Forskrift om lokalt ordensreglement ved Langenes skole v. 1.1

Ordensreglementet er fastsatt av rektor ved Langenes skole den 24.06.22 med hjemmel i lov av 17.07.1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregående opplæringa § 9A-10, og delegasjon av bystyret i forskrift om ordensreglement for grunnskolen i Kristiansand § 3.  

 

§ 1 Formål

Langenes skole skal preges av et godt og konstruktivt samarbeid mellom elever, foreldre og ansatte. Alle skal oppleve å være verdifulle deltakere og medansvarlige i et godt fellesskap der verdier som inkludering, respekt og toleranse er vektlagt. 

Ordensreglementet skal, sammen med forebyggende arbeid, fremme et inkluderende læringsmiljø preget av opplevd tilhørighet, trygghet og læring. 

Skolen skal ha nulltoleranse for krenkende ord og adferd. Det er den enkelte elevs opplevelse som skal være utgangspunktet for arbeidet med å skape et inkluderende læringsmiljø for alle.

 

§ 2 Virkeområde 

Reglementet gjelder for Langenes skole og skolefritidsordning, og kommer i tillegg til Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).

Reglementet gjelder når skolene har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel leirskole og turer i skolens regi.  

Reglementet kan komme til anvendelse på skoleveien og til tider da skolen ikke har ansvar for elevene, dersom elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen.

 

§ 3 Hensynet til elevens beste og elevens rett til å bli hørt 

I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, slik at elevens mening og medvirkning er sentral. For å oppfylle retten til å bli hørt etter barnekonvensjonen artikkel 12, må elevene få nødvendig og alderstilpasset informasjon. 

Skolen må sørge for å opplyse om: 

  • hva saken gjelder. 
  • sentrale forutsetninger for samtalen 
  • hvem som vil få informasjonen 
  • hvilke beslutninger som skal tas. 
  • konsekvenser og resultat.

Gjennom dette kan elevene ta stilling til om de vil uttale seg og hva de vil uttale seg om. Retten til å bli hørt innebærer også en rett for barn til å få vite hvordan synspunktene deres har blitt tolket og brukt, og hvordan deres deltakelse har påvirket utfallet.

 

§ 4 Regler for orden

Vi møter presis til timene.
Vi holder orden i skolesakene og leverer hjemmearbeid til avtalt tid.
Vi bruker ikke mobiltelefon eller smartklokker i skoletiden uten etter avtale med lærer.
Vi holder skolens område rent og ryddig og behandler skolens og andres eiendom med forsiktighet. 

§ 5 Regler for atferd 

Vi er høflige, ærlige og viser respekt for hverandre. 
Vi holder oss innenfor skolens avsatte område og driver ikke med farlig lek. 
Vi har bare med godteri når lærer har gitt tillatelse til dette. 
Vi tar ikke bilder av andre eller filmer andre uten deres tillatelse. 

§ 6 Tiltak og sanksjoner ved brudd på reglene for orden og atferd 

Brudd på § 4 og § 5 – vil bli fulgt opp i samsvar med Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig).

 

§ 7 Ikrafttredelse 

Forskrift om ordensreglement trer i kraft fra 24.06.22

 

Saksnummer i P360 

Dette ordensreglementet er arkivert under sak 2022022608 i kommunens sak- /arkivsystem.