Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å belyse Bedriftshelsetjenesten (BHT) sin rolle i sykefraværsoppfølgingen av ansatte i Kristiansand kommune.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for ansatte i BHT.
Ansvar for gjennomføring
- Arbeidsgiver/ daglig leder i BHT har ansvaret for planlegging, organisering og gjennomføringen.
- Aktuelle fagressurser i BHT har ansvar for å bistå/ rådgi arbeidsgiver og ansatte i forbindelse med sykefraværsoppfølging og tilrettelegging.
Beskrivelse
Bedriftshelsetjenestens rolle i sykefraværsoppfølgingen
Bedriftshelsetjenesten kan bistå arbeidsgiver med individuell oppfølging og tilrettelegging i sykefraværssaker. Bedriftshelsetjenestens rolle i sykefraværsoppfølgingen innebærer også å bistå med forebygging på både individ- og organisasjonsnivå. Dette kan blant annet være å foreslå forebyggende og helsefremmende organisatoriske tiltak.
- BHT har en uavhengig og rådgivende rolle innenfor arbeidshelse
- BHT er et bindeledd mellom arbeidsgiver, arbeidstaker, fastlege og NAV
- BHT skal ha fokus på forebyggende tiltak og tilrettelegging
- BHT kan kontaktes for råd og veiledning knyttet til forebygging og pågående sykefravær
- BHT kan bl.a bistå med:
- risikovurdering av arbeidsmiljøet både fysisk og psykososialt
- arbeidsplassvurdering
- kartleggingssamtaler
- medisinsk vurdering
- funksjonsvurdering
- arbeidsutprøving
- bistå i vurdering før innmelding i ViA av helsemessige årsaker
- oppfølging relatert til rus/AKAN
- coaching
BHT tilbyr ikke terapeutisk behandling.
Definisjoner
Sykefravær: Fravær fra lønnet arbeid på grunn av sykdom
Vedlegg og referanser