Bestillinger fra skolene i barne- og ungdomsavdelingen - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Sørge for lik behandling ved skolebestillinger og sikre brukerne god service.

 

Gjelder for

Personalet i avdeling barn og unge.

 

Ansvar for gjennomføring

Personalet i avdeling barn og unge.

 

Beskrivelse

Bestillinger som mottas på e-post: Alle ansatte har ansvar for å svare på henvendelsene mens man er på vakt, og sørge for at bestillingen skrives ut og legges i skapet i BUA-skranken. Det skal sendes en e-post med svar til læreren om at bestillingen er mottatt, og denne e-posten skal flyttes til riktig mappe i Outlook etter at svaret er sendt. Fyll alltid ut automatisk signatur med navn på behandler.

Bestillinger som ringes inn: Disse bestillingene noteres på et eget, gult skjema – «Bestillingsskjema for skoler» – med navn på skole, fullt navn på lærer, klassetrinn, antall elever, om det er gode lesere / svake lesere, ønsket antall bøker og tema/ønskeliste. Det må avtales dato for utsendelse, leveringsmåte (leveres med skoleposttjenesten eller hentes) og dato for klargjøring og levering. Skjemaet signeres og legges i skapet i BUA-skranken.

Bestillinger skal effektueres av den som har vakt, eller av andre i avdelingen. Alle ansatte i skrankepunkt barn/unge har ansvar for å effektuere bestillingene. Den som gjør gjør ferdig en bestilling, skal signere den. Utskriften med bestilling settes i perm i BUA-skranken etter at bestillingen er effektuert.

Bøkene lånes ut, pakkes i kasser/poser/konvolutter og merkes med skolens og lærerens navn (gul adresselapp). Liste over lån og ev. lånekort legges ved (lånetiden er 8 uker). Kassene/posene/konvoluttene settes klar for levering på tralle på heisrommet i 1. etasje eller i U1 ved heisen mot Torvet dersom trallen i heisrommet er full. Skolens navn merkes av på kjørelisten, og antall kasser/poser/konvolutter noteres. Trallen(e) tas frem på mandager, tirsdager og onsdager ved stengetid og plasseres ved infoskranken i 1. etasje. Husk å sjekke om det står traller i U1.

Bøkene hentes av skoleposttjenesten om morgenen tirsdag (Søgne og Songdalen), onsdag (Kristiansand øst) og torsdag (Kristiansand vest).

Skal bøkene hentes av andre enn skoleposttjenesten, må posene/kassene merkes tydelig med dette (grønn adresselapp) og settes på heisrommet eller på BUA-kontoret.

Skoleposttjenesten leverer retur fra skolene direkte i infoskranken (tirsdag, onsdag og torsdag).

Returnert materiale skal leveres inn på utlånsautomatene. Dette kan gjøres både av ansatte i skrankepunkt barn og ungdom og ansatte i infoskranken. I de tilfellene hvor det er gule returlapper på kassene, skal den som har vakt i skrankepunkt barn og ungdom, sjekke lærerens lånekort for å se om alt materiale er levert. Dersom det står forfalte lån igjen på kortet, skal det sendes en e-post til læreren via Bibliofil (fra lånerens side), og lånene skal fornyes for å unngå purringer.

Følgende informasjon er sendt til skolene i Kristiansand:

Alle skoler i Kristiansand kommune kan bestille bøker fra hovedbiblioteket. Det kan være alt fra spesielle emner i forbindelse med tema-/prosjektoppgaver, eller en samling med skjønnlitterære bøker. Husk å bestille i god tid (et par uker før). Av og til jobber flere skoler med samme emne, og vi forsøker "å dele rettferdig". Men bestillingene effektueres i den rekkefølgen de kommer inn.

Bøkene blir ferdig registert og pakket på hovedbiblioteket.

Skoleposten henter og distribuerer bøkene ut til skolene:

  • Søgne og Songdalen: tirsdager
  • Østsiden: onsdager
  • Vestsiden: torsdager

Skolene vil få bøkene samme dag som de sendes fra hovedbiblioteket, eller på leveringsdagen uken etter.

For å få levert bøker samme uke må vi har bestillingen hos oss i god tid.

Frister:

  • Søgne og Songdalen: innen fredag uken før
  • Østsiden: innen mandag
  • Vestsiden: innen tirsdag

Bøkene kan også hentes i avdeling barn og unge etter avtale.

Lånetiden er 8 uker. I forsendelsen ligger en liste med oversikt over lånte bøker og når de skal leveres. Bøkene blir registrert på skolens navn med læreren som ansvarlig låner. Har læreren ikke et "skolekort" fra før, oppretter vi et ved bestilling av bøkene. Dette kortet skal læreren beholde, og det brukes senere ved personlig fremmøte i biblioteket når vedkommende skal låne selv til klassen sin. Ved telefonbestilling finner vi frem lånenummeret.

Bestilling gjøres til post.folkebibliotek@kristiansand.kommune.no. Ved bestilling ønsker vi opplysninger om

  • skolens navn
  • lærerens navn
  • antall elever i klassen (ved bestilling av skjønnlitteratur)
  • tema/emne
  • ønsket antall bøker
  • avtale om levering med skoleposten eller henting i skrankepunkt barn/unge

Det er viktig å huske at ved retur av bøkene må de pakkes forsvarlig (bruk kassene bøkene ble levert i, og ikke bruk ødelagte plastposer o.l.) og merkes godt med mottakers navn. Ved retur av lånt materiale må skolen/læreren sende e-post til post.arbeidsforberedende.tjenester@kristiansand.kommune.no senest mandag kl. 14.00 den uken returen ønskes.

Erstatning av materiale skjer etter gjeldende satser (se krsbib.no).

 

Definisjoner

Ikke relevant.

 

Vedlegg og referanser

Det er ingen vedlegg eller referanser til dokumentet.