Koordinering ved felles utlysning av ledige stillinger - Barnevern v. 1.1

Hensikt
Det er et mål å samkjøre utlysninger av ledige kontaktperson- og familieveileder​ stillinger i barneverntjenesten så langt som mulig. Dette for å profesjonalisere og forenkle søknadsprosessen for søkerne (en søknad og ett tilbud), men også som en mulig tidsbesparelse for den enkelte avdelingsleder.

 

Gjelder for

Ledere i barnevernstjenesten 

 

Ansvar for gjennomføring

Ledere og team Administrasjon

 

Beskrivelse

Før utlysning:

  • Avdelingsledere melder behov for nye kontaktperson- og familieveileder​ stillinger i chatten: Behovsanalyse for nye stillinger” i Teams.

  • Stillingsbehov drøftes i møte på onsdager med barnevernsleder, nestleder og hovedtillitsvalgte (HTV) for å avklare evt. behov for omprioriteringer.

  • Team Administrasjon utarbeider forslag til stillingsutlysning i Webcruiter.

  • Utlysningsteksten sendes til ansettelsesutvalget for godkjenning.

  • Team Administrasjon oppretter en Teams-chat for ansettelsesutvalget.

  • Hvis de ikke har aktuelle kandidater, publiseres stillingen.

  • Utlysningen publiseres også på Team Administrasjons informasjonskanal i teams. 

 

 

Etter søknadsfrist:

  • Team Administrasjon sender søkerlisten til ansettelsesutvalget dagen etter søknadsfristen. 

  • Søkerlisten blir også sendt til avdelingslederne som har utlyste stillinger slik at de kan komme med kommentarer. 

  • Når flere avdelinger er involvert i rekrutteringen, lages det en oversikt over hvilke avdelinger hver søker har søkt seg til. Denne oversikten brukes av Team Administrasjon og avdelingslederne for å sikre god oversikt og koordinering i prosessen.

  • Team Administrasjon kaller inn ansettelsesutvalget til møte for gjennomgang av søkerlisten (i uken etter søknadsfristen). 

  • Ansettelsesutvalget og Team Administrasjon beslutter hvem som skal innkalles til intervju.

  • Team Administrasjon booker møterom til intervju og innstillingsmøte. 

  • Team Administrasjon lager en intervjuprosessplan og kaller inn kandidatene via Webcruiter. 

  

Intervju og referanser 

  • Ansettelsesutvalget gjennomfører intervjuene. 

  • Team Administrasjon deltar og fører notater. 

  • Etter intervjuet sender Team Administrasjon en link til Refapp til referansene oppgitt av de aktuelle kandidatene.

  • Når referanserapportene er klare, distribuerer Team Administrasjon dem til ansettelsesutvalget.

  

Innstilling og høring 

  • Ansettelsesutvalget blir enige om hvem som innstilles. 
  • Team Administrasjon skriver utkast til innstilling og sender til utvalget for godkjenning. 
  • Offentlig innstilling sendes på høring til tillitsvalgte.
  • Team Administrasjon informerer kandidater i Webcruiter om hvem som er innstilt og sender avslag til øvrige kandidater.

 

Tilbud og oppstart 

  • Team Administrasjon informerer avdelingslederne om høringsfrist.

  • Team Administrasjon beregner ansiennitet for de innstilte kandidatene og lager arbeidsavtaler.

  • Når høringsfristen er utløpt, tar aktuell avdelingsleder kontakt med de innstilte kandidatene og Team Administrasjon sender ut arbeidsavtale til de innstilte kandidatene.

  • Team Administrasjon sender eventuelle lønnskrav til barnevernsleder.

  • Team Administrasjon informerer ledere når avtalene er signert.