Forskrift om lokalt ordensreglement ved Kringsjå skole v. 1.1

Ordensreglementet er fastsatt av rektor ved Kringsjå skole den 01.08.21 med hjemmel i lov av 17.07.1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa § 9A-10, og delegasjon av bystyret i forskrift om ordensreglement for grunnskolen i Kristiansand § 3.  

 

§ 1 Formål

Kringsjå skole skal preges av et godt og konstruktivt samarbeid mellom elever, foreldre og ansatte. Alle skal oppleve å være verdifulle deltakere og medansvarlige i et godt fellesskap der verdier som inkludering, respekt og toleranse er vektlagt. 

Ordensreglementet skal, sammen med forebyggende arbeid, fremme et inkluderende læringsmiljø preget av opplevd tilhørighet, trygghet og læring. 

Skolen skal ha nulltoleranse for krenkende ord og adferd. Det er den enkelte elevs opplevelse som skal være utgangspunktet for arbeidet med å skape et inkluderende læringsmiljø for alle.

 

§ 2 Virkeområde 

Reglementet gjelder for Kringsjå skole og skolefritidsordning, og kommer i tillegg til Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).

Reglementet gjelder når skolene har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel leirskole og turer i skolens regi.  

Reglementet kan komme til anvendelse på skoleveien og til tider da skolen ikke har ansvar for elevene, dersom elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen.

 

§ 3 Hensynet til elevens beste og elevens rett til å bli hørt 

I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, slik at elevens mening og medvirkning er sentral. For å oppfylle retten til å bli hørt etter barnekonvensjonen artikkel 12, må elevene få nødvendig og alderstilpasset informasjon. 

Skolen må sørge for å opplyse om: 

  • hva saken gjelder. 
  • sentrale forutsetninger for samtalen 
  • hvem som vil få informasjonen 
  • hvilke beslutninger som skal tas. 
  • konsekvenser og resultat.

Gjennom dette kan elevene ta stilling til om de vil uttale seg og hva de vil uttale seg om. Retten til å bli hørt innebærer også en rett for barn til å få vite hvordan synspunktene deres har blitt tolket og brukt, og hvordan deres deltakelse har påvirket utfallet.

 

§ 4 Regler for orden

  • Private mobiltelefoner/digitale enheter skrus av og legges i sekken i skoletiden. Ev. bruk skal avklares med lærer.

  • Bruk av sykler, sparkesykler, skateboard osv. på skolens områder. Medbrakt utstyr skal plasseres på anviste plasser.

  • Bruk skal bare foregå på egnede, anviste områder.

 

§ 5 Regler for atferd 

  • Fremkomstmidler med el-motor kan ikke brukes på skolens område i skoletiden uten at det er avtalt med lærer.

  • Fremkomstmidler med el-motor kan bare brukes på sykkeltur i skoletiden hvis det er avklart med lærer.

  • Alle hjem oppfordres til å la sine barn gå, sykle eller ta skolebuss til skolen, men ikke bruke fremkomstmidler med el-motor på skolevei. 

§ 6 Tiltak og sanksjoner ved brudd på reglene for orden og atferd 

Brudd på § 4 og § 5 – vil bli fulgt opp i samsvar med Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).

 

§ 7 Ikrafttredelse 

Forskrift om ordensreglement trer i kraft fra 01.08.21.

 

Saksnummer i P360 

Dette ordensreglementet er arkivert under sak 2021030810 i kommunens sak- /arkivsystem.