H-15 Informasjonsplan (kriseplan 003, 102, 103, 104) v. 1.1

Mål

 

 

  • Sikre at kommunen har gode varslingsrutiner og vet hvem som gjør hva i ulike situasjoner. 

 

Ansvar

 

 

  • Dersom hendelsen skjer utenom ordinær arbeidstid varsles oppsynsmannen. Dersom hendelsen er av større karakter, eller det er tvil om dette, skal det varsles videre i h.h.t varslingsplan
  • Dersom hendelsen skjer i ordinær arbeidstid skal det varsles etter varslingsplan                 
  • Ved behov for varsling brukes denne telefonlista  Varslingsplan for ingeniørvesenet - kontaktliste
  • Ingeniørvesenets varslingsplan Varslingsplan for Ingeniørvesenet

 

Hvordan

 

 

  • Det er viktig med åpenhet rundt kritiske hendelser, men samtidig er det viktig at den informasjonen som gis ut er riktig og at det ikke ”synses” fra flere hold om hendelsen.
  • Dersom det oppstår en kritisk hendelse i vannforsyningen skal den eksterne informasjonen styres av byingeniøren eller dennes stedfortreder. Dersom ikke byingeniøren eller stedfortreder er tilgjengelig skal avdelingsleder styre informasjonen.
  • Henvendelser fra publikum / media videreformidles til vedkommende som styrer informasjonen eller til den som er delegert denne myndigheten.
  • Ved behov for varsling brukes denne telefonlista  Varslingsplan for ingeniørvesenet - kontaktliste
  • Ingeniørvesenets varslingsplan Varslingsplan for Ingeniørvesenet

 

  • Informasjon ved kritiske hendelser må legges ut på Kristiansand kommunes internettside og oppdateres forløpende. Dette gjøres av kommunikasjonsenheten i kommunen.
  • Den som har informasjonsansvaret skal vurdere om media skal kontaktes.
  • Dersom hendelsen er av en slik art at vannkvaliteten- eller forsyningen er svekket  på en slik måte at det kan medføre helserisiko skal Kommunelegen og Mattilsynet informeres snarest.
  • For øvrig vises til følgende i den overordnede beredskapsplanen

GlobaltK-1 Krisekommunikasjon

GlobaltK-2 Mediehåndtering

GlobaltK-3 Etablering av publikumstelefon

GlobaltK-4 Befolkningsvarsling

Globalt, passert revisjonsfristenK5 - Kriseinformasjon til flerspråklige miljøer

 

 

Vedlegg og referanser

 

GlobaltH-3 Ekstremvær

GlobaltH-5 Utfall av kraft

GlobaltK-1 Krisekommunikasjon

GlobaltK-2 Mediehåndtering

GlobaltK-3 Etablering av publikumstelefon

GlobaltK-4 Befolkningsvarsling

Globalt, passert revisjonsfristenK5 - Kriseinformasjon til flerspråklige miljøer