Bruk av garderober og arbeidstøy for ansatte i hjemmetjenesten og ved omsorgssentre v. 1.1

MÅL/ HENSIKT:

Hensikten med prosedyren er å gi en innføring i riktig bruk og distribusjon av arbeidstøy. Best mulig utnyttelse og orden i garderober, tildeling og bruk av garderobeskap.

 

DEFINISJONER:

    Tøyutlevering - områder hvor personalet henter rent arbeidstøy.

    Skittentøypose - der personalet legger skittent arbeidstøy til vask.

Garderobeskap – skap med mulighet til å henge fra seg personlig tøy. Har enten innfelt lås eller innretning for hengelås.

    Med skap for verdisaker mener vi små skap til oppbevaring av verdisaker og andre eiendeler som ansatte kan benytte når de er på vakt.    Skapene kan låses med hengelås eller innfelt lås.  

 

ANSVAR:

    Avdelingsleder/soneleder, eller den leder utpeker, har ansvar for administrasjon av tøyutlevering, skittentøyposer og garderober.   Dvs. tildeling av garderobeskap, skap for verdisaker, låseutstyr og rutiner knyttet til bruk av garderobe.

    Avdelingsleder/soneleder har ansvaret for at det er nok arbeidstøy tilgjengelig.

    Avdelingsleder/soneleder har sammen med vaktmester ansvar for at utstyr og inventar blir vedlikeholdt.

    Leverandør av vaskeritjenesten er ansvarlig for etterfylling ved tøyutleveringen og at skittent tøy blir fraktet til vask.

    Det er den enkelte ansattes ansvar å forlate garderobeskapet i god tilstand, og følge gjeldene rutine for tøyutlevering og skittentøy, samt orden i garderoben.

    Vaskepersonell har ansvar for vask av gulv, sanitærområde og søppeltømming i garderober.

  

BESKRIVELSE:

Arbeidstøy

Helse og mestring holder arbeidstøy til ansatte med pasientkontakt ved omsorgssentre og i hjemmetjenesten.

 

Arbeidsuniform for personell med pasientkontakt:

    Arbeidsuniformen består av overdel (kittel) og bukse. Arbeidstøyet skal tåle vask ved 85 °C og vaskes av kommunens leverandør av vaskeritjeneste.

    ID kort eller navneskilt er en del av arbeidsuniformen, og skal gi informasjon om helsearbeiderens fornavn, etternavn og tittel/yrke.

    Se Sykepleierhåndboka for rutiner for bruk av hodeplagg i tjenesten.

 

Rutiner

         Ansatte henter rent arbeidstøy i eget område. Område skal være innredet på en hensiktsmessig måte, sortert etter plaggenes størrelser.

  • «Hamstring» av plagg er ikke tillatt.
  • Arbeidstøyet skal ikke benyttes andre steder enn på arbeidsplassen, og skal ikke tas med hjem.
  • Arbeidstøyet sendes til vask etter hver vakt.
  • Ved synlig tilsøling skal tøy skiftes.
  • Arbeidstøyet skal kun vaskes av kommunens leverandør av vaskeritjeneste.
  • Innhold i lommer eller gjenstander som er festet til tøyet skal fjernes før plagget legges til vask.

         Stellefrakk/engangsforkle skal brukes i alle situasjoner som kan medføre forurensning av arbeidsantrekket, blant annet ved stell av beboere, sårstell, ved arbeid på skyllerom og ved håndtering av urent tøy arbeid.

Se Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig) for sykehjem og Sykepleierhåndboka for ytterlige opplysninger.

 

Rutiner for bruk av rombundet stellefrakk

Side 16 Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)

 

Garderober

    Alle ansatte, studenter og lærlinger ved omsorgssentre og i hjemmesykepleien skal ha tilgang til garderobe.

    For å sikre at alle ansatte, studenter og lærlinger har garderobeskap på vakt skal ordningen med personlige skap i utgangspunktet ikke benyttes. Andre lokale løsninger kan benyttes under administrasjon av avdelingsleder/soneleder.

    Enkelte sonekontor har ikke garderobeskap og knagger må benyttes. Ansatte skal ha mulighet til å låse inn eiendeler i skap for verdisaker.

 

Åpning av garderobeskap

For å hindre misbruk av personlig skap kan disse bli åpnet av avdelingsleder/soneleder/vaktmester. Det bør foretas en varsling god tid i forkant. Når en ansatt har mistet nøkkelen til sitt garderobeskap er avdelingsleder/soneleder/vaktmester behjelpelig med å låse opp skap ev. klippe opp hengelås.