HMS-rutine BPA v. 1.0

Hensikt

Alle ansatte i BPA tjenesten kan melde avvik, også ansatte som ikke har eller bruker tilgang til intranett.
Se rutine om Avvik og uønskede hendelser - Registreringsprosedyre.
 

Ansvar for gjennomføring

Avdelingsleder og konsulenter BPA-tjenesten

Beskrivelse

Ansatte hos den enkelte arbeidsleder har tilstrekkelig informasjon om hvordan man melder avvik og uønskede hendelser. Dette er viktig for å sikre at ansvarlig person får den informasjon den trenger for å iverksette nødvendige tiltak.

Ansatte hos den enkelte arbeidsleder (bruker) melder avvik skriftlig eller muntlig til avdelingsleder eller konsulenter i BPA-tjenesten.
 

Meldingen inneholder:

  • Tittel eller overskrift for hendelsen.
  • Når skjedde dette, eller når ble det oppdaget?
  • Har avviket/hendelsen ført til en skade på en ansatt?
  • Har avviket/hendelsen ført til en skade på arbeidsleder?
  • Gjelder meldingen ansattes helse eller arbeidsmiljø?
  • Hva som har skjedd, eller kunne skjedd slik at informasjonen kan brukes til forbedring.
  • Hvorfor du tror det har skjedd.
  • Hva som ble gjort av strakstiltak da avviket/hendelsen ble oppdaget, og kom gjerne med forslag til korrigerende tiltak


Avvik dokumenteres fra konsulent/avdelingsleder og behandles etter felles rutine.

Arbeidsleder får informasjon om avviksmelding.

Ved behov for igangsettelse av tiltak blir arbeidsleder og eventuell andre instanser involvert.