Hensikt
Formål med prosedyren er å sikre en optimal praksis for forvaltning av eiendomsskatteloven. Det gjelder alt fra taksering, vedtak i nemnder, til klagebehandling og kommunikasjon med innbyggerne.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som deltar i forvaltning av eiendomsskatteloven. Alle ansatte må følge rutinen. Leder er ansvarlig for at den er etablert og skal informere ansatte om innholdet og invitere til forbedringer.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen. Den ansatte skal følge rutinen.
Beskrivelse
1. Gjennomgang og tolkning av aktuelt regelverk og politiske vedtak
Enhetsleder har en seanse minst en gang per år for alle ansatte der de gjøres kjent med
I det daglige arbeidet med taksering, benyttes vedtatte rammer og retningslinjer (R&R) som mal. I de årlige oppgavene med forvaltning, som utskriving/klagebehandling/informasjon til eiere benyttes R&R, Eiendomsskatteloven og veiledere fra KSE.
2. Fordeling av saker og løpende taksering i saksbehandlingen
- Sakene kommer inn via synkronisering mot matrikkelen i forvatningssystemet Komtek.
- Nye/endrede eiendommer og bygninger fremkommer etter synkronisering. Normalt vurderes disse kronologisk. Saksbehandler vurderer om det nye bygget/eiendommen skal resultere i ny eller endret takst eller ikke er gjenstand for taksering.
- Nye saker som etableres i Komtek gis statuskode og knyttes til arbeidsliste, slik at samme eller annen saksbehandler kan fortsette arbeidet med samme skatteobjekt.
- Besiktigelse og fotografering av eiendommer/bygg foretas i stor grad av to saksbehandlere sammen, som en sikkerhet for at skjønnsvurderinger er så enhetlige som mulig.
- Sakstypene fordeles slik at flere ansatte i enheten har oppdatert kunnskap om de ulike saksområdene
- Saksbehandling skjer etter prinsipper i
- Sidemannskontroll og interne drøftinger utføres i alle sakstyper, men spesielt i saker med stor grad av skjønnsvurdering
3. Vedtak av takster i sakkyndig nemd
- Eiendomsskattekontoret systematiserer sakene ved aktiv bruk av statuskoder og arbeidslister i Komtek, med tanke på effektiv behandling av saker i nemnda. Eiendomsskattekontoret utarbeider forslag til takster for behandling i sakkyndig nemnd.
- Nemda mottar lister normalt en uke før vedtaksmøte. Listene inneholder eiendomsbetegnelse, adresse, eier, type eiendom, skjønnsfaktorer og forslag til takst.
- I vedtaksmøtene viser eiendomsskattekontoret bilder av takstobjektene og gir en kort begrunnelse for takstforslag, fakta og skjønnsvurderinger.
- I møtet fatter nemda vedtak om hver enkelt takst.
- Eiendomsskattekontoret har sekretærfunksjon for nemda og fører protokoll fra møtene. Eiendomsskattekontoret forbereder nemndsmøte og sender innkalling til møtene.
4. Utskriving av eiendomsskatt
- Når en kommune skriver ut eiendomsskatt, skjer dette med hjemmel i eiendomsskatteloven.
- Eiendomsskattekontoret legger hvert år fram vedtakspunkt til Bystyret i budsjettmøtet om utskrivingsalternativ, skattesats og terminer. Forslag utarbeides i samarbeid med økonomidirektøren i forbindelse med fremlegging av økonomiplanen
- For eiendommer med nye/endrede takster: melding om ny takst og skatt sendes hver eier innen 1. mars
- For eiere med uendrede takster benyttes tilpasset tekst på faktura for 1. termin for å sikre lovpålagt varsling
- Fakturering av eiendomsskatten skjer gjennom kommunens Gebyrsystem og faktureringssystem. Eiendomsskattekontoret oppretter avtaler i Gemini Gebyr og knytter til eiendom, eier, skattegrunnlag, gebyrkode, tidsrom for gyldighet og eventuelle fritak. Hovedregistreringen skjer i januar og februar.
- Endringer i skattegrunnlag i gebyrsystemet etter klagebehandling og retting skjer gjennom året.
5. Offentlig ettersyn
- Eiendomsskattelister legges ut på kommunens nettsider. Innhold er lovbestemt, ref. § 14 og § 15 i eiendomsskatteloven.
- Annonser i Fædrelandsvennen med utskrivingsalternativ, skattesats, klagefrist, klagens minimumsinnhold og kontakinfo. Innen 1. mars hvert år.
- Nettsider oppdateres årlig før offentlig ettersyn i samarbeid mellom eiendomsskattekontoret og kommunikasjon.
- Eiere/festere tar kontakt med Eiendomsskattekontoret gjennom hele året for informasjon om takst og faktagrunnlag. Kontakten skjer via:
6. Klagebehandling
- Tinglyst eier og fester har anledning til å klage på taksten.
- Minimumsinnhold i klagen er hvilken eiendom det gjelder og være undertegnet av tinglyst eier eller fester. Klagen bør inneholde en kort begrunnelse.
- Klagefrist er 12. april hvert år (eller første virkedag deretter).
- Du kan klage dersom du ikke har klagd tidligere eller dersom du ikke har klagd på samme grunnlag tidligere.
Saksbehandling av klagen
- Klagen legges frem for sakkyndig nemnd. Sakkyndig nemd kan
kan gi klager helt eller delvis medhold eller la taksten stå.
- Eier skal informeres om vedtaket i brevs form og gis ny klagefrist.
-
- Hvis eier ikke har fått fullt medhold, går saken videre til klagenemda.
- Klagenemda fastsetter taksten. De kan både sette opp, sette ned eller la taksten stå uendret. Eier informeres om vedtak i brevs form.
- Klagebehandling og retting utføres i henhold til eiendomsskattelovens § 17 og § 19
7. Fritak for eiendomsskatt
- Eskl. § 5 regulerer hvilke eiendommer som skal ha obligatorisk fritak
- Eskl. § 7 regulerer hvilke eiendommer kommunen kan gi fritak.
- Eiendomsskattekontoret forbereder hvert år sak til bystyret om fritak i hht. Eskl § 7. Prinsipper for hvilke kategorier av eiendommer som skal gis fritak bestemmes gjennom denne saken til bystyret. Vedtaket gjelder for ett år.
- Eiendomskattekontoret registrerer eiendommer med fritakskode i Komtek. Kodene baseres på hjemmel i eiendomsskatteloven.
- Tinglyste eiere/festere kan søke om fritak for eiendomsskatt i § 7-saker. Sakene behandles av eiendomsskattekontoret.
- Liste over eiendommer som er gitt fritak legges ut under offentlig ettersyn.
8. Arkivering og dokumentasjon
- I forvaltningssystemet for eiendomsskatt (komtek) opprettes alle fagdata for den enkelte takst. Eksempler:
- Fakta om eiendom og bygg
- Skjønnsvurderinger
- Status for den enkelte takst
- Type eiendom/ skatteobjekt
- Arbeidsliste
- Protokoller og bilder
- Merknader og kommentarer
- Arkivverdig kommunikasjon med innbyggere skjer via P360 P360 - prosedyre for registrering og journalføring av ulike dokumenttyper (Gyldig) .
- Det opprettes et saksnummer per eiendom. Saken står åpen (ikke avsluttet) i perioden med løpende taksering.
- Saksbehandling som gjelder eiendomsskatt knyttet til den enkelte eiendom er unntatt offentlighet. Eiere gis imidlertid fullt innsyn i egen takst.
- Saksbehandling i nemd dokumenteres i P360. P360 Politiske saksframlegg - prosedyre for hvordan opprette (Gyldig) Sakene er unntatt offentlighet.
- For lagring av interne arbeidsdokumenter på avdelingen benyttes eget opprettet Teams område. Alle felles arbeidsdokumenter skal lagres her.
Definisjoner
- Eiendomsskatt er en kommunal skatt som kommuner kan vedta å innføre. Det er Bystyret som vedtar om det skal skrives ut eiendomsskatt og hvilken skattesats som skal benyttes. Eiendomsskatt er en objektskatt, og eiendommen er objektet. Eiendomsskatten betales i de fleste tilfeller sammen med andre kommunale avgifter, i fire terminer per år.
- Alminnelig taksering: En kommune som skriver ut eiendomsskatt skal foreta alminnelig taksering av alle eiendommer, normalt hvert tiende år. Taksten står fast i perioden fram til neste om taksering.
- Løpende taksering: Nye eiendommer og bygninger som oppføres i perioden fram til ny alminnelig taksering, takseres ved såkalt løpende taksering. Taksten skal være på sammen nivå som ved siste omtaksering.
- Taksten skal gjenspeile en objektiv omsetningsverdi, dvs. hva eiendommen kan forventes å bli omsatt ved normale salgsforhold. Se kommunens nettside for oppdatert informasjon om eiendomsskatt, takst, klageadgang, innhold i skatteliste, roller, fritak mm.
Vedlegg og referanser
Årshjul
Eiendomsskattekontoret
|
Politisk behandling
|
01.03.X1 – 20.02.X»
|
Utarbeide takstforslag, ikl. besiktigelse på nye/endrede eiendommer
|
|
|
Innen 1. mars
|
Legge ut skatteliste. Informerne om ny takst, skatt og klageadgang.
Annonse.
Oppdatere nettside
|
|
|
1.mars – 12.april
|
Informere enkelteiere om takst og klageadgang
|
|
|
April -mai
|
Saksbehandle klager for sakkyndig nemnd (SN)
|
|
|
Mai-august
|
Saksbehandle klager for klagenemnda
|
|
|
august
|
Levere forslag til tekst i økonomiplanen (kommunens budsjett)
|
September
|
Økonomiplanen
|
Oktober -desember
|
Gjennomføre vedtaksmøter med SN for neste års takster
|
November-desember
|
Sak om innretning av takst og skatt som del av budsjettbehandlingen
|
Januar - februar
|
Gjennomføre vedtaksmøter med SN for siste ferdige takster
|
November - januar
|
Legge fra prinsippsak om fritak
|