Hensikt
Det er et mål å samkjøre utlysninger av ledige kontaktperson- og familieveileder stillinger i barneverntjenesten så langt som mulig. Dette for å profesjonalisere og forenkle søknadsprosessen for søkerne (en søknad og ett tilbud), men også som en mulig tidsbesparelse for den enkelte avdelingsleder.
Ledere i barnevernstjenesten
Ledere og team Administrasjon
Før utlysning:
Avdelingsledere melder behov for nye kontaktperson- og familieveileder stillinger i chatten: “Behovsanalyse for nye stillinger” i Teams.
Stillingsbehov drøftes i møte på onsdager med barnevernsleder, nestleder og hovedtillitsvalgte (HTV) for å avklare evt. behov for omprioriteringer.
Team Administrasjon utarbeider forslag til stillingsutlysning i Webcruiter.
Utlysningsteksten sendes til ansettelsesutvalget for godkjenning.
Team Administrasjon oppretter en Teams-chat for ansettelsesutvalget.
Team Administrasjon sender utlysningen til POST.Rekruttering@kristiansand.kommune.no (tidl. VIA).
Hvis de ikke har aktuelle kandidater, publiseres stillingen.
Utlysningen publiseres også på Team Administrasjons informasjonskanal i teams.
Etter søknadsfrist:
Team Administrasjon sender søkerlisten til ansettelsesutvalget dagen etter søknadsfristen.
Søkerlisten blir også sendt til avdelingslederne som har utlyste stillinger slik at de kan komme med kommentarer.
Når flere avdelinger er involvert i rekrutteringen, lages det en oversikt over hvilke avdelinger hver søker har søkt seg til. Denne oversikten brukes av Team Administrasjon og avdelingslederne for å sikre god oversikt og koordinering i prosessen.
Team Administrasjon kaller inn ansettelsesutvalget til møte for gjennomgang av søkerlisten (i uken etter søknadsfristen).
Ansettelsesutvalget og Team Administrasjon beslutter hvem som skal innkalles til intervju.
Team Administrasjon booker møterom til intervju og innstillingsmøte.
Team Administrasjon lager en intervjuprosessplan og kaller inn kandidatene via Webcruiter.
Intervju og referanser
Ansettelsesutvalget gjennomfører intervjuene.
Team Administrasjon deltar og fører notater.
Etter intervjuet sender Team Administrasjon en link til Refapp til referansene oppgitt av de aktuelle kandidatene.
Når referanserapportene er klare, distribuerer Team Administrasjon dem til ansettelsesutvalget.
Innstilling og høring
Tilbud og oppstart
Team Administrasjon informerer avdelingslederne om høringsfrist.
Team Administrasjon beregner ansiennitet for de innstilte kandidatene og lager arbeidsavtaler.
Når høringsfristen er utløpt, tar aktuell avdelingsleder kontakt med de innstilte kandidatene og Team Administrasjon sender ut arbeidsavtale til de innstilte kandidatene.
Team Administrasjon sender eventuelle lønnskrav til barnevernsleder.
Team Administrasjon informerer ledere når avtalene er signert.