Målet med tiltakskortet er å sikre at overgangen fra en kriseorganisasjon til normal drift foregår på en smidig og hensiktsmessig måte ovenfor ansatte, eksterne aktører som har bidratt og øvrige innbyggere.
Kriseledelsen har ansvaret for å beslutte når kommunen skal gå tilbake til normal drift.
AU har ansvaret for å gjennomføre beslutningen om normalisering. Den enkelte direktør har ansvaret for sikre dette i egne kommunalområder.
Når krisen er over skal kriseorganisasjonen gå over til normal drift.
- Kommunedirektøren eller fungerende leder av kriseledelsen skal gå tydelig ut til ansatte og den øvrige befolkningen om at innsatsen trappes ned og at organisasjonen går over til normal drift.
- Kommunikasjon sørger for at kriseweb erstattes med ordinær løsning
- Ledere følger opp ansatte som har vært involvert i hendelsen
- Helse og mestring følger opp innbyggere som har vært involvert og skal overføres til det ordinære hjelpeapparatet.
- Kommunedirektør eller beredskapssjef følger opp eksterne aktører som har vært involvert.
- Informere ansatte om hvordan evaluering av hendelsen og innsatsen skal gjennomføres
- All dokumentasjon etter at krisen er avverget skal dokumenteres og journalføres i P360
Oppfølging
Oppfølging av pårørende og ansatte frem til normalsituasjon tar ofte tid. Det er viktig å foreta utsjekk av personer som kommunen følger opp iht. overgang til ordinære oppfølging hos arbeidsgiver, fastlege eller spesialisthelsetjeneste.
Evaluering
- Beredskapssjef skal sikre at hendelsen blir evaluert i henhold til beredskapsrutinene.
- Ledere i de berørte kommunalområdene bør vurdere å samle de ansatte til en uformell gjennomgang og vurdere debrief av hendelsen så raskt det lar seg gjøre.
- Beredskapssjef vurderer om det skal holdes et felles evalueringsmøte for kommunen.
- Beredskapssjef vurderer om det er behov for å holde et evalueringsmøte med eksterne aktører som har deltatt i arbeidet.