Forskrift om lokalt ordensreglement ved Karl Johans Minne skole v. 1.2

 

 

Ordensreglementet er fastsatt av rektor ved Karl Johans Minne skole den 21.09.21 med hjemmel i lov av 17.07.1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa § 9A-10, og delegasjon av bystyret i forskrift om ordensreglement for grunnskolen i Kristiansand § 3.  

 

§ 1 Formål

 

Karl Johans Minne skole skal preges av et godt og konstruktivt samarbeid mellom elever, foreldre og ansatte. Alle skal oppleve å være verdifulle deltakere og medansvarlige i et godt fellesskap der verdier som inkludering, respekt og toleranse er vektlagt. 

Ordensreglementet skal, sammen med forebyggende arbeid, fremme et inkluderende læringsmiljø preget av opplevd tilhørighet, trygghet og læring. 

Skolen skal ha nulltoleranse for krenkende ord og adferd. Det er den enkelte elevs opplevelse som skal være utgangspunktet for arbeidet med å skape et inkluderende læringsmiljø for alle.

 

§ 2 Virkeområde 

Reglementet gjelder for Karl Johans minne skole og skolefritidsordning, og kommer i tillegg til Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).

Reglementet gjelder når skolene har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel leirskole og turer i skolens regi.  

Reglementet kan komme til anvendelse på skoleveien og til tider da skolen ikke har ansvar for elevene, dersom elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen.

 

§ 3 Hensynet til elevens beste og elevens rett til å bli hørt 

I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, slik at elevens mening og medvirkning er sentral. For å oppfylle retten til å bli hørt etter barnekonvensjonen artikkel 12, må elevene få nødvendig og alderstilpasset informasjon. 

Skolen må sørge for å opplyse om: 

  • hva saken gjelder. 
  • sentrale forutsetninger for samtalen 
  • hvem som vil få informasjonen 
  • hvilke beslutninger som skal tas. 
  • konsekvenser og resultat.

Gjennom dette kan elevene ta stilling til om de vil uttale seg og hva de vil uttale seg om. Retten til å bli hørt innebærer også en rett for barn til å få vite hvordan synspunktene deres har blitt tolket og brukt, og hvordan deres deltakelse har påvirket utfallet.

 

§ 4 Regler for orden

  • Mobiltelefon og mobilklokker som tas med på skolen må ligge avskrudd i sekken i løpet av skoledagen og tida på SFO. Skoledagen starter når eleven er i skolegården. Mobiltelefon og mobilklokker tas med på eget ansvar.
  • Vi ønsker ikke at elevene bruker el-sparkesykler til og fra skolen. Hvis el-sparkesykkel allikevel benyttes må den parkeres på anvist plass i skolegården og låses. Den tas med på eget ansvar.  
  • Sykkel og sparkesykkel parkeres på anvist plass i skolegården. Sykkel og sparkesykkel tas med på eget ansvar og bør låses. På grunn av sikkerheten til andre elever kan ikke sykkel, sparkesykkel eller el-sparkesykkel brukes i skolegården før skolestart i friminutt eller så lenge SFO har åpent. Sykkel kan kun brukes i undervisningsøyemed i skoletida, da med hjelm.
  • Rullesko og rulleskøyter kan kun brukes ute. 
  • Sparkesykkel, triksesykkel og skateboard kan brukes på rampene i friminutt, da med hjelm.

§ 5 Regler for atferd 

 

 

§ 6 Tiltak og sanksjoner ved brudd på reglene for orden og atferd 

Brudd på § 4 og § 5 – vil bli fulgt opp i samsvar med Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).

 

§ 7 Ikrafttredelse 

Forskrift om ordensreglement trer i kraft fra 20.10.21.

 

Saksnummer i P360 

Dette ordensreglementet er arkivert under sak 2021032844 i kommunens sak- /arkivsystem.