Voksenopplæring - prosedyre v. 1.0

 

Hensikt

Hensikten med denne prosedyren er å gi saksbehandlere et felles grunnlag for vurdering av voksnes rett til spesialundervisning.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for god forvaltningspraksis.

Ansatte skal kjenne til og følge prosedyren.

 

Beskrivelse

 

§ 4A-2.Rett til spesialundervisning på grunnskolens område

Vaksne som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet for vaksne, har rett til spesialundervisning.

Vaksne som har særlege behov for opplæring for å kunne utvikle eller halde ved like grunnleggjande dugleik, har rett til slik opplæring.

For opplæring etter denne paragraf gjeld § 5-1 andre ledd bortsett frå siste punktum, og §§ 5-35-45-5 og 5-6 tilsvarande.

 

 

 

Ved henvisning til PPT:

Sjekk alltid om søkeren har plass ved KSS.  Eleven må ha vedtak om rett til voksenopplæring etter § 4A-1 for å få spesialundervisning/tjenester fra PPT

Noen unntak – de som må via PPT for å få tjenester fra Statped

 

4A – 2 1.ledd

Retten i 1. ledd gjelder «vanlig» voksenopplæring, det vil si for de som ikke har grunnskolekompetanse og må ha dette for å f.eks søke videregående skole.

Her skal en vurdere utbytte av det ordinære tilbudet først. Det er etter regelverket stort rom for tilpasning til evner, forutsetninger og behov i det ordinære (jfr. §§ 4A-1 og 4A-12).  En må se på om utbyttet er forsvarlig ut fra realistiske opplæringsmål og utbyttet andre voksene får av sitt opplæringstilbud. Skal være likeverdig.

De voksne kan ha avvikende fag- og timeplanfordeling, og avvikende kompetansemål (fordi de har nådd kompetansemålene fra før) innen TPO.

Tiden den voksne bruker på å oppnå grunnkompetanse skal vurderes individuelt. Det vil si at det fastsettes i vedtaket (etter § 4A-1) – det tilbudet de får. Kommunen bestemmer lengden, men eleven skal høres og kan klage på vedtaket. 

Tilbud om særskilt språkopplæring skal fastsettes i vedtaket etter § 4A-1. For å få vitnemål må den voksne få sluttvurdering etter kompetansemål i ordinær norskplan.

Tilbudet er frivillig, så om en elev ikke ønsker å være der avsluttes det.

For å få vitnemål med godkjent grunnskole må alle kompetansemålene i fagene eleven tar være prøvd. Behov for avvik fra kompetansemål, der en må fastsette mål fra lavere årssteg enn 10.trinn, er spesialundervisning.

I voksenopplæringen gjelder ikke samme regler for organisering av elevene som i ordinær grunnskole. Organiseringsmulighetene er mange. Hvis organiseringen blir individuell over lengre tid er det spesialundervisning.

 

4A-2 2.ledd

Retten etter 2. ledd gjelder for de voksne som må ha opplæring for å kunne

  1. utvikle, eller
  2. holde ved like 

grunnleggende ferdigheter for å fungere i samfunnet og i dagliglivet. Grunnleggende ferdigheter er her mer enn det som ligger i de fem grunnleggende ferdighetene i ordinær grunnskole (f.eks ADL-trening og motorisk trening). 

Her vurderes ikke utbytte i det ordinære. Det er ikke noe ordinært tilbud for denne gruppen.

Vurderingen er individuell.

Behovet må være knyttet til opplæring (se formålsparagrafen i oppll.), ikke behandling, aktivisering, rehabilitering, opptrening, tilsyn ol.

Tilbudet må gi utbytte, eller den voksne må ha et utviklingspotensial. Det er av PPT forstått som å kunne overføre det lærte til dagliglivet. Hvis den voksne skal utvikle eller holde ved like f.eks ferdigheter i matematikk - Hva brukes kunnskapen/ferdigheten til, på hvilken måte viser det seg i dagliglivet? (Så ikke det bare er en aktivitet som man gjør med lærer – da er det aktivisering ikke opplæring).  

Den voksne har ikke rett på spesialundervisning «i evig tid». Utbyttet og overføringsgraden til dagliglivet kan være en måte å evaluere på. Dersom f.eks stopp i undervisning gjør at den voksne mister ferdigheten, kan det utløse retten til å fortsette opplæringen – men det må ha nytteverdi i dagliglivet.

Saksbehandlingen skal følge ordinære regler. MERK: Den voksne skal høres og gi uttrykk for sin mening. Hvis det ikke er mulig må verge involveres.

 

Se egne maler i HK.

 

Referanser

Udir - 3- 2012, Udir  - veileder for spesialundervising til voksne, Opplæringsloven og møter med jurist i oppvekst skoleåret 2020/21.