Hensikt
Hensikten med rutinen er best mulig praksis for forvalting av produksjons- og avløsertilskudd. Det er en fellesbetegnelse for flere tilskuddsordninger som foretak med husdyr- og/eller planteproduksjon kan søke om. Kommunen forvalter tilskuddsordningen som 1. instans.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder ansatte som arbeider med tilskuddsaker etter følgende regelverk:
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den.
Beskrivelse
Kontrollplan
Det skal før hver søknadsomgang utarbeides en kontrollplan
Saksbehandling
- Saksbehandler oppdaterer seg på gjeldene regelverk for søknadsomgangen.
- Saksbehandler starter saksbehandling etter at endringsfrist er utgått.
- Søknadene gjennomgås av saksbehandler i saksbehandlingssystemet.
- 10 % av søknadene trekkes ut til kontroll jf. kontrollplanen.
- Habilitet sjekkes.
- Endringer i søknad som gjøres av saksbehandler skal dokumenteres med hvorfor det er gjort endringer, dato og melding mottatt fra.
- Trekk/avkortninger/ikke trekk/avkorting skal begrunnes i søknaden.
- Avviksmeldinger skal sjekkes ut. Trekk/avkortning skal vurderes og dokumenteres i søknaden.
- Ved søknad om økologisk tilskudd sjekkes det om foretaket er registrert hos DEBIO – Finn godkjente virksomheter (debio.no)
- Rapporter i e-StilPT – vanlig jordbruksproduksjon, antall dyr, vekt, slakt, oppbygging av besetning vurderes. Begrunnelse skrives i vedtaksbrevet.
- Dersom det er krysset for ikke krav til gjødslingsplan – sjekk at foretaket har fått innvilget dette.
- Avkortninger begrunnes. Lik behandling.
- Søknader settes til foreløpig godkjent.
- Søknad godkjennes av saksbehandler med godkjenner rolle i saksbehandlingssystemet. Saksbehandler kan ikke godkjenne søknad han/hun har behandlet.
- Saksbehandling av søknader om PT og RMP bør skje parallelt
- Vedtaksbrev genereres i saksbehandlingssystemet og sendes søker fra systemet via altinn.
Kontroll av foretak
Kontroll av foretak meldes skriftlig til søker. Melding lages på saken.
Meldingen skal inneholde
- Hjemmel for kontroll
- Formålet med kontrollen er å sikre rett utbetaling av tilskudd
- Informasjon om hva som skal kontrolleres
- Hvilken dokumentasjon foretaket skal legge frem under kontrollen
- Informasjon om søkers plikter, herunder at innehaver eller en person som forplikter foretaket skal være til stede, og foretakets plikt til å samarbeide og fremlegge dokumentasjon for saksbehandler
- Informasjon om at utbetaling av tilskudd kan blir utsatt og at tilskuddet kan avkortes eller avslås dersom søker motsetter seg kontroll
- Informasjon om søkers rettigheter, herunder retten til å klage på beslutningen om at det skal foretas kontroll og retten til å ha et vitne til stede under kontrollen
- Forslag til tidspunkt for kontrollen (endelig tidspunkt fastsettes etter avtale med foretaket
Kontroll kan både være dokumentkontroll og stedlig kontroll.
Foretaket orienters om resultatet av kontrollen og ev. mulige konsekvenser ved avvik.
Kontrollskjema signeres av foretaket og saksbehandler. Lagres på saken. Resultat av kontroll registerets i saksbehandlingssystemet.
Klage
Klagefrist er 3 uker fra vedtak er mottatt, jf. forvaltningsloven § 29.
- Jf. saksbehandlingsreglementet er det kommunedirektøren v/administrasjonen som skal behandle klagen når førstegangsvedtaket er fattet.
- Opprettholdes vedtaket sendes klagen til Statsforvalter sammen med dokumentene i saken.
Årshjul
Se kommunens årshjul for oppgaver og dato knyttet til forskrift om produksjonstilskudd og avløser tilskudd.
Definisjon
- Produksjons- og avløsertilskudd er en fellesbetegnelse for flere tilskuddsordninger som foretak med husdyr- og/eller planteproduksjon kan søke om
Vedlegg