Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre god kvalitet og en enhetlig forståelse i saksbehandlingen, samt å ivareta forhold nevnt i tjenestegarantien og gjeldende sanitærbestemmelser for vann- og avløp.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder for ansatte i abonnentavdelingen, med ansvar for håndteringen av avtaler om landbruksvanning.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere om den og invitere ansatte til forbedringer av rutinen og avviksbehandling i forhold til den. De ansatte er ansvarlig for å bruke den.
Beskrivelse
Tidligere utsendte avtaler om landbruksvanning ligger tilgjengelig i sak 2022009552/2020066228. All saksbehandling skal foregå via P360 online.
Saksbehandler oppretter informasjonsskriv som sendes ut i god tid før landbruksvanning igangsettes (medio mars).
- Riktig adresse, gnr/bnr, mottaker
- Opplysninger om tilbakeslagssikring (Tilbakeslagssikring iht. NS-EN1717 kat.4), utlån av vanningskasser, bruk av løse vannmålere.
(informasjon skal være tilpasset de gjeldende sanitærbestemmelsene i Kristiansand kommune, spesielle forhold avklares med nærmeste leder).
Vanningskasser kan etter avtale hentes på følgende adresse: Rådhusgata 26, 4611 Kristiansand
Leiepris pr. vanningskasse: 2 500 kr ekskl. mva. Det skal i tillegg betales vanngebyrer etter gjeldende forskrift for vann og avløpsgebyrer.
- Informasjon som gjengitt i skrivet kontrolleres opp mot informasjon publisert på kommunens hjemmeside.
- Avtale om landbruksvanning vedlegges informasjonsskrivet (Skrivbar PDF)
- Saksbehandler oppretter informasjonsskrivet i SvarUt - Nytt dokument - Saksdokument.
2. Saksbehandler mottar avtaler om landbruksvanning pr. epost/postmottak
Følgende opplysninger skal tydelig komme frem i avtalen og kontrolleres av saksbehandler:
- Kontaktinformasjon
- Kart med merket uttak/område det skal vannes på.
- Vannmålerstand før sesongstart
- Tilbakeslagsikring iht. NS-EN1717
3. Saksbehandler følger opp avtaler om landbruksvanning
- Svar etterlyses via Svarut med følgende ordlyd:
Viser til utsendt informasjon vedrørende årets landbruksvanning.
Vi har ikke mottatt undertegnet avtale om landbruksvanning for gjeldende sesong.
Dersom det skal benyttes kommunalt vann til årets landbruksvanning må undertegnet avtale sendes inn til vann- og avløpsenheten umiddelbart med følgende vedlegg• Kart over områder som ønskes vannet. • Punkt for ønsket vannuttak skal avmerkes på kartet. • Vannmålerstand ved sesongstart.
Avtale om landbruksvanning med tilhørende vedlegg må sendes per epost til undertegnede.Vanning med tilkobling til kommunalt nett uten at det er inngått avtale anses som ulovlig og vil bli frakoblet/stanset uten forvarsel.
3. Saksbehandler godkjenner avtaler om landbruksvanning i Svarut P360 online.
- Vanning skal kun foregå mellom kl.23:00 og 06:00. Det kan gis dispensasjon etter søknad. Søknad må sendes inn årlig på eget skjema.
- Målerstand skal oppgis ved sesongslutt/årsavlesning. Det betales vanngebyrer etter den til enhver tid gjeldende forskrift om vann- og avløpsgebyrer.
- Ved henvendelser om utlevering av vanningskasser, skal prosedyre for behandling av søknad om midlertidig vannuttak følges.
Prosedyren ligger tilgjengelig i Kvalitetssytemet.
- Åpne kummer og løsninger der kummer sikres med sponplater, paller o.l. godtas ikke – Det skal benyttes prefabrikkert lokk egnet til formål!
- All vannforsyning skal skje via vannmålerkasser som utleveres etter avtale.
- Tilkobling i kommunale brannkummer skal utføres i samråd med ingeniørvesenets driftsavdeling/Drift vann.
Vedlegg og referanser
Søknad om landbruksvanning
Avtale om landbruksvanning
Søknad om dispensasjon fra vanningstidspunkt
Forskrift om vann- og avløpsgebyr 2020
Administrative bestemmelser
VA miljlblad nr 66. Sikring mot tilbakestrømsning av forurenset væske i drikkevannsledninger