Traumatiske hendelser - oppfølging i hjemmetjenesten v. 1.0

Hensikt

Sikre at ansatte blir ivaretatt på en god måte ved traumatiske hendelser.

Definisjoner

I denne sammenheng defineres traumatiske hendelser som noe som skjer med ansatte og som oppleves som alvorlig ( skader, ulykker, vold, trusler, dødsfall, andre hendelser).

Ansvar for gjennomføring

Enhetsleder, avdelingsleder og stedfortreder/ansvarlig vakthavende sykepleier.

Beskrivelse

  • Det er enhetsleder og avdelingsleder (eller deres stedfortredere) som har ansvaret for å lede krisehåndtering og ettervern i avdelingen.
    • Dersom hendelsen inntreffer under arbeid utføres følgende tiltak 
    • Nødvendig livreddende førstehjelp 
    • Skadebegrensing/sikring av området, hindre gjentakelser
    • Kontakt ambulanse (113), politi (112) eller brannvesen (110)
  • Kontakt avdelingsleder eller enhetsleder på privat mob om de ikke er på jobb. 
  • Avdelingsleder varsler alltid enhetsleder som varsler kommunalsjef.
  • Enhetsleder og avdelingsleder vil så håndtere situasjonen etter HMS-rutine for håndtering av traumatiske hendelser, rutine Traumatiske hendelser- prosedyre for håndtering
  • Enhetsleder/avdelingsleder eller kommunalsjef vil håndtere presse /media i samråd med kommunikasjonsrådgiver hos direktøren
  • Samtaler med BHT skal tilbys de involverte ansatte ved behov
  • Traumatiske hendelser som ikke krever akutt innsats tas hånd om av avdelingsleder eller evt. stedfortreder.
  • Se også Helse og mestring sitt tiltakskort HM04 - Psykososialt kriseteam - Helse og Mestring