Hensikt
Sikre at gebyr på og erstatning av lån blir håndtert korrekt.
Gjelder alle ansatte som håndterer gebyr og erstatning av lån i infoskranken på hovedbiblioteket.
Skrankekoordinator og avdelingsleder har ansvaret for gjennomføringen.
Gebyret er merket med rødt øverst på lånerens side i Bibliofil.
Låneren betaler gebyret kontant eller via bankterminalen i skranken. (Låneren kan også betale via Vipps direkte fra Bibliofil eller Min side.)
På kassaapparatet:
Når en låner hendvender seg i skranken for å erstatte bøker eller andre lån vedkommende har mistet eller ødelagt, kan vi ta imot betaling.
Gå inn på låneren i Bibliofil, finn ut hva vedkommende ønsker å erstatte. Skoler og barnehager betaler kr 150 i erstatning uansett hva slags lån (bøker ellet annet) det gjelder. Hva andre lånere skal betale, står i lånereglementet.
Skriv inn informasjon om erstatning på kassaapparatet slik:
Dersom en låner henvender seg i skranken fordi vedkommende har fått en regning på lån som ikke er levert, er det ikke mulig å levere det tilbake. Låneren får ikke låne noe nytt før vedkommende har gjort opp for seg, og vedkommende må forholde seg til regningen som har blitt sendt ut fra regnskapsavdelingen i Kristiansand kommune. Inne på låneren i Bibliofil vil det stå en rød boks med «Regning sendt». For å få opp fakturanummer og hvordan fakturaen er sendt, kan vi trykke på «Sum: ....-».
Ikke relevant.