Opprettelse av delegeringsreglement fra enhetsleder i oppvekst - prosedyre v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre utarbeidelse av delegeringsreglement fra enhetsledere i samsvar med lov og kommunens øvrige delegeringsreglementer.

 

Gjelder for

Enhetsledere i oppvekst.

 

Ansvar for gjennomføring

Enhetsleder har ansvar for at det blir utarbeidet delegeringsreglement for deres enhet(-er). 

 

Beskrivelse

Delegeringsreglementene fra enhetsleder må holde seg innenfor rammen av Delegering av administrativ myndighet fra direktør for oppvekst

Dette innebærer: 

1. Enhetsleder utarbeider delegeringsreglement. Mal for lokale delegeringsreglement blir oversent den enkelte enhetsleder fra kvalitetssystemet.

2. Enhetsleder kan som regel kun delegere myndighet til ansatte som er oppført som leder i kommunens HRM-system. Unntak fra dette er godkjent for gjennomføring av medarbeidersamtaler, vedtak om permisjon, oppfølging av sykefravær og ta avgjørelser etter ferielovgivningen. Dette ansvaret kan videredelegeres etter godkjenning av kommunalsjef til følgende: 

- Oppvekst: Ass. kommunalsjef

- Skole: Inspektører/avdelingsledere

- Oppvekstsenter: Fagledere

- Barnehage: Styrere (kun aktuelt der styrer og enhetsleder ikke er samme person)

- PPT: Nestleder

- Barnevern: Nestleder

Dette vil kun unntaksvis kunne være aktuelt, der enheten f.eks har flere avdelinger, ulike fagområder eller enheten har mange ansatte. Begrunnelse oppgis i delegeringsreglementet.

3. Enhetsleder ferdigstiller dokumentet ved å trykke "Godkjenn selv" med unntak av reglementer som delegerer myndighet til ansatte uten personalansvar. I disse tilfellene skal dokumentet sendes til kommunalsjef for godkjenning.

 

Vedlegg og referanser

Delegering fra kommunedirektøren

Delegering av administrativ myndighet fra direktør for oppvekst