Hensikt
Sikre gode arbeidsrutiner for ansatte ved behandling av erstatning ved tapte bøker og tapt materiale og sikre god service for bibliotekets brukere.
Alle ansatte ved biblioteket.
Arbeidsgiver har ansvaret for å sikre at prosedyren blir fulgt.
Ved overskridelse av lånetiden sender vi ut purregebyr. Lånekortet blir sperret når gebyret er kr 100. I neste omgang sender vi ut varsel om erstatning. Deretter sender Kristiansand kommune regning med erstatningsbeløp.
Materiale med normal lånetid:
7. dag etter forfall: kr 50/0 voksne / barn og ungdom
21. dag etter forfall: kr 100/45 voksne / barn og ungdom
35. dag etter forfall: varsel om erstatning av materiale sendes på e-post/SMS/brev
49. dag etter opprinnelig forfall sendes det regning / varsel om sperring av kort forlånere under 18 år. Regningen må betales og biblioteket tar ikke tilbake det materialet det har blitt sendt regning på.
Hurtiglån (7-dagerslån), dvs. materiale med kortere lånetid
1. dag etter forfall: kr 0
7. dag etter forfall: kr 50
14. dag etter forfall: kr 100
Etter 15. dag sendes det regning.
Vi tar ut regning på materiale som er purret minimum tre ganger. For materiale med normal lånetid vil det si at vi tar ut regning 49. dag etter forfall, og for hurtiglån tar vi ut regning etter 15. dag etter forfall. Regningen sendes ut til låneren fra Kristisansand kommune.
Regningen må betales, og biblioteket tar ikke tilbake materialet regningen gjelder.
Dersom en låner i lånekategori «voksen» ikke betaler regningen innen fristen, purres fakturaen etter Kristiansand kommunes retningslinjer, jf. Fakturering - Fakturaen betales ikke - Manglende betaling (Ikke tilgjengelig). Lånerens lånekort blir sperret inntil regningen er betalt til Kristiansand kommune, deretter åpner vi lånekortet og sletter lånt materiale fra kortet.
Personer under 18 år, dvs. lånere i lånekategori «voksen mellom 15 og 18 år», får ikke tilsendt regning.
Ikke relevant.