Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at vi har en god rutine for prosessen med å utarbeide kommuneplanens arealdel og kommunedelplaner iht. plan og bygningsloven. Det er kun arealplaner som inngår i denne rutinen.
Prosedyren gjelder for alle ansatte som er involvert i arbeidet med kommuneplanens arealdel og kommunedelplaner.
Arbeidsgiver har ansvaret for at prosedyren fins og er korrekt. Arbeidsgiver har ansvar for å informere de ansatte om prosedyren og de ansatte er ansvarlige for å følge den.
Areal og transportenheten har ansvaret for gjennomføring av arbeidet med revisjoner av kommuneplanens arealdel og arbeid med kommunedelplaner. I tillegg kan Bystyret komme med bestillinger om meldinger, strategier eller handlingsplaner til areal og transportenheten. Organisering og innhold må vurderes i hver enkelt sak.
Se også Valg av plantype - prosedyre, Helhetlig virksomhetsstyring i Kristiansand kommune - policy og Planmal (Ikke tilgjengelig).
Kommunestyret skal minst én gang i hver valgperiode, og senest innen ett år etter konstituering, utarbeide og vedta en kommunal planstrategi. Ved behandlingen skal kommunestyret ta stilling til om gjeldende kommuneplan eller deler av denne skal revideres, eller om planen skal videreføres uten endringer. Kommunestyret kan herunder ta stilling til om det er behov for å igangsette arbeid med nye arealplaner i valgperioden, eller om gjeldende planer bør revideres eller oppheves.
Samhandling og innovasjon har ansvar for gjennomføring av planstrategien. Klima- og arealutvikling, ved areal og transportenheten bistår i arbeidet som omhandler kommuneplanens arealdel.
Kommunen skal ha en samlet kommuneplan som omfatter samfunnsdel med handlingsdel og arealdel.
Samhandling og innovasjon har ansvar for gjennomføring og innhold av kommuneplanens samfunnsdel. Klima- og arealutvikling, ved areal og transportenheten, har ansvaret for selve arbeidet med overordnet arealstrategi.
Kommunen skal ha en samlet kommuneplan som omfatter samfunnsdel med handlingsdel og arealdel.
Klima- og arealutvikling, ved areal og transportenheten, har ansvaret for gjennomføring av og innhold i kommuneplanens arealdel.
Denne rutinen gjelder også for utarbeidelse av kommunedelplaner for bestemte områder (jf. PBL § 11-1 3ledd).
Utarbeide intern prosjektplan
Alle planprosesser skal prosjektorganiseres, se prosjektveiviseren Prosjektmetodikk - Generell beskrivelse av kommunens valgte prosjektmetodikk. Det må utarbeides en plan som beskriver hvordan planprosessen skal gjennomføres og hvordan prosessen skal organiseres internt. Den interne prosjektplanen forankres i valgt styringsgruppe.
Intern prosjektplan bør inneholde (listen er ikke uttømmende):
Utarbeide planprogram (PBL §§11-13,4-1 og 4-2)
Det skal utarbeides planprogram i tråd med plan- og bygningslovens §§11-13,4-1 og 4-2, føringer gitt i kommunal planstrategi, den interne prosjektplanen og eventuelle nye politiske føringer.
Medvirkning
Opplegget for medvirkning fastsettes i planprogrammet. Medvirkning er omtalt i plan- og bygningslovens kapittel 5. Medvirkning og dialog med innbyggere og andre berørte gjennomføres i ulike deler av planprosessen og tilpasses tema for planarbeidet. Samarbeid med statlige og regionale organer skjer gjennom regionalt planforum.
Varsel om oppstart og offentlig høring av planprogram (PBL §§11-12 og 11-13)
Formannskapet gjør endelig vedtak om offentlig ettersyn av forslag til planprogram etter at saken har vært behandlet i alle hovedutvalgene. Saksframstillingen gjøres felles for alle utvalgene. Forslag til planprogram oppdateres i henhold til det politiske vedtaket.
Varsel om oppstart av planarbeidet og offentlig ettersyn av planprogrammet varsles og kunngjøres på kommunens hjemmeside og relevante sosiale medier og kunngjøres i minst én avis. Forslag til planprogram skal legges ved i oversendelsen til offentlige organer. For øvrige mottakere kan lenke til forslag til planprogram framgå av brevet. Adresseliste tilpasses aktuell plan.
Fastsetting av planprogram (PBL §11-13)
Uttalelser til planprogrammet og innspill til planarbeidet oppsummeres, og det må vurderes behov for endring av planprogrammet. Endring av planprogrammet medfører normalt ikke krav om ny høring.
Planprogrammet fastsettes i Bystyret. Planprogrammet behandles i alle hovedutvalgene i forkant av formannskapet. For planprogram til kommunedelplaner må det gjøres en konkret vurdering av hvilke utvalg det er behov for å inkludere i behandlingen. Fastsatt planprogram oppdateres i tråd med innstillingen og i etterkant av det politiske vedtaket.
Vedtatt planprogram annonseres på kommunens hjemmeside, relevante sosiale medier og minst én avis. Informasjon om fastsatt planprogram sendes til parter som har uttalt seg til forslag til planprogrammet og offentlige organer. Fastsatt planprogram skal legges ved i oversendelsen til offentlige organer. For øvrige mottakere kan lenke til fastsatt planprogram framgå av brevet.
Utarbeidelse av høringsforslag (PBL §4-2, 4-3 og kap. 11)
Høringsforslaget til planen utarbeides i samsvar med fastsatt planprogram og intern prosjektplan.
Kommuneplanens arealdel skal omfatte plankart, bestemmelser og planbeskrivelse. For kommuneplaner med retningslinjer eller rammer for framtidig utbygging skal planbeskrivelsen gi en særskilt vurdering og beskrivelse, en konsekvensutredning, av planens virkninger for miljø og samfunn. Ved utarbeidelse av planer for utbygging skal risiko- og sårbarhetsanalyse gjennomføres for planområdet.
Høringsfase - offentlig ettersyn (PBL §11-14)
Formannskapet gjør endelig vedtak om offentlig ettersyn etter at planforslaget har vært behandlet i alle hovedutvalgene. Saksframstillingen gjøres felles for alle utvalgene. Planforslaget oppdateres i henhold til det politiske vedtaket.
Planforslaget sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Dette varsles og kunngjøres på kommunens hjemmeside og relevante sosiale medier og kunngjøres i minst én avis. Planforslaget skal legges ved i oversendelsen til offentlige organer. For øvrige mottakere kan lenke til planforslag framgå av brevet. Adresseliste tilpasses aktuell plan.
Bearbeiding av planforslag for vedtak av plan
På bakgrunn av innkomne merknader vurderes bearbeiding og endring av planforslaget. Det må vurderes i hvert tilfelle ut fra innkomne merknader om det kan være hensiktsmessig å involvere de som har kommet med merknader. Ved vesentlige endringer må planforslaget sendes på ny høring (jf. pbl § 11-15).
Innsigelser og mekling (Plan- og bygningsloven §11-16)
Berørt statlig eller regional myndighet eller nabokommuner kan reise innsigelse til kommuneplanen. Avhengig av saken kan mekling skje før eller etter behandling i bystyret.
Varsling av vedtatt plan (Plan- og bygningsloven §11-15)
Planen vedtas endelig av Bystyret etter innstilling fra formannskapet. Planforslaget behandles i alle hovedutvalgene i forkant av formannskapet. For planforslag til kommunedelplaner må det gjøres en konkret vurdering av hvilke utvalg det er behov for å inkludere i behandlingen. Saksframstillingen gjøres felles for alle utvalgene. Fastsatt plan oppdateres i tråd med innstillingen og Bystyrets vedtak.
Vedtak av kommuneplanens arealdel kunngjøres og gjøres tilgjengelig på kommunens hjemmeside og relevante sosiale medier, samt relevante aviser. Et eksemplar av planen skal sendes til departementet, statsforvalteren, regional planmyndighet og berørte statlige myndigheter. Informasjon om vedtatt plan sendes også til parter som har uttalt seg i planprosessen.
Vedtak av kommuneplanen må også sikres at gjøres kjent internt i organisasjonen. Kommunens kartløsning må oppdateres med vedtatt kart.
En evaluering av planprosessen skal vurderes.