Arealoverføring - prosedyre for v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at arealoverføring følger beste praksis og er iht. det lovverket som er relevant - her Matrikkellova.
Sørge for å få inn nødvendig dokumentasjon

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som arbeider med arealoverføring. Landmåleren utfører når gjennomføring av oppmålingsforretning ved overføring av areal ikke kan grensejusteres etter matrikkelova.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at prosedyren fins og er korrekt. Arbeidsgiver har ansvar for å informere de ansatte om prosedyren og de ansatte er ansvarlige for å følge den. I praksis så er det landmåleren som utfører oppgavene i denne prosedyren.

 

Beskrivelse

 

Vurder om du står ovenfor grensejustering eller arealoverføring

  1. Kun mindre areal kan grensejusteres jf matrikkellova  § 16 og matrikkelforskriftenes  § 34, samt merknader til forskriftens § 34. Se rutine for grensejustering etter matrikkellova. Grensejustering - prosedyre for
  2. Ellers brukes arealoverføring jf matrikkellova  § 15 og matrikkelforskriftenes § 33, samt merknader til forskriftens § 33. Det må foreligge delingstillatelse etter Plan- og bygningsloven. 
  3. Arealoverføring kan også brukes for mindre areal dersom landmåler finner dette mest hensiktsmessig.

 

Forberedelser -  tilleggsoppgaver til det som er vanlig ved en oppmålingsforretning

1. Varsel

  • Se Oppmålingsforretning - prosedyre for
  • Det er nødvendig å avklare, beskrive og sikre rettigheter, feste og pant. Urådigheter, rettigheter og pant skal sjekkes i grunnboka – GISLINE oppmålingsforretning.
  • Utskrift av grunnboka legges ved protokollen for å dokumentere at dette er gjort. Det kan være nødvendig å gå flere ledd tilbake for å finne heftelser.
  • Den som står oppført som rettighetshaver til stedbunden rettighet i grunnboken og blir berørt av arealoverføringen, skal varsles, jf matrikkelforskriften § 37 andre ledd bokstav d.
  • Den som står oppført som rettighetshaver til uråderett i grunnboken og blir berørt av arealoverføringen, bør varsles. Dette fordi vedkommende må gi samtykke til arealoverføringen.
  • Gjelder arealoverføring boligtomt der hjemmelshaver bor, bør også ektefelle og registrert partner varsles (om dette er kjent for landmåler) selv om vedkommende ikke er hjemmelshaver. Dette fordi vedkommende må skrive under "erklæring om arealoverføring". Eventuelt kan partene gjøres oppmerksom på dette ved tekst i varselet.

 

2. Dokument;

 

Gjennomføring - tillegg til det som er vanlig ved en oppmålingsforretning

1. Dokument

  • Partene må informeres om erklæring fra panthavere om pantefrafall på arealet som overføres (partenes ansvar).
  • Der det er ulike eiere må partene informeres om utlevert skjema om erklæring om eiendomsoverdragelse (partenes ansvar). Det er partene som sørger for utfylling av dette. Denne skal inneholde informasjon om kjøpesum og verdi som kreves for beregning av dokumentavgift. Landmåler må kontrollere at dette er "riktig" verdi.
  • Når det gjelder dokumentutforming og utveksling av pengeytelser mellom partene, skal partene selv håndtere dette, eventuelt de lar seg bistå av eiendomsmegler, advokat eller liknende.
  • Reglene for konsesjon må vurderes jf konsesjonsloven krav § 15 og unntatt konsesjon § 4 og § 5.

 

2. Verdivurdering er partenes ansvar

 

3. Protokoll

  • Det er i utgangspunktet partene som er ansvarlige for å framskaffe erklæring om pantefrafall og avklaringer i forhold til bruksretter. Landmåler må ha med utskrifter fra grunnboka for å sjekke/informere om at alt er tatt med.
  • Rettigheter må klarlegges og evt kartfestes. Endringer for rettigheten må registreres.

 

Etterarbeid - tilleggsoppgaver til det som er vanlig ved en oppmålingsforretning

1. Dokument

  • Se Oppmålingsforretning - prosedyre for
  • Ved venting på underskrifter/dokument/fullmakter/samtykker må dette registreres. Slik at dette blir fratrekk for dette på saksbehandlingstiden.
  • Kommunen pålegges ved arealoverføring et ansvar for å kontrollere at nødvendig dokumentasjon for tinglysing foreligger. Kommunen trenger ikke etterprøve innholde i det enkelte dokument, men kommunen må kontrollere at nødvendige dokumenter ligger ved oversendelsen til tinglysing. Herunder også verdien som skal legges til grunn for beregning av dokumentavgift.

 

Tinglysing

  • Arealoverføring sendes til tinglysing. 

    Ugyldig dokument-ID «8058»

 

 

Vedlegg og referanser

 

Definisjoner

Tinglysing er en offentlig registrering av en avtale mellom to parter om rettigheter og forpliktelser som angår fast eiendom, visse typer løsøre eller arve- og gavedisposisjoner, samt ektepakter. ... Også offentlige myndigheter tinglyser enkelte vedtak som gjelder fast eiendom.

Oppmålingsforretning er klarlegging og beskrivelse av eiendomsgrenser og rettigheter til fast eiendom. Oppmålingsforretning er nødvendig før en ny eiendom eller eiendomsenhet kan etableres og registreres i matrikkelen.

Matrikkel, register, særlig over et lands jordeiendommer, med angivelse av eierforhold, eiendommenes skattetakst og skattebeløp, utmålt etter skjønn ved innbyrdes sammenligning, derfor også skyldsettingsmålestokk for jordeiendommer. I Norge er Matrikkelen i dag det offisielle eiendomsregisteret.

Konsesjon er tillatelse, godkjenning, bevilling, særlig en tillatelse av offentlig myndighet som etter lovgivningen er nødvendig for å sette i verk en virksomhet eller et tiltak, for eksempel kjøp av landbrukseiendom, bygging av kraftverk, etablering av oppdrettsanlegg eller igangsetting av visse andre slags næringsvirksomheter.

Arealoverføring er en framgangsmåte som sørger for å overdra areal direkte mellom to eiendommer uten å opprette en egen eiendom for tilleggsarealet. Areal kan overførast mellom tilgrensande matrikkeleiningar uten at arealet blir oppretta som eiga matrikkeleining.