Målet med tiltakskortet er å sikre raskt og effektiv håndtering ved akutt forurensing for å minimere konsekvensene.
Kriseledelse, Kommunedirektør eller beredskapssjef har ansvaret for å beslutte nødvendige tiltak for å redusere konsekvensene.
AU har ansvaret for å iverksette beslutningene, og koordinere kommunens innsats.
Brannvesenet har ansvaret for og vil håndtere akuttfasen. Når kommunen blir varslet om en hendelse med akutt forurensning:
- Beredskapssjef har kontinuerlig dialog med politiet og brannvesenet, og mobiliserer relevante ressurser i kommunen
- Kommunen kan bli bedt om å bistå aktørene med personell/utstyr og materiell for å støtte opp under nødetatenes arbeid.
- Kommunen kan bli bedt om å bistå i evakueringsarbeid og EPS, se tiltakskort for «Evakuering» og «Etablering av mottak og evakuert- og pårørendesenter»
- Loggføres i CIM
- Vurder sammen med politi og KBR om det er behov for varsling av øvrig befolkning
- Rapportere til Fylkesmannen gjennom samordningskanalen
Vedlegg og referanser