H-7 Akutt forurensning med farlige stoffer v. 1.0

Mål

 

 

Målet med tiltakskortet er å sikre raskt og effektiv håndtering ved akutt forurensing for å minimere konsekvensene.

Ansvar

 

 

Kriseledelse, Kommunedirektør eller beredskapssjef har ansvaret for å beslutte nødvendige tiltak for å redusere konsekvensene.

AU har ansvaret for å iverksette beslutningene, og koordinere kommunens innsats.

Hvordan

 

 

Brannvesenet har ansvaret for og vil håndtere akuttfasen. Når kommunen blir varslet om en hendelse med akutt forurensning:

  • Beredskapssjef har kontinuerlig dialog med politiet og brannvesenet, og mobiliserer relevante ressurser i kommunen
  • Kommunen kan bli bedt om å bistå aktørene med personell/utstyr og materiell for å støtte opp under nødetatenes arbeid.
  • Kommunen kan bli bedt om å bistå i evakueringsarbeid og EPS, se tiltakskort for «Evakuering» og «Etablering av mottak og evakuert- og pårørendesenter»
  • Loggføres i CIM
  • Vurder sammen med politi og KBR om det er behov for varsling av øvrig befolkning
  • Rapportere til Fylkesmannen gjennom samordningskanalen

 

Vedlegg og referanser