H-6 A Utfall av elektronisk kommunikasjon (ekom) v. 1.3

Mål

 

 

Målet med tiltakskortet er å sikre liv og helse, opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner og reduserer konsekvenser ved 
utfall av kommunens systemer eller tilkoplede nettverk. 

Ansvar

 

 

Kriseledelse, kommunedirektør eller beredskapssjef har ansvaret for å beslutte nødvendige tiltak for å redusere
konsekvensene.

It-enheten har ansvar for hurtig iverksettelse av tiltak og AU har ansvaret for å koordinere kommunens innsats og
rapportere til kriseledelsen som tar strategiske beslutninger.

Hvordan

 

 

VED UTFALL AV ECOM VARSLES IT-ENHETEN 

IT-enheten følger intern beredskapsplan ved utfall og;

  • får overblikk over situasjonen og lokaliserer årsak til utfall
  • ved større hendelser rapporterer IT til Beredskapssjef/AU som koordinerer innsats til områdene og fagsystemansvarlige

Beredskapssjef/AU koordinerer større hendelser ved utfall av ecom og;

  • varsler områdene om situasjonen, herunder informasjonssikkerhetsutvalget
  • koordinerer innsatser, kommunikasjon internt og eksternt

SITUASJONSORIENTERING

  • Hva har skjedd?
  • Hvor skjedde det?
  • Når skjedde det?
  • hvem eier krisen?
  • hva er konsekvensene/hvor mange er berørt?
  • hvor lenge antas bruddet å vare?
  • har man store nok ressurser til å håndtere hendelsen?

SITUASJONSFORSTÅELSE

  • Sett deg raskt inn i aktørenes og medias håndtering og tolkning av hendelsen.
  • Vurder befolkningens fysiske og psykiske helse.
    Er det grupper som er spesielt sårbare?
  • Vurder behovet for samordning og koordinering av tiltak og bruk av ressurser.
  • Iverksett oppfølging og evaluering av iverksatte tiltak.
  • Utarbeid prognoser og konsekvensanalyser.

STØTTE

  • utenom arbeidstid ring IT-sjef, leder IT-infrastruktur.
  • HelseCert
  • NSM
  • Agder Energi
  • Telenor og Telia

 

 

Vedlegg og referanser

Ressursoversikt overordnet beredskapsplan (Ikke tilgjengelig)