Saksbehandling av tilskudd ved sykdomsavløsning - prosedyre i parkvesenet v. 1.0

Hensikt

Hensikten med rutinen er best mulig praksis å behandle tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel. Tilskuddet skal dekke kostnadene til avløysing ved egen eller barns sykdom, svangerskap, fødsel, adopsjon eller omsorgsovertaking, og ved dødsfall. Tilskuddet gjelder foretak som er registrert i enhetsregisteret og som driver vanlig jordbruksproduksjon. 

Kommunen forvalter tilskuddsordningen som 1. instans.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder ansatte som arbeider med tilskuddsaker etter følgende regelverk:

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den.

 

Beskrivelse 

Saksbehandling

Informasjon om tilskuddsordningen ligger på kommunens hjemmeside.

 

  • Saksbehandler gjør seg kjent med føringer i styringsdokumenter og eventuelle endringer i regelverket.
  • Søknader saksbehandles fortløpende.
  • Søknadene gjennomgås av saksbehandler i saksbehandlingssystemet.
  • Habilitet sjekkes.
  • Alle søknadene kontrolleres før det fattes vedtak.

- Endringer som gjøres i søknad av saksbehandler skal begrunnes.

- Sjekk inntekter til fradrag.

- Begrunnelse dersom NAV ikke utbetaler sykepenger etter dag 16.

- Utgifter til avløsning.

- Vurder eventuell avkorting av tilskudd.

  • Saksbehandlerskjemaet gir saksbehandler støtte til en god vurdering og kontroll av opplysninger i søknaden.
  • Søknad godkjennes av saksbehandler med godkjenner rolle i saksbehandlingssystemet. Saksbehandler kan ikke godkjenne søknad han/hun har behandlet.
  • Vedtaksbrev genereres i saksbehandlingssystemet og sendes søker fra systemet via altinn.

 

Klage

Klagefrist er 3 uker fra vedtak er mottatt, jf. forvaltningsloven § 29.

  • Jf. saksbehandlingsreglementet er det kommunedirektøren v/administrasjonen som skal behandle klagen når førstegangsvedtaket er fattet.
  • Opprettholdes vedtaket sendes klagen til Statsforvalter sammen med dokumentene i saken.

 

Årshjul

Se kommunens årshjul for oppgaver og dato knyttet til tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel.

 

Definisjon

  • Tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel skal dekke kostnadene til avløysing ved egen eller barns sykdom, svangerskap, fødsel, adopsjon eller omsorgsovertaking, og ved dødsfall. Tilskuddet gjelder foretak som er registrert i enhetsregisteret og som driver vanlig jordbruksproduksjon.

     

    Kommunen forvalter tilskuddsordningen som 1. instans.

 

Vedlegg