Fritt brukervalg praktisk bistand - prosedyre for oppfølging v. 1.4

MÅL/ HENSIKT:

Å sikre god oppfølging av politisk vedtak om fritt brukervalg.
 

DEFINISJONER:

Fritt brukervalg betyr at personen selv kan gjøre valg om hvilken leverandør vedkommende vil ha hjemmehjelpstjenester fra.
Vedtaket om konkrete oppgaver og omfang endres ikke ved valg av privat leverandør.
 

ANSVAR:
 

Kommunalsjef Forvaltning

Følge opp politiske vedtak om Fritt brukervalg

Melde for politisk behandling når det er nødvendig med endringer

Saksbehandler Forvaltning

Motta svar fra bruker som ønsker privat utfører

Ved endringer i tjeneste: send mail til post.frittbrukervalg.pb@kristiansand.kommune.no hvor man viser til nytt vedtak eller notat i profil. Det er kontaktperson fom skla endre selve tjenestebildet. 

Kontaktperson for Fritt brukervalg

Registrere tjeneste PB-PRIV

Ha jevnlig kontakt med private firma

  • sende beskjed om nye brukere til privat firma
  • registrere/oppdatere tjenesten i Profil
  • månedsregnskap
  • oppdatere Iplos etter tilbakemelding fra privat firma på de som kun har pb-priv. Gjøres to ganger per år. 
  • svare på tilbakemeldinger fra brukere
  • sende beskjed om avslutning av tjeneste til privat firma. Hvis bruker er uenig er saksbehandler kontaktperson. 
  • ha oversikt over tjenester som skal evalueres, og videreformidle dette til saksbehandler på dato.
  • Skrive årsrapport for fritt brukervalg - pb

Ansvarlig for elektronisk meldingsboks

Sende melding til privat utfører ved innleggelse/utskrivelse sykehus.

Kommunal utfører for andre tjenester

Melde fra til privat utfører ved fravær og opphør. (med unntak av inn/ut av sykehus)

Se vedlagt liste over aktører

 

BESKRIVELSE:

Informasjon til innbyggerne om Fritt brukervalg
 

Kontakt med leverandørene

Kontaktperson har jevnlig kontakt pr mail og telefon med firmaene, minst en gang pr mnd. Ved behov for møter er partene gjensidig ansvarlige for å be om dette, men kontaktperson kaller inn til et fast møte per halvår. 

Kontraktene som er inngått med firmaene beskriver gjensidige plikter og rettigheter.

Se ellers tjenestebeskrivelse for praktisk bistand. Her beskrives endel detaljer rundt vedtak, og for de som velger private tilbydere er lovverket, rettigheter og plikter tilsvarende som for de som velger kommunen som utfører.
 

Tjenestekonsesjon

Kontrakter med private leverandører inngås for to år om gangen. Heretter kan det tas ut opsjon for 1+1+1 år. Kommunen plikter I så fall å varsle leverandør innen tre måneder før kontraktstidens utløp. Innkjøpsavdelingen I samarbeid med forvaltning samt jurist utarbeider kontrakt og følger opp disse prosessene.
 

HENVISNINGER:

Praktisk bistand - tjenestebeskrivelse hjemmehjelp og daglige gjøremål


VEDLEGG:

Liste over mailadresser til private utførere

LEVERANDØR

MAILADRESSE

 

Din Omsorgspartner

 Post@dinomsorgspartner.no

 

Mio omsorg

 post.agder@mio.no