Hensikt
Policyen skal beskrive kommunens holdning til bruk av alkohol, narkotika, ulovlige legemidler og spill for våre ansatte, samt tydeliggjøring av roller og ansvar i forbindelse med dette.
Gjelder for
Policyen gjerlder for alle ansatte i Kristiansand kommune.
Policyens overordnede føringer og prinsipper, roller og ansvar
All bruk av alkohol innebærer en risiko for helseskader, negativt omdømme og ubehagelige opplevelser. Kommunen ønsker å stå for holdninger og ha rutiner som aktivt hindrer slike negative konsekvenser av rusmiddelbruk. Vi vil forsøke å hjelpe ansatte som er på vei til å utvikle eller har fått et problematisk forhold til rusmidler.
Kristiansand kommune skal være en inkluderende og ivaretakende arbeidsplass, som bidrar til trivsel og felleskap.
Bruk av alkohol er lovlig, og kommunen ønsker å bidra til et moderat og balansert bruk av dette i situasjoner i sammenheng med jobben. Sosiale arrangementer utenfor arbeidstid er i utgangspunktet positivt.
Misbruk av medikamenter er et økende problem i samfunnet, og kan også utgjøre en risiko for helseskader og være årsak til uønskede hendelser. Lovlig og riktig bruk av medikamenter er en del av hverdagen for noen av våre ansatte, og dette krever at man tar hensyn til dette i utførelsen av jobben. Kommunen vil ikke akseptere negative virkninger av spill og annen avhengighetsproblematikk, og skal forebygge dette, samt forsøke å hjelpe ansatte som utvikler slike avhengigheter.
- Alkohol eller andre rusmidler skal ikke inntas i arbeidstiden, og det er uakseptabelt å møte på jobb påvirket av rusmidler. Dette gjelder alkohol, narkotika og alle andre rusmidler, og innbefatter også bakrus og alkohollukt. Yrkesgrupper som har lovbestemt avhold før arbeid skal overholde de pålegg disse lovene bestemmer.
- Det er nulltoleranse for bruk av ulovlige narkotiske rusmidler.
- Ansatte plikter å informere nærmeste leder om medikamentbruk som kan gi ruspåvirkning, slik at man sammen kan vurdere betydningen dette har for arbeidssituasjonen og sørge for tilpasninger.
- Ved arrangementer og tilstelninger utenfor arbeidstiden skal servering av alkohol tilpasses det som er naturlig for arrangementet, og hovedregelen er to enheter. Sprit serveres normalt ikke ved arrangementer i regi av kommunen.
- I forkant av arrangementer har leder ansvar for, sammen med de ansatte eller deres representanter, å diskutere og ta stilling til bruk av alkohol. Det skal alltid være alkoholfrie alternativer.
- Ved representasjon, reisevirksomhet, deltakelse på kurs og konferanser og andre arbeidsrelaterte anledninger, forventer vi at kommunens medarbeidere viser måtehold og en atferd som ikke går ut over Kristiansand kommunes omdømme. Ansatte er å betrakte som representanter for kommunen i slike sammenhenger.
- Pengespill og andre typer spill tillates ikke å påvirke utførelsen av arbeidsoppgavene på noen måte, herunder tidsbruk, trøtthet og/eller oppmerksomhet.
- Ledere har ansvar for policyen på sin enhet, herunder: forebyggende tiltak, sørge for kompetanse og etablere samarbeid med verne- og tillitsvalgtsiden.
- Ved begrunnet bekymring eller mistanke har nærmeste leder ansvar for å snakke med den det gjelder, å gjennomføre det som er kalt ”den nødvendige samtalen”.Skulle en av våre ansatte ha eller være på vei til å utvikle et problematisk forhold til bruk av rusmidler eller spill er det vår intensjon å tilby en frivillig Akan-avtale for å hjelpe og ivareta den ansatte gjennom Akan-modellen.
Eierskap og implementering av policy
Arbeidsgiver, i samarbeid med HAMU.
Definisjoner
AKAN: Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk
Akan-modellen: Tre-trinns modell bidrar til et godt forebyggende arbeid på arbeidsplassen, samt forslag til tiltak og oppfølging.
Vedlegg og referanser
Akan.no