Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre utarbeidelse av delegeringsreglement fra enhetsledere i samsvar med lov og kommunens øvrige delegeringsreglementer.
Enhetsledere i oppvekst.
Enhetsleder har ansvar for at det blir utarbeidet delegeringsreglement for deres enhet(-er).
Delegeringsreglementene fra enhetsleder må holde seg innenfor rammen av Delegering av administrativ myndighet fra direktør for oppvekst
Dette innebærer:
1. Enhetsleder utarbeider delegeringsreglement. Mal for lokale delegeringsreglement blir oversent den enkelte enhetsleder fra kvalitetssystemet.
2. Enhetsleder kan som regel kun delegere myndighet til ansatte som er oppført som leder i kommunens HRM-system. Unntak fra dette er godkjent for gjennomføring av medarbeidersamtaler, vedtak om permisjon, oppfølging av sykefravær og ta avgjørelser etter ferielovgivningen. Dette ansvaret kan videredelegeres etter godkjenning av kommunalsjef til følgende:
- Oppvekst: Ass. kommunalsjef
- Skole: Inspektører/avdelingsledere
- Oppvekstsenter: Fagledere
- Barnehage: Styrere (kun aktuelt der styrer og enhetsleder ikke er samme person)
- PPT: Nestleder
- Barnevern: Nestleder
Dette vil kun unntaksvis kunne være aktuelt, der enheten f.eks har flere avdelinger, ulike fagområder eller enheten har mange ansatte. Begrunnelse oppgis i delegeringsreglementet.
3. Enhetsleder ferdigstiller dokumentet ved å trykke "Godkjenn selv" med unntak av reglementer som delegerer myndighet til ansatte uten personalansvar. I disse tilfellene skal dokumentet sendes til kommunalsjef for godkjenning.
Delegering fra kommunedirektøren
Delegering av administrativ myndighet fra direktør for oppvekst