Dette dokumentet beskriver hvordan ansatte i Kristiansand kommune skal håndtere informasjon basert på behov for beskyttelse av dokumentasjonen (konfidensialitet). Rutinen vil være overordnet i kommunen og øvrige rutinger i fagsystemene skal ikke gjøres mindre strengt enn i denne rutinen.
Det er alle ledere med personalansvar som skal sørge for at rutinen følges.
Alle ansatte.
Informasjon som behandles i kommunen har forskjellig beskyttelsesbehov og er delvis regulert av loven. For at brukere skal kunne vite hvordan man skal håndtere informasjonen, gis det i dette dokumentet definisjon av ulike typer informasjon, samt en tabell som viser hvordan den enkelte informasjon skal håndteres.
Klassifisering av informasjon |
|
Beskyttelsesgrad |
Beskrivelse |
Åpen informasjon er informasjon som er åpent tilgjengelig for alle. |
|
LAV (VIRKSOMHETS-INTERNT) |
Informasjon for internt bruk hvor kompromittering, tap eller utilgjengelighet kan føre til: o Uønsket offentliggjøring i media av informasjon som bare skal være tilgjengelig for ansatte o Mindre økonomiske tap o Mindre skade på kommunens omdømme. o Eksempler på informasjon: Interne notater, rundskriv og presentasjoner |
MIDDELS |
Benyttes dersom det vil kunne skade offentlige interesser, en bedrift, institusjon eller enkeltperson at dokumentets innhold blir kjent for uvedkommende. Informasjon hvor kompromittering, tap eller utilgjengelighet kan føre til: o At informasjon om kommunen som oppfattes som middels beskyttelsesverdig, kan bli lest/endret av uvedkommende. o Skade på kommunens omdømme. o Risiko for økonomiske tap – under <> kr Eksempler på slik informasjon: o Personopplysninger o Strategier o Adgangskoder |
HØY |
Benyttes dersom det vil kunne forårsake betydelig skade for offentlige interesser, en bedrift, institusjon eller enkeltperson at informasjonen blir kjent for uvedkommende. o At informasjon om kommunen som oppfattes som sensitiv, kan bli lest/endret av uvedkommende. o Alvorlig skade på kommunens omdømme. o Alvorlige konsekvenser for enkeltpersoner. o Risiko for økonomiske tap – over <> kr Eksempler på slik informasjon: o Sensitive personopplysninger og følsomme personopplysninger o Sensitive opplysninger om virksomhetens strategi, planer og aktiviteter o Svært sensitiv informasjon om sikkerhetsrelaterte hendelser o Systempassord og andre passord |
Unntatt offentlighet |
Brukes av offentlige etater. Man må da henvise til hvilken paragraf dokumentet unntas etter. |
|
ÅPEN |
LAV (VIRKSOMH. INTERNT) |
Unntatt off. |
MIDDELS |
HØY |
1 Merking |
|
|
|
|
|
Dokumenter / informasjon skal være merket med beskyttelsesgrad. |
|
x |
x |
x |
x |
Dokumentet / informasjonen skal merkes med hvilken bestemmelse som gir hjemmel for å unnta dokumentet fra offentlighet. |
|
|
x |
|
|
Angi eventuell tidsbegrensning for graderingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Kopiering |
|
|
|
|
|
Dokumenter skal bare kopieres til personer som har autorisasjon for graderingen. |
|
x |
x |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
3 Oppbevaring |
|
|
|
|
|
Ethvert tap eller kompromittering av beskyttelsesverdige dokumenter skal meldes til Sikkerhetsansvarlig og nærmeste linjeleder. |
|
x |
x |
x |
x |
Lagres på sikkert område på filsystem hvor kun den/de som skal ha informasjonen har tilgang |
|
|
x |
x |
x |
Forhindre innsyn fra utenforstående |
|
x |
x |
x |
x |
Skal være nedlåst når ikke under oppsyn |
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
Utskrifter |
|
|
|
|
|
Utskrifter skal hentes umiddelbart fra skrivere slik at konfidensialitet (”Need to know”) i saksbehandlingen opprettholdes |
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
På reise/Hjemme: |
|
|
|
|
|
Dokumenter/elektroniske medier skal oppbevares under oppsyn av den ansatte eller avlåst |
|
|
x |
x |
x |
Lagres kryptert på bærbar PC eller annet mobilt utstyr |
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
4 Forsendelse/elektronisk håndtering |
|
|
|
|
|
Fysiske dokumenter (papir) sendes i posten i lukket konvolutt |
x |
x |
x |
x |
x |
Skal ikke overføres som e-post på Internett |
|
|
|
|
x |
Sendes som kryptert fil / kryptert vedlegg til e-post på Internett Sørg for å få kvittering fra mottaker om at e-posten er mottatt. |
|
|
x |
x |
|
Kan sendes som normal (ukryptert) e-post |
x |
x |
|
|
|
Tillatt å sende på telefaks |
x |
x |
|
|
|
Informasjonen skal ikke kommuniseres på steder hvor samtale kan overhøres av utenforstående. |
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
5 Journalføring |
|
|
|
|
|
Føres i journal unntatt offentlighet (ved mottak / forsendelse) |
|
|
x |
x |
x |
Føres i åpen journal (ved mottak / forsendelse) |
x |
x |
x[2] |
x2 |
|
|
|
|
|
|
|
6 Makulering av dokumenter |
|
|
|
|
|
Papir legges i egne makuleringsdunker |
|
x |
x |
x |
x |
Papir kastes i papiravfall / avfall |
x |
|
|
|
|
7 Håndtering av datalagringsmedia |
|
|
|
|
|
Disker, utstyr som inneholder harddisker og annet lagringsmateriale (f.eks. minnebrikker, backuptape etc.), skal leveres til IKT-kontoret for forsvarlig destruksjon. |
x |
x |
x |
x |
x |
Lagringsmedia som CD, DVD og minnepinner leveres til IKT-kontoret for destruksjon |
|
|
x |
x |
x |
Lagringsmedia som CD og DVD og klippes/brekkes i biter og kastes i avfall |
x |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reparasjon / Service: |
|
|
|
|
|
Datautstyr sendes IKT-kontoret |
x |
x |
x |
x |
x |
[1] Dokumenter med åpen informasjon trenger ikke merkes med beskyttelsesgrad
[2] Hvis det føres offentlig journal, kan disse føres i åpen journal i stedet for journal unntatt offentlighet dersom journalføringen ikke røper fortrolige opplysninger. Nøytrale kjennetegn, utelatelser eller overstrykninger skal benyttes i kopi av journal som legges frem for publikum for å unngå at fortrolig informasjon røpes
Konfidensialitet, Integritet og Tilgjegelighet, se Informasjonssikkerhet - policy (Ikke tilgjengelig)