Utsendelse av pålegg- prosedyre for v. 1.0

 

 

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre god kvalitet og en enhetlig forståelse i saksbehandlingen, samt å ivareta forhold nevnt i lover, forskrifter og bestemmelser pålegget er hjemlet i. 

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for ansatte i abonnentavdelingen med ansvar for utsendelse av pålegg.

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere om den og invitere ansatte til forbedringer av rutinen og avviksbehandling i forhold til den. De ansatte er ansvarlig for å bruke den. 

Beskrivelse

1. Saksbehandler oppretter pålegget. 

  • Riktig adresse, gnr/bnr, mottaker
  • Hjemmelsgrunnlag
  • Nødvendig grunnlag for å gi pålegg
  • Tilstrekkelig dokumentasjon
  • Frist for innvendinger
  • Frist for utførelse av pålegget
  • Saksbehandler benytter seg av samme sak som forhåndsvarselet, fortrinnsvis via private anlegg. 

2.  Seksjonsleder kontrollerer pålegget

  • Ved behov kontaktes kommuneadvokaten

3. Saksbehandler sender ut pålegget

  • Pålegget underskrives av avdelingsleder og saksbehandler
  • Pålegget sendes ut gjennom "svar ut".

4. Saksbehandler purrer pålegget

  • Sjekker om pålegget er innfridd i private anlegg og p360
  • Sender ut purring med ny frist og eventuelle dagbøter/tvangsgebyr  i henhold til gjeldende lovverk.
  • Saksbehandler og avdelingsleder underskriver purringen. 

5. Klage på pålegget

  • Sjekker om klagen er kommet innen fristen.
  • Klagen behandles etter gjeldende prosedyre.