Hensikt
Hensikten med rutinen er best mulig praksis å behandle tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel. Tilskuddet skal dekke kostnadene til avløysing ved egen eller barns sykdom, svangerskap, fødsel, adopsjon eller omsorgsovertaking, og ved dødsfall. Tilskuddet gjelder foretak som er registrert i enhetsregisteret og som driver vanlig jordbruksproduksjon.
Kommunen forvalter tilskuddsordningen som 1. instans.
Dette dokumentet gjelder ansatte som arbeider med tilskuddsaker etter følgende regelverk:
Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den.
Saksbehandling
Informasjon om tilskuddsordningen ligger på kommunens hjemmeside.
- Endringer som gjøres i søknad av saksbehandler skal begrunnes.
- Sjekk inntekter til fradrag.
- Begrunnelse dersom NAV ikke utbetaler sykepenger etter dag 16.
- Utgifter til avløsning.
- Vurder eventuell avkorting av tilskudd.
Klage
Klagefrist er 3 uker fra vedtak er mottatt, jf. forvaltningsloven § 29.
Årshjul
Se kommunens årshjul for oppgaver og dato knyttet til tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel.
Tilskudd til avløsning ved sykdom og fødsel skal dekke kostnadene til avløysing ved egen eller barns sykdom, svangerskap, fødsel, adopsjon eller omsorgsovertaking, og ved dødsfall. Tilskuddet gjelder foretak som er registrert i enhetsregisteret og som driver vanlig jordbruksproduksjon.
Kommunen forvalter tilskuddsordningen som 1. instans.