Gebyr og erstatning av lån på hovedbiblioteket - prosedyre v. 1.1

Hensikt

Sikre at gebyr på og erstatning av lån blir håndtert korrekt.

 

Gjelder for

Gjelder alle ansatte som håndterer gebyr og erstatning av lån i infoskranken på hovedbiblioteket.

 

Ansvar for gjennomføring

Skrankekoordinator og avdelingsleder har ansvaret for gjennomføringen.

 

Beskrivelse

Gebyr på låner

Gebyret er merket med rødt øverst på lånerens side i Bibliofil.

Låneren betaler gebyret kontant eller via bankterminalen i skranken. (Låneren kan også betale via Vipps direkte fra Bibliofil eller Min side.)

 

På kassaapparatet:

  1. Trykk på ikonet for purregebyr (hvis varegruppe ikke vises: trykk på Vare og deretter Purregebyr).
  2. Trykk i prisfeltet i vinduet som kommer opp, tast inn pris og trykk OK.
  3. Gjenta punkt 1–2 for hver vare.
  4. Trykk på den grønne linjen, velg Kontant eller Kort/Vipps.
  5. Trykk på den grønne pilen til høyre for å fullføre handelen. 

Erstatning av lån

Når en låner hendvender seg i skranken for å erstatte bøker eller andre lån vedkommende har mistet eller ødelagt, kan vi ta imot betaling.

Gå inn på låneren i Bibliofil, finn ut hva vedkommende ønsker å erstatte. Skoler og barnehager betaler kr 150 i erstatning uansett hva slags lån (bøker ellet annet) det gjelder. Hva andre lånere skal betale, står i lånereglementet.

Skriv inn informasjon om erstatning på kassaapparatet slik:

  1. Slå inn beløp som skal betales.
  2. Trykk på notat-ikonet.
  3. Skriv inn lånernummer, tittel på lånet som skal erstattes, og strekkoden – og trykk deretter OK.
  4. Trykk på ikonet Bong på verktøylinja øverst på skjermen. Du må sveipe nedover på linja for å få opp flere valg hvis du ikke ser ikonet. Da skriver du ut en midlertidig kvittering med informasjon som trengs av innkjøperne og regnskap. Signer kvitteringen og legg den i kassaskuffen (skuffen får du opp ved å sveipe til venstre og velge Kasseoppgjør og deretter Åpne kasseskuff). Når beløpet er betalt, skrives det ut en kvittering til låneren.
  5. Gå deretter inn på låneren i Bibliofil. Trykk på lånet erstatningen gjelder, trykk på «Endre eksemplarstatus» og sett eksemplarstatus til «Tapt, regning betalt». Da forsvinner det aktuelle lånet fra låneren. Det er veldig viktig at dette blir gjort, ellers blir det stående på låneren selv om vedkommende har erstattet det.

 

Regning sendt

Dersom en låner henvender seg i skranken fordi vedkommende har fått en regning på lån som ikke er levert, er det ikke mulig å levere det tilbake. Låneren får ikke låne noe nytt før vedkommende har gjort opp for seg, og vedkommende må forholde seg til regningen som har blitt sendt ut fra regnskapsavdelingen i Kristiansand kommune. Inne på låneren i Bibliofil vil det stå en rød boks med «Regning sendt». For å få opp fakturanummer og hvordan fakturaen er sendt, kan vi trykke på «Sum: ....-».

 

Definisjoner

Ikke relevant.

 

Vedlegg og referanser

Lånereglement for Kristiansand folkebibliotek