Hensikt
Dette dokumentet skal sikre korrekt behandling av saker som oversendes til Namsfogden, og tydeliggjøre ansvarsfordelingen mellom gjeldsrådgivningstjenesten og bruker.
Gjelder for
Alle ansatte i Kristiansand kommune som arbeider med gjeldsrådgivning.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver er ansvarlig for implementering og etterlevelse av disse rutinene. Leder for Innbyggertorg har ansvar for oppfølging.
Beskrivelse
1. Generelt
Kristiansand kommune, ved Innbyggertorg/gjeldsrådgivningstjenesten, bistår personer med alvorlige gjeldsproblemer. Bistanden er avgrenset og kan avsluttes dersom:
- Bruker ikke medvirker til egen sak.
- Bruker ikke tilpasser budsjett og benytter ikke overskudd til gjeldsnedbetaling.
- Bruker bevisst tilbakeholder eller gir uriktige opplysninger.
Gjeldsrådgivningstjenesten bistår ikke med utredning av saker som omhandler straffbare forhold.
2. Gjeldsordning
- Det er alltid bruker som søker om gjeldsordning. Gjeldsrådgivningstjenesten er ikke part i søknaden.
- Dersom veiledningen avsluttes, kan bruker selv fremme søknad til Namsfogden.
- Søknad om gjeldsordning sendes til Namsfogden i Agder (med mindre bruker har kode 6 i folkeregisteret eller er bosatt i utlandet, da sendes søknaden til Namsfogden i Oslo).
- Namsfogden behandler søknader og endringssaker etter gjeldsordningsloven og andre relevante rettskilder.
3. Forhold som kan hindre gjeldsordning
Namsfogden vurderer flere vilkår, som varighetskriteriet og forhold som kan være uavklarte eller støtende. Gjeldsrådgivningstjenesten skal, så langt det er mulig, avklare slike forhold med bruker. Eksempler på forhold som kan være til hinder:
- Uavklarte forhold (inntekt, bosituasjon, sivilstatus mv.)
- Skattegjeld
- Strafferettslig gjeld
- Nylig stiftet gjeld
- Manglende betalingsvilje
- Manglende utnyttelse av inntektspotensialet
- Påvente av dom/feilutbetalingssaker
- Avhengighet uten behandling
- Næringsgjeld – ikke avsluttet næringsdrift
- Frie verdier i bolig
Bruker skal informeres om at slike forhold kan føre til avslag. Bruker kan likevel velge å søke. Gjeldsrådgivningstjenesten vurderer om gjelden skal kartlegges før slike forhold er avklart.
4. Kartlegging av gjeld
Ved behov bistår gjeldsrådgivningstjenesten med å kartlegge gjeld (se ID 9940 for fremgangsmåte).
5. Videre saksbehandling
- Ved første kontakt avtales videre saksbehandling/møte.
- Dersom bruker ikke tar kontakt, følges rutiner for avslutning uten medvirkning (jf. ID 9940).
- Ved ønske om gjeldsordning, sendes brev "Før du søker gjeldsordning".
- Gjeldsrådgivningstjenesten forholder seg til Namsfogdens dokumentasjonsliste.
- Når dokumentasjon er mottatt, forberedes møte med bruker for utfylling av søknad.
- Gjeldsrådgiver kontrollerer dokumentasjonen, beregner årslønn (Excel-ark "Beregning årslønn") og laster opp i saksmappen i Teams.
- Relevante dokumenter samles i en fysisk saksmappe til skyldner.
- Følgebrev fra Public/Teams skrives ut og vedlegg nummereres.
6. Møte med bruker for utfylling av søknad
- Bruker går gjennom saksmappen og bekrefter opplysninger.
- Bruker informeres om at Namsfogden gjør den nøyaktige beregningen av underskudd/overskudd.
- Bruker fyller ut søknadsskjemaet (personalia kan eventuelt fylles ut på forhånd).
- Gjeldsrådgivningstjenesten bistår med utfylling av første og siste side av søknaden.
- Dersom samboer/ektefelle ikke er til stede, må bruker sørge for signatur.
- Kopi av saksmappen skannes og sendes til gjeldsrådgiver (Outlook til Public 360, tittel: "Dokument til Namsfogden").
7. Levering til Namsfogden
- Bruker leverer/sender saksmappen til Namsfogden (konvolutt uten logo kan utleveres).
- I Kristiansand kan søknaden leveres ved politivakta på Politihuset.
- Gjeldsrådgiver kan vurdere å sende søknaden per post for bruker.
8. Avslutning
- Bruker informeres om at saksbehandlingen avsluttes og at spørsmål må rettes til Namsfogden.
- Avslutningsrutiner følges (jf. ID 9940).
- Merknad skrives når det eventuelt åpnes for gjeldsforhandlinger i Brønnøysundregisteret.
9. Etter avslutning
- Når Namsfogden ber om nye opplysninger: Gjeldsrådgivningstjenesten kan bistå bruker med å fremskaffe opplysninger. Bruker leverer dokumentasjonen til Namsfogden. Dokumentasjonen arkiveres ikke i Public 360. Merknad skrives.
- Når Namsfogden henviser til gjeldsrådgivningstjenesten: Bruker må selv avklare hva Namsfogden ønsker bistand til. Gjeldsrådgivningstjenesten skal ikke kontakte Namsfogden uten at bruker er til stede. Merknad skrives i Public 360 og telles i Drop-in skjema.
- Når bruker har fått avslag og ønsker å søke på nytt: Klagefristen er 1 måned. Gjeldsrådgivningstjenesten kan gi praktisk veiledning, men ikke juridisk. Ved ny søknad vurderes eventuelle endringer siden forrige avslag. Bruker bør kontakte Namsfogden for å avklare hensiktsmessigheten. Bruker må selv fremskaffe avslaget.
Regelverk
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99?q=gjeldsordningsloven
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131?q=sosialtjenesteloven
Vedlegg og referanser
Gjeldsrådgivning - Kode 6
Gjeldsrådgivning - Saksbehandlingsrutiner