Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å tildele kommunal bolig, dele ut nøkler, oppsigelse av bolig, befaring av bolig.
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som jobber med tildeling av kommunal bolig.
Arbeidsgiver har ansvaret for gjennomføringen.
Tildelingslister fra Forvaltning kommer hver uke. Karla skriver tildelingsbrev ut fra tildelingslisten. Deretter
sjekker vi om den tildelte boligen er fraflyttet og om den kan ses av ny leietaker med visningsteamet.
Det er Visingsgruppen som sammen med ny beboer ser på bolig før de svarer på tildelingen. Dersom de ønsker å takke ja til tilbudet, Kontrakter de Bolig/Innbyggertorg for at vi kan merke at de takker ja i Plania. Vi sjekker også å se om bolig er klarstilt og om det kan settes opp kontrakt i kontraktskalender og kalle inn Irene. Ved innkalling er overskrift Kontrakt (Kobonummer) og fyll inn nødvendig info som hvem kommer tlf nr og evnt info.
De bør få beskjed om å registrere seg på besøks PC, når de kommer for å skrive kontrakt, eller i Veilederskranken
OBS: leietaker må ordne med innboforsikring til boligen, før kontrakt skal undertegnes, da dette må tas med eller sendes på e-post til post.byutvikling@kristiansand.kommune.no før overtakelse.
Dersom de takker nei til tilbudet, skal vi også få beskjed om dette. Dersom de vil ha/ønsker å undersøke muligheten for å få tildelt en ny bolig (om de kvalifiserer til det) så skal de snakke med sin saksbehandler på Forvaltning. Søkers fødselsdato avgjør hvilken saksbehandler de skal ta kontakt med. (Datofordeling og telefonliste på siste side).
Kunde henter nøkler av forskjellige grunner:
Vi trenger fullmakt fra leietaker dersom øvrig familie eller andre skal hente ut flere nøkler for leietaker
Før det bestilles nøkler, må vi først sjekke i safen om vi har ekstra der. Ved bestilling av nøkler må vi ha
Kobo, navn, adresse og telefonnummer til leietaker, samt årsak til at de trenger ny nøkkel. Vi opplyser da om prisen og sjekker hva slags bolig det er ut fra adresse. I borettslag kan bestillingen ta over en uke, på andre boliger normalt under en uke.
Unummererte nøkler kan kopieres av låsesmed, om leietaker fremdeles har nøkkel til boligen selv. Om ikke sender vi siste kopien med vaktmester og ber de kopiere. Veldig viktig at vi ALDRI gir ut den siste når det ikke er systemnøkkel (gjelder alle unummererte nøkler i safen)
Se i Plania, om du er i tvil om hvilke type nøkler som er system og ikke.
Brikker til bolig:
kr 200,- pr stk. (må aktiveres før bruk).
Brikker bestilles via oss, og det er leietaker som må bestille. De må gi beskjed om de andre brikkene er borte så disse evt kan slettes fra systemet. Det er viktig at det ikke er flere på avveie. Se egen liste for hvilke adresser som har brikkeløsning.
Leietaker skal belastes for kostnaden ved å kjøpe nøkler. Dette kommer på faktura på husleie, evt. egen faktura.
Dersom det er hjemmetjenesten som har mistet nøkkelen må dette presiseres i loggingen av nøkkelen. Vi skal vite hvor alle nøkler er, så ikke leietaker blir belastet for kostnad ved en oppsigelse/ dødsfall. Alle nøkler som er gitt ut skal inn igjen ved et opphør, dersom det mangler noen vil det komme krav om bytte av sylinder til leietaker. Det er Boligenheten som skal bytte sylinder, og dette vil koste LEIETAKER minimum fra kr 2.500,-. (Her kan det være mange faktorer som spiller inn, f. eks antall låser og om det er borettslag, så flere låser må byttes. 2.500 kroner er minimun.) Vi må da gi beskjed til vaktmester. Leietaker kan ikke bytte sylinder selv. Er det andre spørsmål rundt dette må de rettes til Geir Ove Tveit, eller Tor Kåre Gunvaldsen på Boligenheten.
Systemnøkler har tall/bokstaver på nøkkelens bakside. Av og til står det system på fremsiden. Her kan det også være forskjellige nøkler (B, C, D, E, F- dette indikerer hvilket system vi er på, så kunde får rett nøkkel.
Oppdatert informasjon om dette skal logges i systemet. Nøkler kr. 400,- for disse:
Unummererte nøkler/ ikke systemnøkler. Av og til er de markert med bokstaver for å kunne skille de fra hvilken type lås de tilhører på f. eks huset. (H- hus, K- kjeller, B- bod, P- post) kr. 200,- pr nøkkel.
Nøkkelkvittering skal alltid skrives under på av den som henter ut nøkler. Nøkkelkvittering produseres i Plania under nøkkelinfo på personfanen eller Kommunal bolig - skjema for kvittering av nøkler.
Boligenheten trenger denne informasjonen fra forvaltning
(må gis til Tina for å sjekke restanse/sende rapport til vaktmester)
Adresse: _____________________________________________
Navn: _____________________________________________
Telefon: __________________________
Kontrakt utløper: __________________________
Saksbehandler: __________________________
Restanse: __________________________
Oppsigelsestiden er 30 dager fra dagens dato/etter avtale senere enn 30 dager.
Ved andre avtaler, må det tas med noen som har tilgang til fagsystemet. Alt blir skrevet inn der.
Se eget skjema for oppsigelse for å se hva vi skriver på, før leietaker signerer og får kopi av BEGGE sider av den.
Oppsigelse kan også sendes på e-post: post.byutvikling@kristiansand.kommune.no.
Nøkler må være inne til gitt/ avtalt tidspunkt. Dersom de kommer inn senere, blir husleie for disse ekstra dagene belastet leietaker.
Leietaker skal ikke for å ta kontakt med vaktmester for å se over utvask av bolig. Vaktmester går igjennom bolig etter den er utflyttet. beboer får en sjekkliste(vaskeliste) over hva som skal gjøre ved utflytting
Befaring
Befaring av bolig etter utflytting gjøres nå nøklene er levert.
Dersom leietaker ikke har vasket godt nok, tar vaktmester bilder av det som ikke er godt nok/rent og sender bestilling til Bygg service for å ta utvask på tidligere leietakers regning. Prisen her rangeres FRA kr. 2.500,- og avhenger av hvor skittent det er og hvor mange timer som brukes på jobben.
Faktura sendes til oss og viderefaktureres til leietaker.
Nøkler SKAL leveres til Innbyggertorget i Rådhusgata 18 innenfor oppsigelsesdato som er avtalt. De skal ikke sendes til oss i posten, da de har en tendens til å forsvinne/ta lang tid for å komme frem. ALLE nøkler de har fått ut, skal leveres inn igjen (alle som har tilgang til fagsystemet kan se hvor mange nøkler de har fått). Dersom de ikke leverer inn alle de har fått utdelt, og det i tillegg er systemnøkler, vil det belastes tidligere leietaker med kr. 2.500 kroner for låsbytte.
Skjema for oppsigelse av bolig/ garasje: Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Utmelding av strøm:
Utmelding av strømmen gjøres av oss. Dette skal IKKE gjøres av leietaker. Dersom de har valgt annen avtale enn LOS, er de nødt til å si opp det abonnementet sitt selv (vi melder alltid ut til LOS fra vår side). Vi melder ut strømmen i Plania når vi mottar nøkler ved utflytting.
Bolig
Karla Teigen: 380 75 500 / 46 82 19 92
Tove Britt Reise: 380 75 500 / 48 28 84 38
Tina Reise: 380 75 500 / 40 64 10 22
Irene Seljenes: 380 75 500 / 40 40 00 60
Ola Frøysland 94 50 59 77(Enhetsleder)
Tor Kåre Gunvaldsen 91 38 02 80
Geir Ove Tveit: 90 66 71 16
Vaktmestere/ Boligdriftere:
Stig Ravnevand 95073625
Preben Karlsen 95972722
Helge Kjær 99711873
Reidun Åsan Knutsen 95933201
Johan Høyåsen 90628039
Nicholai Brekke 99416077
Allan Fjermeros 95073599
Erling Andreas Risøy 90956108
Roy Gisle Andersen 95066149
Andreas Brådland 92082272
Bjørn Haslerud 97570795
Øystein Bransdal 90781285
Pål Frigstad 90172062
Jens Erik Sørensen 90760004
Andreas Ramsland 97583496
Torstein Eriksen 92814312
Tore Fåland 98280833
Trond Nordheim 48122959
Vakttelefon: 90 53 54 33
Visningsgruppe: 47 61 69 98
Forvaltning og koordinering:
Rebecca Malm Stavelin: (1 – 5) 90 27 99 40
Marianne Nilsen: (6 – 9) 47 64 92 65
Guro Langmyr Gregersen (10 – 14) 90 50 88 72
Renate Ropstad Gran (15 – 19) 90 21 14 72
Karin Marie Rosenløv: (20 – 24) 90 80 79 81
Kristin Johansen: (25 - 27) 47 64 92 65
Liv Lund: (28 – 31) 48 11 56 83
Kvittering av nøkler. Kommunal bolig - skjema for kvittering av nøkler.
Oppsigelse: Kommunal bolig - Skjema for oppsigelse av bolig/ garasje (Ikke tilgjengelig)