Planforvaltning - endring av reguleringsplan v. 2.0

Kristiansand kommunes planregister forvaltes i Arealplaner.no levert av Norkart. (senere kalt «planregisteret»). Kartdelen forvaltes i programvaren Gisline fra Norkart. (senere kalt reguleringsplanbasen)

Følgende rutiner følges for planforvaltning.

 

1. OPPSTARTSFASEN

Planforvaltning kontaktes av planavdelingen for å avklare planomriss, tildeling av planiD med endringsnummer (egen planID), og produksjon av endringskart.

 

Planomriss

Planomriss sjekkes mot eiendomsgrenser for gjeldende område og eksisterende planer i reguleringsplanbasene.
Planforvaltning gir tilbakemelding til saksbehandler hvis forslag til planomriss ikke er hensiktsmessig.

 

Tildeling av PlanID og endringsnummer

Endringsnummer (E1) tildeles fortløpende for den enkelte plan og legges inn i regnearket N:\Kartdata\Digitale data\PLANER\Planoversikt\Oversikt plannavn – fra 2020.xls

I de tilfeller endring av reguleringsplan er omfattende, erstatter hele planen ev går utover opprinnelige plan, kan det tildeles ny planID. I plannavnet tilføyes ordet “Endring av reguleringsplan for…… , og rutiner for reguleringsplan følges (lenke til prossedyre).


 

Planregisteret oppdateres

Det opprettes en midlertidig sak i planregisteret.

Planopplysninger:

  • PlanID - Plannummer og endringsnr. 
  • Plannavn 
  • Plantype
  • Planstatus (0 – Kun opprettet sak (foreløpig ikke annonsert))
  • Vertikalnivåer
  • Forslagsstiller – privat/offentlig

Planforvaltning gir tilbakemelding til saksbehandler og planID.

PlanID, plannavn og saksbehandler oppdateres i Excelark

 

Oppstartsmøte

Saksbehandler på planavdelingen gir tilbakemelding til planforvaltning når oppstartsmøte er gjennomført og om det er gjort endringer etter oppstartsmøte, i forhold til plannavn og planomriss.
Når oppstartmøte er avholdt sender saksbehandler beskjed til planforvaltning samt lenke til referatet fra Plan&build.

 

Reguleringsplanbasen oppdateres

Planomriss importeres i basen: «Reguleringsplan – Planlegging igangsatt»

 

Planregisteret oppdateres

Planopplysninger: («Endre plan»)

Planstatus: 1 - Planlegging igangsatt.

  • Plannavn (Hvis det er endret i forbindelse med oppstartsmøte)
  • Saksnummer fra Public 360 og Plan&build.
  • Saksbehandler/plankontakt.

Planbehandlinger:

Behandlingstype: «Beslutning om planoppstart»

  • Dato når oppstartmøte ble avholdt
  • Følgende dokumenter lastes opp:

Referat fra oppstartsmøte

 

Kunngjøring av planoppstart

Saksbehandler sender melding til merkantil og planforvaltning, med lenke til oppstartvarsel forslagstiller.

 

Planregisteret oppdateres

Planbehandlinger:

Behandlingstype: «Kunngjøring av planarbeid»

  • Kunngjøringsdato legges inn.
  • Følgende dokumenter lastes opp:

Oppstartsbrev
Omriss av planoppstart
Planinitiativ
Andre dokumenter

 

2. FØRSTEGANGSBEHANDLING
 

Vurdering av planforslag

Saksbehandler i planavdelingen kontrollerer at plankartet kun viser juridisk informasjon, sjekker at tittel på plankartet er riktig og uttrekksdatoen for basiskartet (Datauttaksdato) ikke bør være eldre en 6 måneder når endelig planforslag er mottatt av kommunen.

Saksbehandler på plan sender sosifil, plankart og bestemmelser, samt lenke fra Plan&Build til planforvaltning.

 

Planforvaltning sjekker og utfører følgende:

Sjekk av sosifil og kartbase:

  • Produktspesifikasjon 20190401
  • Sosiversjon 4.5
  • Koordinatsystem: UTM sone 32 basert på EUREF89 og vertikalnivå NN2000.
  • Sosifila sjekkes i SOSI-kontroll fra kartverket.
  • Sosifila importeres til quadribase i Gisline.
  • Datakontroll kjøres: kontrollsett QMS og kontrollsett Reguleringsplan.
  • Visuell sjekk av quadribase mot plankartet i PDF - arealformål og juridiske linjer er identiske Temakoder sjekkes.
  • Planomrisset kontrolleres mot omrisset som ligger i oppstartsbasen.

Sjekk av tegnforklaringen på plankartet

  • Plannavnet
  • Planid
  • Kommunevåpen
  • Nordpil
  • Koordinatsystem
  • Uttrekksdato for basiskart

PDF plottes ut for kontroll.

Kontroll av plankart og basiskart:

Basiskartet er i gråtone (RGB 153-153-153) uten fylte flater

Basiskartet består av følgende kartbaser

  • Høydekurver og forsenkningskurver*
  • Eiendomsgrenser*
  • Stedsnavn
  • Bygninger
  • Bygningsmessige anlegg
  • Veger
  • Gnr/bnr
  • Bekker
  • Stier

*Primært sjekkes høydegrunnlaget og eiendomsgrenser mot dagens situasjon.
Høydeinformasjon: Sjekkes mot nyeste ortofoto og skråfoto for området og høydekurver i Gisline.
Eiendomsgrenser: Sjekkes mot eiendomsbasen i Gisline.

Reguleringsplan med basiskart tegnes ut slik på PDF i vektorformat:

  1. Reguleringsplankart med flater og tekst, så
  2. Basiskart i gråtone, så
  3. Reguleringsplankart uten flater, kun med linjegeometri og tekst.

Basiskartet må fylle hele plankartet.

Planforvaltning gir tilbakemelding via epost til saksbehandler i planavdelingen med merknader om hva som må rettes opp.
 

3. OFFENTLIG ETTERSYN

Når planendringen skal ut til offentlig ettersyn sender saksbehandler lenke til høringsbrevet fra Plan&build, til planforvaltning og merkantil.

 

Reguleringsplanbasen oppdateres

Planforslaget importeres i basen: «Reguleringsplan – Offentlig ettersyn.

 

Planregisteret oppdateres

Planopplysninger: («Endre plan»)

Planstatus: 2 – Planforslag

Planbehandlinger:

Behandlingstype - «1. gangs behandling»

  • Ingen dokumenter lastes opp
  • Fyll inn dato for politisk behandling
  • Velg «Myndighet» - Planutvalget

Behandlingstype - «Offentlig ettersyn»

  • Velg «Myndighet» - Planutvalget
  • Legg inn dato for høringsperioden
  • Følgende høringsdokumenter lastes opp:

Dokumentnavn

Dokumenttype

Høringsbrev

Div

Plankart

Arealplankart

Reguleringsbestemmelser

Bestemmelser

Saksprotokoll

Vedtak

Saksfremlegg

Innstilling

Planbeskrivelse

Planbeskrivelse

"andre dokumenter"

"Det som måtte passe"

 

Planforvaltning oppdaterer høringsbasen med høringsforslaget, senest dagen før planforslaget annonseres.
Saksbehandler på planavdelingen sjekker på kommunens hjemmeside at planendringen ligger på kommunens kartløsning.
Planendringen blir liggende i høringsbasen frem til planen er godkjent og lagt inn i reguleringsbasen. Da tas planen ut fra høringsbasen.

 

4. SLUTTBEHANDLING

 

Før sluttbehandling

Samme prosedyre som ved førstegangsbehandling.

Vurdere om det endelige plankartet skal produseres av planforvaltning.

 

 

Etter sluttbehandling

Saksbehandler i planavdelingen sender plankart og bestemmelser for påføring av vedtaksdato til planforvaltning.

Nederst på bestemmelsene tilføyes:
 

«Endring av f.eks. §3.1 godkjent av bystyret den 15.03.2018» 
 

Tegnforklaringen på plankartet oppdateres med datoer fra 2. gangs behandling og dato når planen ble godkjent i bystyret.

Planforvaltning returnerer plankart og bestemmelser til saksbehandler.

Saksbehandler på plan sender så melding, med lenke til melding om vedtatt plan, til planforvaltning og merkantil når planen skal annonseres.

 

Reguleringsplanbasen oppdateres

Vedtatt endring av reguleringsplan importeres i basen(e) innen 8 dager etter vedtak:

«Reguleringsplan» (nivå 2)
«Reguleringsplan – Over grunnen» (nivå 3)
«Reguleringsplan – Under grunnen» (nivå 1)
«Reguleringsplan – På bunnen (nivå 4)

Planomrisset i «Reguleringsplan – Planlegging igangsatt» slettes.

Planforslag i «Reguleringsplan – Offentlig ettersyn» slettes.

Planforhold oppdateres, hvis det er planer som blir erstattet helt eller delvis.

 

Planregisteret oppdateres

Midlertidig sak i planregisteret slettes, og følgende oppdateres i reguleringsplanen som er endret.

Planbehandlinger:

Behandlingstype - «Vedtatt mindre endring»

  • Velg «Myndighet» - Kommunestyret
  • Legg inn vedtaksdato
  • Følgende dokumenter lastes inn og navnes slik:

Planid og endr.nr + Dokumentnavn

Dokumenttype

Merknad

xxxx xx Plankart

Arealplankart

 

xxxx xx Reguleringsbestemmelser

Bestemmelser

Krysses av som gjeldende bestemmelser

xxxx xxSaksprotokoll

Vedtak

 

xxxx xxSaksfremlegg

Innstilling

 

xxxx xxPlanbeskrivelse

Planbeskrivelse

Krysses ev av for vises i plandokumenter

xxxx xx-“andre dokumenter”

“Det som måtte passe”

 

 

Planforvaltning gir beskjed til saksbehandler i planavdelingen for kontroll av plan og planregister.

 

5. KLAGER

Saksbehandler på planavdelingen gir beskjed til planforvaltning hvis det kommer inn klager til plansaken, og avtaler nærmere hvordan dette skal forvaltes i planregisteret.

 

6. ENDELIG ARKIVERING

Saksbehandler i planavdelingen gir beskjed til planforvaltning.

 

 

Lenker