E-4 Tilbake til normalsituasjonen v. 1.0

Mål

 

 

Målet med tiltakskortet er å sikre at overgangen fra en kriseorganisasjon til normal drift foregår på en smidig og hensiktsmessig måte ovenfor ansatte, eksterne aktører som har bidratt og øvrige innbyggere.

Ansvar

 

Kriseledelsen har ansvaret for å beslutte når kommunen skal gå tilbake til normal drift.

AU har ansvaret for å gjennomføre beslutningen om normalisering. Den enkelte direktør har ansvaret for sikre dette i egne kommunalområder.

Hvordan

 

 

Når krisen er over skal kriseorganisasjonen gå over til normal drift.

  • Kommunedirektøren eller fungerende leder av kriseledelsen skal gå tydelig ut til ansatte og den øvrige befolkningen om at innsatsen trappes ned og at organisasjonen går over til normal drift.
  • Kommunikasjon sørger for at kriseweb erstattes med ordinær løsning
  • Ledere følger opp ansatte som har vært involvert i hendelsen
  • Helse og mestring følger opp innbyggere som har vært involvert og skal overføres til det ordinære hjelpeapparatet.
  • Kommunedirektør eller beredskapssjef følger opp eksterne aktører som har vært involvert.
  • Informere ansatte om hvordan evaluering av hendelsen og innsatsen skal gjennomføres
  • All dokumentasjon etter at krisen er avverget skal dokumenteres og journalføres i P360

Oppfølging

Oppfølging av pårørende og ansatte frem til normalsituasjon tar ofte tid. Det er viktig å foreta utsjekk av personer som kommunen følger opp iht. overgang til ordinære oppfølging hos arbeidsgiver, fastlege eller spesialisthelsetjeneste.

Evaluering

  • Beredskapssjef skal sikre at hendelsen blir evaluert i henhold til beredskapsrutinene.
  • Ledere i de berørte kommunalområdene bør vurdere å samle de ansatte til en uformell gjennomgang og vurdere debrief av hendelsen så raskt det lar seg gjøre.
  • Beredskapssjef vurderer om det skal holdes et felles evalueringsmøte for kommunen.
  • Beredskapssjef vurderer om det er behov for å holde et evalueringsmøte med eksterne aktører som har deltatt i arbeidet.