Hensikt
Avverge alvorlige skader på person eller eiendom.
Gjelder for
Alt personell i tjenesten
Ansvar for gjennomføring
Ansatte, ledere
Beskrivelse
Avvergingsplikt etter straffeloven
- Helsepersonell har plikt til å hindre at straffbare handlinger blir begått, jf. straffeloven § 196.
- For å hindre at den straffbare handlingen skjer, kan helsepersonell anmelde det aktuelle forholdet til politiet eller på annen måte søke å hindre at handlingen blir begått.
- Denne plikten gjelder så lenge det fortsatt er mulig å avverge den straffbare handlingen, og der det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig at den straffbare handlingen vil bli begått.
Avvergingsplikten gjelder blant annet følgende straffbare forhold som også kan ha relasjon til opplysningsplikten til barnevernet:
- Strl. § 274 - Grov kroppsskade
- Strl. § 282 - Mishandling i nære relasjoner
- Strl. § 283 - Grov mishandling i nære relasjoner
- Strl. § 312 – Incest
- Strl. § 314 - Seksuell omgang med andre nærstående
Også andre lovbrudd som er ramset opp i straffeloven § 196 kan være relevante.
Avvergingsplikt ved kjønnslemlestelse
Ansatte i helse- og omsorgstjenesten skal avverge kjønnslemlestelse, jf. straffeloven § 284. Avvergingsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikten.
Det er utarbeidet en egen rutine på forebygging av kjønnslemlestelse (legg inn link)
Når en ansatt er kjent med forhold hvor avvergelsesplikten inntrer skal saken drøftes med nærmeste leder, når det er praktisk mulig å få til. Nærmeste leder skal være kjent med innhold i opplysninger som videreformidles til nødetater. All informasjon som fremkommer som bakgrunn for melding skal journalføres. Ved trusler skal den som fremsetter trusler bli konfrontert med meldingen til politiet og vil dermed vite om at melding er sendt. Journal skal alltid dokumentere et hendelsesforløp
Eksempler på avveininger helsepersonell må gjøre før man utleverer pasientopplysninger:
- Hvor akutt er situasjonen/hvor mye haster det? Hvor viktig er det for å avverge/avgrense skaden/skadeomfanget at varsling skjer raskt?
- Hvor sannsynlig/påregnelig er det at en handling/situasjon vil inntreffe, og hva er det potensielle skadeomfanget?
- Er skaden allerede inntruffet – vil omfanget forverres uten varsling?
- Er det tid til å undersøke nærmere hvor påregnelig handlingen/skaden er, eller er det nødvendig at politiet varsles umiddelbart? Helsepersonelloven stiller ikke krav til at det er sikkert skal foreligge en situasjon hvor taushetsplikten kan settes til side. Samtidig stilles det større krav til vurdering og visshet før politiet varsles dersom det ikke foreligger en akutt-situasjon som krever umiddelbar inngripen.
- Er de taushetsbelagte opplysningene nødvendige for at politiet skal kunne avverge skaden eller begrense skadeomfanget? Hvilke opplysninger er nødvendig å utlevere?
Definisjoner
Denne rutinen gjelder to forhold:
- Avverging av kjønnslemlestelse
- Avvergingsplikt etter straffeloven
Nødetater er definert som politi og brannvesen
Vedlegg og referanser
Veileder for forebygging av kjønnslemlestelse
Rundskriv IS/9
Helsepersonell loven
Straffeloven §196