Hensikt
Dette dokumentet beskriver rutinene for å sikre at innbyggere som ønsker å komme i kontakt med gjeldsrådgiver, får tilgang til tjenesten på en effektiv og hensiktsmessig måte.
Gjelder for
Denne rutinen gjelder for alle ansatte i Innbyggertorget.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver er ansvarlig for implementering og vedlikehold av denne rutinen.
Beskrivelse
Rutiner ved henvendelser til gjeldsrådgivningstjenesten
1. Henvendelser fra brukere eller samarbeidsinstanser uten avtale:
- Dersom bruker eller samarbeidsinstans henvender seg i skranken til Innbyggertorget og ønsker å snakke med en gjeldsrådgiver, skal de ansatte notere navn og personnummer.
- Muntlige henvendelser til gjeldsrådgiver:
- Opprett et Word-dokument med navnet "Gjeldsrådgivningssak".
- Lagre dokumentet i Teams.
- Last opp dokumentet til Public 360 under "Generelle henvendelser".
- Journalnotater skal skrives under dokumentmappen i Public 360.
2. Henvendelser fra brukere eller samarbeidsinstanser med pågående sak:
- Ved levering av dokumentasjon til en pågående sak, skal de ansatte oppfordre bruker til å levere fullstendig dokumentasjon.
- De ansatte skal notere brukerens personnummer for å kunne søke opp saken i Public 360 og forberede saken før gjeldsrådgiver kontaktes.
- Dersom gjeldsrådgiver ikke er tilgjengelig, skal de ansatte informere brukeren om nødvendig dokumentasjon. En liste over nødvendig dokumentasjon er tilgjengelig i skapet bak Arvid ved skranken. Det er viktig å sikre at eventuell fullmakt er fullstendig utfylt.
- Dokumentasjonen skal legges i en konvolutt og plasseres i posthyllen merket "Gjeldsrådgivning".
- E-postadresse til gjeldsrådgiver skal ikke utleveres til bruker/samarbeidsinstans. Dersom bruker ønsker å levere dokumentasjon digitalt, kan de benytte eDialog.
3. Utlevering av brev til bruker/samarbeidsinstans ved fravær:
- I enkelte tilfeller kan det være avtalt at bruker/samarbeidsinstans skal hente brev ved Innbyggertorget i gjeldsrådgivers fravær.
- Slike brev skal oppbevares i hovedskranken.
- De ansatte skal merke brevene med dato, klokkeslett, ansvarlig gjeldsrådgiver, navn på mottaker og avtalt hentetidspunkt.
4. Fravær blant gjeldsrådgivere:
- Dersom alle gjeldsrådgiverne er fraværende, skal skranken og sentralbordet informeres.
- Leder for skranken og sentralbordet har ansvar for å videreformidle fraværet til de berørte parter.
- Fravær skal registreres i Outlook.
- Det er leders ansvar å informere de som trenger beskjed om sykefravær.
- Informasjon om Katrine sin reduserte arbeidsdag er tilgjengelig i Outlook.
Vedlegg
Definisjoner
- Gjeldsrådgiver: En ansatt i kommunen som tilbyr rådgivning og veiledning til innbyggere med økonomiske utfordringer.
- Innbyggertorget: Kommunens servicesenter for innbyggere.
- Public 360: Kommunens sakssystem.
- eDialog: Kommunens plattform for sikker digital kommunikasjon.