Hensikt
AKAN-avtalen skal bidra til at ansatte med avhengighetsproblematikk som påvirker arbeidsforholdet, blir fulgt opp til det beste for den ansatte og arbeidsgiver.
Ledere, og ansatte.
Arbeidsgiver
En individuell Akan-avtale kan tilbys ansatte som har utviklet, eller er i ferd med å utvikle et problematisk forhold til rus og/eller spill. Avtalen sikrer tett oppfølging over en gitt periode og er bindende for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Intensjonen ved å tilby Akan-avtale er å hjelpe den ansatte med sitt problem, samtidig som de får være i jobb.
Merk at det er egne bestemmelser for helsepersonell, se referanser. Ved behov for bistand, ta kontakt med «kontaktpersoner for kommunalområdene».
Utforming av en individuell Akan-avtale
I enhver Akan-avtale opprettes det et team bestående av leder, den ansatte og bedriftshelsetjenesten (BHT). I tillegg får den ansatte tilbud om å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen person den ansatte ønsker. Det tilbys lederstøtte fra personaltjenesten. Den ansattes fastlege skal alltid informeres og involveres i en eventuell Akan-avtale. Arbedsgiver og BHT samarbeider med den ansattes fastlege. I tillegg vil den ansatte bli gitt tilbud om individuelle konfidensielle samtaler med BHT.
Vedlagt denne prosedyren ligger mal for individuell Akan-avtale, samt mal for advarsel for brudd på kommunens rusmiddelpolitikk og mal for advarsel for brudd på Akan-avtale.
Avvik: Avvik fra denne prosedyren meldes i henhold til kommunens avviksprosedyre.
Håndtering av brudd iht. AKAN-modellen
Ved første brudd: Samtale med mulig tilbud om individuell Akan-avtale. Nærmeste leder informerer om kommunens rusmiddelpolitikk og hvilke alternativer som foreligger.
Andre brudd: Arbeidsgiver vurderer om det gis nytt tilbud eller behandles som en ordinær personalsak.
Ytterligere brudd: Vedkommende er i en individuell Akan-avtale. Teamet samles og det vurderes fortsatt avtale, eller ordinær personalsak.
Generelt gjelder, at ved særlig alvorlige brudd kan oppsigelse eller avskjed være mulig konsekvens på bakgrunn av en helhetsvurdering.
Alle advarsler og avtaler lagres i den ansattes personalmappe i kommunens sak/arkiv-system.
Akan er en forkortelse for Arbeidslivets komité mot alkholisme og narkomani.
En individuell Akan-avtale er et tilbud til ansatte som har utviklet, eller er i ferd med å utvikle, en avhengighetsproblematikk.
Referanser:
Akan kompetansesenter:
Lov: