Hensikt
Forvaltning av "Forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tileggsgebyr" og "Forskrift om innføring av gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr, Kristiansand kommune"
Dette dokumentet gjelder for ledere og saksbehandlere i Parkeringsenheten som er involvert i denne prosessen.
Leder for parkeringsenheten har ansvar for at prosedyren fins og blir gjennomført. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.
1. Planlegging med innspill til budsjettet - behov knytter seg til
Estimering av forventet andel kjøretøy med piggdekk for kommende piggdekksesong ut ifra fra foregående sesongs tellinger gjennomført av Statens Vegvesen - gjøres i samarbeid med Miljøvernenheten.
2. Innspill til budsjett
Vurderes i forhold til årlig politisk vedtak vedrørende piggdekkgebyr.
Driftsdel
Investeringsdel
Detaljer for infrastruktur som må vurderes inn i budsjettet og planlegges for.
Skilting – vedlikehold, utsetting, endringer i skiltplan. På grunnlag av sesongevaluering (se punkt 15).
Betalingsløsninger – endringer, utfasinger og nyanskaffelser. På grunnlag av sesongevaluering (se punkt 15).
Metodikk for estimering av solgte piggdekkoblat.
3. Gitt at det foretas en konkret endring i veinettet som medfører behov for endret skilting
Hva medfører endringen i forhold til skilting?
Hva medfører endringen i forhold til nødvendig trafikksikker stopp plass?
4. Betalingsløsning - anskaffelse, utfasing eller løsning som ikke fungerer tilstrekkelig?
Kartlegg behov og/eller utfordringer.
Holder det med oppgradering?
Er det behov for nyanskaffelse? Prosjekt: Anskaffe entreprenør, rådgivere, arkitekter o.a.
Må det opprettes et prosjekt? Prosjektmetodikk - Generell beskrivelse av kommunens valgte prosjektmetodikk
Ved full anskaffelse opprettes prosjekt i henhold til vedtatte prosjektprosess og forankring
Prosjektportalen
Prosjekt: DIFI prosjektveileder
Rutiner for daglig drift etableres som en del av sluttrapport.
Ved endringer i eksisterende betalingsløsning som medfører bruk av ressurser og/eller har kostnader opprettes et tiltak i henhold til vedtatte retningslinjer og forankring.
Endring i rutiner for daglig drift etableres som en del av sluttrapport
5. Gitt at det foretas en endring i lover eller forskrifter med konsekvenser for forvaltningen av piggdekkgebyr
Hvilke endringer er gjort og hva er hensikten med endringen?
Endring på lokal forskrift Lokal forskrift - prosedyre for utarbeidelse
Endring på nasjonal forskrift eller lovverk
Hvilke konsekvenser har endringen for drift?
Hvilke økonomiske konsekvenser har endringen?
6. Sjekk ut overordnede planer
7. Dialog med grunneier der informasjonsskilt og stopp plass etableres
Kommune
Statens vegvesen
Fylket
Private grunneiere
8. Etablering av stopp plass med informasjonsskilt og eventuell automat for betaling av piggdekk gebyr
Følgende momenter må tas hensyn til ved etablering av stopp plass:
Prosess for opprettelse:
Sjekk overordnede planer og kart
Kartlegg grunneiere
Kontakt grunneiere for avtale om å kunne etablere nødvendig skilting
Endring i skiltplan gjennomføres i samarbeid med Veienheten
Veienheten sender skiltplan til godkjenning hos Statens Vegvesen
Utsetting av skilter i henhold til ny skiltplan. Avklare med Statens Vegvesen hvem som skal sette disse ut. Statens Vegvesen bestemmer om de skal sette ut alle skilter selv eller om Ingeniørvesenet kan utføre hele eller deler av jobben.
OBS! må planlegges i god tid da endring av skilting erfaringsmessig kan ta mye tid som følge av mange ledd (Skiltplan, godkjenning, bestilling, produksjon, utsetting)
9. Avvikling av stopp plass
Endring i skiltplan gjennomføres i samarbeid med Veienheten
Veienheten sender skiltplan til godkjenning hos Statens Vegvesen
Innhenting av skilter i henhold til ny skiltplan. Avklare med Statens Vegvesen hvem som skal fjerne disse. Statens Vegvesen bestemmer om de skal organisere dette selv eller om Ingeniørvesenet kan utføre hele eller deler av jobben.
Kontrollere om det er andre ting med infrastrukturen på plassen som må endres som følge av at den ikke skal brukes til formålet lenger.
Informer grunneier om nødvendig.
10. Informasjon og kommunikasjon
Etablere og gjennomføre kommunikasjonsplan i samarbeid med kommunikasjonsavdelingen
Informere og forberede innbyggertorget i henhold til Leveringsavtale mellom Innbyggertorget og Parkeringsenheten.
Informere og forberede parkeringsbetjenter, tekniskavdeling og stab i Parkeringsenheten
Intern kommunikasjon i forkant av sesongoppstart 1. november
Ekstern kommunikasjon ved sesongoppstart 1. november
Intern kommunikasjon i forkant av sesongslutt første søndag etter påske.
Ekstern kommunikasjon ved sesongslutt første søndag etter påske.
Dialog med Statens vegvesen og Ingeniørvesenet vedrørende klargjøring av skilting ved sesong start og lukking og innhenting ved sesong slutt.
11. Daglig drift
Informasjon om hvordan publikum skal forholde seg til piggdekkgebyret ligger på nettsiden kristiansand.kommune.no/pigg.
Følgende systemer brukes for betaling og oppfølging av piggdekkgebyr:
Systemene følges opp på følgende måter:
12.Tileggsgebyr for manglende betaling av piggdekkgebyr
Gjennomføres av Kontroll og håndhevingsavdelingen, Parkeringsenheten, i henhold til Tilleggsgebyr for manglende betaling av piggdekkgebyr - arbeidsrutine for
13. Klagebehandling
Gjennomføres av Stab, Parkeringsenheten i henhold til prosedyre Piggdekkgebyr - klagebehandlingsprosedyre
14. Sesongevaluering