Justeringsrett - prosedyre for v. 1.2

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at en optimal og lik måte å utføre justeringsrett på.  Det er aktuelt ved inngåelse av avtale med utbygger slik at innbetalt MVA for anlegg som overtas av kommunen tilbakebetales til utbygger (overdrager) og kommunen.

 

Gjelder for 

Dette dokumentet gjelder alle ledere og andre ansatte som er involvert i prosessene.

 

Ansvarlig for gjennomføring

Arbeidsgiver er ansvarlig for at prosedyren fins og er ansvarlig for å informere de ansatte om den og invitere til forbedringsforslag. De ansatte er ansvarlige for å følge den.

 

 

Beskrivelse

 

Utføres av

Nr.

Aktivitet

Referanse

 For info

1.

Forutsetninger for inngåelse av avtale

     utbyggingsavtale for området er inngått

     anlegg ferdig etter 2008

     innbetalt MVA overstiger 100.000

     overtakelsesavtale er inngått. Det er en forutsetning for overtakelse at all grunn er overført til kommunen

 

     avtalen gjelder for infrastruktur som er overtatt av kommunen dvs, veianlegg, vann- og avløpsanlegg og grønnstruktur (friområder, lekeplasser og parker), den gjelder ikke lekeplasser som ligger på privat grunn.

 

     kommunen beholder 25% av tilbakeført moms minimum 100.000.

 

     nødvendige underlagsmateriale skal være sendt kommunen senest 15. oktober.

 

 

 

Utbygger

2.

Innsending av grunnlagsmateriale

Grunnlags materiale sendes inn samlet til utbyggingsstab Bilag kan leveres i papirformat, samlet i mappe øvrige dokumenter skal leveres digitalt.

 

Følgende materiale skal leveres:

    Kopi av godkjent reguleringsplan, utbyggingsavtale og overtakelsesavtale.

    Utfylt avtale for justeringsrett i henhold til mal

    Spesifikasjon ved overføring av justeringsrett basert på vedlegg i avtalemalen. Det lages en oppstilling for momskompensasjon (vei, grøntstruktur, annet) og en for momsrefusjon (vann og avløp)

 

    Sammenstilling av fakturaer i Excel-format, alle nødvendig bilag og underbilag. Sammenstilling skal vise skjønnsmessig fordeling.

 

    Dokumentasjon/notat som viser hvordan skjønnsmessige fordelinger som er gjort

 

    Revisjonsgodkjenning av utbyggers revisor (ISA805)

.

 

 

 

 

Utbyggingsstab

 

 

Utbyggingsstab
 

 


Utbyggingsstab

 

 

Prosjekting

 

 

 

 

 

 

 

Parkvesenet

 

 

 

 

 


Utbyggingsstab

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Kommune - revisjonen

 

 

 

 

Utbyggingsstab

3.

Saksbehandling før inngåelse av avtale

 

Sjekker at forutsetninger i punkt 1 og 2 er ivaretatt.

Registrerer innkomne dokumenter i P360 på ny sak.


Vurderer om kostnader virker riktige i forhold til overslag i tilknytning til utbyggingsavtale

 

Oversender fakturabilag, spesifikasjon, sammenstilling av faktura og dokumentasjon for fordeling til ingeniørvesenet prosjektingeniør- vei og til parkvesenet

 

Sjekker om foreslått fordeling av kostnader på vei/annet, vann /avløp og evt. private anlegg virker riktige. Eventuelle mangler/feil tas opp direkte med utbygger

 

 

Utarbeider notat/mail i P360 som viser hva som er gjennomgått og hvilke vurderinger som er gjort som sendes til utbyggingsstab.

 Sjekker om kostnader som er fordelt til friområder/park virker riktig. Lek som ligger på privat grunn, skal ikke inngå i beløpet. Eventuelle mangler/feil tas opp direkte med utbygger

 

Utarbeider notat/mail i P360 som viser hva som er gjennomgått og hvilke vurderinger som er gjort som sendes til utbyggingsstab.

 

Følgende oversende Kommunerevisjonen (post@agderkomrev.no) innen 1. desember

     «Avtale vedrørende overføring av justeringsrett»

    «Spesifikasjon ved overføring av justeringsrett» for hver kapitalvare som overføres

    Prosjektregnskap

    Revisors beretning (ISA 805)

    Utbyggers vurdering av fordeling av utgifter mellom ulike kapitalvarer (ikke direkte henførbare)

 

    Ingeniørvesenet / parkvesenets vurdering av om det kan inngås en avtale om overtakelse av justeringsrett (se pkt.1)

 


Kommunerevisjonen foretar en formalsjekk opp imot merverdiavgiftslovgivningen. Gir tilbakemelding til utbyggingsstab på om avtalen oppfyller formalkravene.

 

Utbyggingsstab oversender avtaletekst for signering av utbygger og arkiverer underskrevet avtale i P360 og arbeidsområde i Sharepoint. Avtalen skal underskrives av parksjef, byingeniør og utbyggingssjef

 Underskrevet avtale oversendes Kommunerevisjonen.

 

 

 

Utføres av

Nr.

Aktivitet

Referanse

 

 

Samtlige dokumenter oversendes regnskap via P360 (se dokumenter som skulle oversendes kommunerevisjonen) innen 31.12. Eventuelle permer med bilag overbringes og lagres av regnskapsavdelingen på gamle Rådhuset på Tangvall.

 

Utbygger

 

 

 

 

 

 


 

 

Regnskap

4.

Saksbehandling i avtaleperioden

    Sender inn krav innen 31.12 for vedkommende justerings år til kommunens regnskapsavdeling, post.regnskapstjenesten@kristiansand.kommu ne.no (Dokumentsenter spm: bør ikke slike inngående krav lagres i samme sak i P360 som justeringsavtalen? Da må saken være aktiv i 10 år. Eller bør det årlig opprettes egen sak for regnskap hvor slike krav samles?)

    Kravet skal inneholde oversikt over hvilke beløp som skal overføres til Overdrager og kontonummer beløpet skal tilbakeføres til.

 

Kontrollerer at mottatt dokumentasjon overholder dokumentasjonskrav, bokfører avtalen i regnskapet. Medtar krav om kompensasjon / merverdiavgifts på skattemeldingene. Betaler ut utbyggers andel av refundert MVA.

 

 

 

Definisjoner

 

Vedlegg (lenkes)

  • Mal oppstilling prosjektregnskap
  • Mal for utbyggingsavtale
  • Mal avtale om justeringsrett