BHT- Bedriftshelsetjenestenes rolle i sykefraværsoppfølgingen v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å belyse Bedriftshelsetjenesten (BHT) sin rolle i sykefraværsoppfølgingen av ansatte i Kristiansand kommune.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for ansatte i BHT. 

 

Ansvar for gjennomføring

  • Arbeidsgiver/ daglig leder i BHT har ansvaret for planlegging, organisering og gjennomføringen. 
  • Aktuelle fagressurser i BHT har ansvar for å bistå/ rådgi arbeidsgiver og ansatte i forbindelse med sykefraværsoppfølging og tilrettelegging.

 

Beskrivelse

 

Bedriftshelsetjenestens rolle i sykefraværsoppfølgingen

Bedriftshelsetjenesten kan bistå arbeidsgiver med individuell oppfølging og tilrettelegging i sykefraværssaker. Bedriftshelsetjenestens rolle i sykefraværsoppfølgingen innebærer også å bistå med forebygging på både individ- og organisasjonsnivå. Dette kan blant annet være å foreslå forebyggende og helsefremmende organisatoriske tiltak.

  • BHT har en uavhengig og rådgivende rolle innenfor arbeidshelse
  • BHT er et bindeledd mellom arbeidsgiver, arbeidstaker, fastlege og NAV
  • BHT skal ha fokus på forebyggende tiltak og tilrettelegging 
  • BHT kan kontaktes for råd og veiledning knyttet til forebygging og pågående sykefravær
  • BHT kan bl.a bistå med:
    • risikovurdering av arbeidsmiljøet både fysisk og psykososialt
    • arbeidsplassvurdering
    • kartleggingssamtaler
    • medisinsk vurdering
    • funksjonsvurdering
    • arbeidsutprøving  
    • bistå i vurdering før innmelding i ViA av helsemessige årsaker
    • oppfølging relatert til rus/AKAN
    • coaching

BHT tilbyr ikke terapeutisk behandling. 

 

Definisjoner

Sykefravær: Fravær fra lønnet arbeid på grunn av sykdom

 

Vedlegg og referanser