Profil - Oppskrift - Mobil Omsorg - Tjeneradresse v. 1.1

Nytt i versjon 1.1: Man kan ikke lenger oppdatere Mobil Omsorg via Catalog. Ipad med gammelt oppsett må nullstilles og settes opp på nytt (På grunn av omlegging til nytt styringssystem for ipadene så har IT nullstilt flere ipader og satt dem opp på nytt (de har fått hvit/sort bakgrunn/skjerm), men det gjenstår fortsatt en del ipader som det hadde vært fint om dere kan hjelpe med å nullstille og sette opp på nytt ved hjelp av forklaringen nedenfor. Hs.fagsystem.hjelp har sendt ut info på e-post om dette til alle som bruker Profil (09.07.2025))

Etter oppgradering i Profil vil man kunne få en feilmelding ved innlogging i Mobil Omsorg "Serverklient støttes ikke..", men man kan ikke lenger oppdatere Mobil Omsorg via Catalog. Dersom du blir spurt om Tjeneradressen i Mobil omsorg så er den : https://mo.kristiansand.kommune.no/mos Husk å sjekke at Global Protect(VPN) er tilkoblet. 

Har du en iPad som ser ut som dette:

 Et bilde som inneholder tekst, skilt

KI-generert innhold kan være feil.

Så må den nullstilles og settes opp på nytt. Det gjøres på følgende måte:

  1. Åpne Innstillinger og gå til Generelt -> Overfør eller nullstill iPad
  2. Velg Slett alt innhold og alle innstillinger
  3. Trykk Fortsett -> Slett iPad

Etter noen minutter er iPaden nullstilt, og den kan settes opp på nytt

  1. Velg språk – Norsk bokmål
  2. Velg land eller region – Norge
  3. Utseende: Fortsett
  4. Hurtigoppsett: Konfigurer uten annen enhet
  5. Skrift- og talespråk: Konfigurer senere i Innstillinger
  6. Velg Wi-Fi. Scroll ned til bunnen, og velg Fortsett uten Wi-Fi eller Bruk mobildata
    1. Har du ikke sim-kort i iPaden, så må du velge et Wi-Fi nett. Da velger du “KK-Gjest”, og skriver inn brukernavn/passord “ipad2017 / skole
  7. Ekstern administrering: Registrer iPaden
  8. Stedstjenester: Slå på Stedstjenester
  9. Deretter setter du iPaden til side i noen minutter slik at den får installert alt den trenger. Når iPaden har fått hvit bakgrunn og du ser et lite VPN ikon oppe i høyre hjørne kan du begynne på neste steg.
  10. Åpne Innstillinger -> Wi-Fi. Sjekk at “krkom” er tilkoblet. NB: Dette kan ta alt fra 1 – 15 minutter. Ikke gå videre før krkom er tilkoblet!
    1. Valgte du å sette iPaden på “KK-Gjest” i steg 6, så må du vente til “krkom” ligger under “Mine nettverk”. Når den gjør det kan du klikke deg inn på KK-Gjest, og velge “Glem nettverk”. Da skal krkom kobles til automatisk.
  11. Åpne “Mobil Omsorg”
    1. Skriv inn tjeneradresse: https://mo.kristiansand.kommune.no/mos
  12. Bruker dere “SHB”-appen, så åpner dere den og velger “Logg inn som virksomhet” -> “Logg inn med fellesbruker” -> “Logg inn med Gyldendal-bruker”
    1. Brukernavn / passord er shb@kristiansand.kommune.no / kER52nS
    2. Husk å huke av for “Husk meg
    3. Logg inn
  13. Da er iPaden ferdig satt opp!

NB! Dersom dere trenger hjelp til dette eller har spørsmål - ta kontakt med it-servicesenter@kristiansand.kommune.no