navnesaker kan reises for å avklare offisiell skrivemåte på stedsnavn. Disse følger Kartverkets rutiner.

 

Vedlegg og referanser