Målet med tiltakskortet er å sikre liv og helse, opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner og reduserer konsekvenser ved
utfall av kommunens systemer eller tilkoplede nettverk.
Kriseledelse, kommunedirektør eller beredskapssjef har ansvaret for å beslutte nødvendige tiltak for å redusere
konsekvensene.
It-enheten har ansvar for hurtig iverksettelse av tiltak og AU har ansvaret for å koordinere kommunens innsats og
rapportere til kriseledelsen som tar strategiske beslutninger.
VED UTFALL AV ECOM VARSLES IT-ENHETEN
IT-enheten følger intern beredskapsplan ved utfall og;
- får overblikk over situasjonen og lokaliserer årsak til utfall
- ved større hendelser rapporterer IT til Beredskapssjef/AU som koordinerer innsats til områdene og fagsystemansvarlige
Beredskapssjef/AU koordinerer større hendelser ved utfall av ecom og;
- varsler områdene om situasjonen, herunder informasjonssikkerhetsutvalget
- koordinerer innsatser, kommunikasjon internt og eksternt
SITUASJONSORIENTERING
- Hva har skjedd?
- Hvor skjedde det?
- Når skjedde det?
- hvem eier krisen?
- hva er konsekvensene/hvor mange er berørt?
- hvor lenge antas bruddet å vare?
- har man store nok ressurser til å håndtere hendelsen?
SITUASJONSFORSTÅELSE
- Sett deg raskt inn i aktørenes og medias håndtering og tolkning av hendelsen.
- Vurder befolkningens fysiske og psykiske helse.
Er det grupper som er spesielt sårbare?
- Vurder behovet for samordning og koordinering av tiltak og bruk av ressurser.
- Iverksett oppfølging og evaluering av iverksatte tiltak.
- Utarbeid prognoser og konsekvensanalyser.
STØTTE
- utenom arbeidstid ring IT-sjef, leder IT-infrastruktur.
- HelseCert
- NSM
- Agder Energi
- Telenor og Telia
Vedlegg og referanser
Ressursoversikt overordnet beredskapsplan (Ikke tilgjengelig)