Arbeid i nødboliger - instruks som gjelder ansatte i byggservice v. 1.2

Hensikt                              

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at ansatte i byggservice får en trygg og mest mulig forutsigbar situasjon ved utrykning til kommunens nødboliger på Midtheilia og Rodeneset. For Klepplandsveien som ikke har fast bemanning, gjelder noen unntak som er synliggjort i denne instruksen. 

 

Gjelder for

Instruksen gjelder for ansatte i  byggservice og deres ledere. Instruksen gjelder altså både renholdere og byggdriftere. Ledere skal gjøre instruksen kjent for sine ansatte. Kristiansand kommune ved leder byggservice sikrer at rette vedkommende i kommunen informerer kommunens underleverandører som er på rammeavtale ved å la de få en kopi av denne instruksen.

 

Instruksbeskrivelse

  • Utgangspunktet er at en får en bestilling på et oppdrag fra ansatte i Helse/Mestring eller at en har faste avtaler/ oppdrag om renhold/vedlikehold
  • Byggservice vakt skal ikke rykke ut til nødboliger dersom oppdraget kan vente til neste dag
  • Ansatt i Helse/Mestring gjør en vurdering av beboer om vedkommende er stabil nok ved akutt tilkalling. For Klepplandsveien må en ringe Midtheilia/ Mestringsteamet 94819278 
  • Ansatt i byggservice kontakter ansatt i Helse/Mestring før ankomst for å høre om aktuelt risikobilde. For Klepplandsveien: Se punktet over
  • Dersom en ikke får sikker informasjon om risikoforholdene, skal ansatte i byggservice ikke rykke ut til nødboligene. Men dersom dette er en akutt situasjon, kan en kontakte Securitas mob. 02452 (eller politiet avhengig av situasjon)
  • Ansatt i byggservice som skal drive normalt vedlikehold eller ved utrykning til nødbolig, skal alltid være to personer
  • Husk at bil skal være låst
  • For Rodeneset nødboliger: Den ansatte i byggservice skal ha på alarm som gis av ansatt i Helse/Mestring ved ankomst
  • Ansatt i Helse og Mestring er tilstede. Spesielt i starten av oppdraget er det viktig å vurdere situasjonen og å trygge beboeren
  • Beboere skal ikke være tilstede i eller ved bolig når ansatte i byggservice skal utføre sitt arbeid
  • Den ansatte i byggservice trekker seg ut med en gang om det skulle være noe som helst risiko
  • Tilkall politi ved behov
  • Dersom det oppstår en uønsket hendelse som virker skremmende, skal nærmeste leder tilby den ansatte debriefing. Se Vold og trusler - prosedyre for forebygging, håndtering og oppfølging
  • Ansatte i Helse/Mestring og Byggservice anmelder alle hendelser med vold og trusler mot ansatte 
  • Husk å melde avvik dersom det oppstår en uønsket situasjon 1 Nytt avvik (Ikke tilgjengelig)
  • Husk denne Våpen i brukers hjem - kortversjon for ansatte

 

Vedlegg og referanser