Fiks folkeregister - Tilgang ved bortfall av tjeneste v. 1.0

Hensikt

Denne prosedyren skal sikre at kommunen har en plan for nødvendig tilgang til Fiks folkeregister ved bortfall av tjeneste i kort periode, lenger periode eller med tap av data og annen løsning må benyttes. 

 

Gjelder for

Denne prosedyren skal kun gjelde de områdeansvarlige for Fiks folkeregister, og gjelder kun i krisetilfeller.

 

Ansvar for gjennomføring

Ansvarlig leder for den som skal ha tilgang.

 

Beskrivelse

Ved beredskapstilgang ved kort bortfall av tjeneste, gjøres det ikke tiltak.

Ved beredskapstilgang ved lengre bortfall av tjeneste, gis det tilgang til personoppslag via Infotorg. Tilgangen gis kun midlertidig til en begrenset gruppe.

Ved bortfall av tjeneste i lang tid, eller ved tap av data, koordinerer fagsystemansvarlig de områdeansvarlige for FIKS Folkeregister og vurderer da evt. bruk av Infotorg (Every), Personregister (NHN) eller direkte mot Skatteetaten.

 

Definisjoner

Fiks Folkeregister: Fiks folkeregister er en fellestjeneste på Fiks-plattformen. Løsningen innebærer at kommunens og fylkeskommunens fagsystemer kan bruke maskin-til-maskin-kommunikasjon for å koble seg opp mot folkeregisteret. I tillegg kan ansatte i kommuner og fylkeskommuner gjøre oppslag og uttrekk på opplysninger de har behov for, på en sikker måte. Kommunen styrer selv hvem som skal ha tilgang til hvilke opplysninger. Se KS sine nettsider for mer informasjon.

 

Vedlegg og referanser