H-11 Operativ koordineringsgruppe v. 1.0

Mål

 

 

Målet med tiltakskortet er å sikre rask oversikt og kontroll på situasjonen når kommunen blir varslet om person(er) som er;

  • av høy alvorlighetsgrad
  • som haster å varsle kommunen eller politiet om, 
  • eller som ikke håndteres i de ordinære samhandlingsarenaene mellom politi - kommune og sykehus.

Ansvar

 

 

Beredskapssjef har ansvaret for å ta imot henvendelser og kalle inne operativ koordineringsgruppe, samt rapportere til  relevante ledere i tjenesten.

Gruppen som kalles inn består av politistasjonsjef, klinikkdirektør psykisk helse, kommuneoverlege, kriminalitetsforebyggende koordinator, beredskapssjef og beredskapskoordinator i helse og mestring. Personene skal raske kunne kalle inn respektive tjenesteansvarlige etter beredskapsprinsippene.

Hvordan

 

 

Når kommunen blir varslet, skal beredskapssjef eller den utpekte lederen:

  • Orientere Kommunedirektør og/eller relevante kommunalområder.
  • Innkalle operativ koordineringsgruppe med relevante aktører for å vurdere utveksling av taushetsbelagt informasjon etter unntaksreglene i lovverket.
  • Operativ koordineringsgruppe vurderer utfra tilgjengelig informasjon hvordan kommunens øvrige tjenester skal involveres utover det ordinære apparatet
  • Varsle øvrige instanser, kommunalområder og tjenester etter prinsipp om "need to know"
  • Koordinere eventuelt håndtering av media i samarbeid med rådmannen og kommunikasjon
  • Utsjekk av sak ved at relevant tjeneste melder fra at saken følges opp i linjen.

 

Vedlegg og referanser

Helsepersonellets taushetsplikt

Lov om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) § 27