Revidert april 2023.
Planen bygger på den nasjonale planen fra 2014:
Nasjonal beredskapsplan for pandemisk influensa
Nasjonale faglige råd til pandemiplanlegging fra november 2019:
Nasjonale faglige råd for pandemiplanlegging
HENSIKT: Beredskapsplanen skal bidra til å:
• redusere sykelighet og død,
• ta hånd om et stort antall syke og døende pasienter,
• opprettholde nødvendige tjenester i et samfunn med meget høyt sykefravær og
• gi fortløpende, nødvendig info til helsevesenet, det offentlige, publikum og media
ANSVAR:
• Ansvaret er delt mellom en rekke kommunale og statlige institusjoner og avdelinger. Se matrise i vedlegg 1.
• Pandemiplanen er koblet til kommunens øvrige krisehåndteringsplaner, blant annet:
- Plan for overordnet krisehåndtering
- Plan for helse og sosial beredskap
• Smittevernlegen er ansvarlig for oppgradering og rullering av planen.
DEFINISJONER:
Influensapandemier er de store, verdensomspennende epidemier med influensavirus som befolkningen ikke har naturlig beskyttelse mot, og som opptrer med varierende mellomrom. En pandemi kan få omfattende skadevirkninger helsemessig og økonomisk, og sette store deler av samfunnet ut av funksjon. I vår del av verden regnes pandemier av smittsomme sykdommer blant de mest sannsynlige årsaker til akutte krisetilstander i samfunnet.
Denne planen inkluderer også pandemier med andre infeksiøse agens enn influensaviruset.
FREMGANGSMÅTE:
Planen bygger på den nasjonale pandemiberedskapsplanen og eksisterende planverk for krisehåndtering og smittevern i Kristiansand kommune. Den skal samordnes med tilsvarende plan for Sørlandet Sykehus HF Kristiansand. Se tiltakskort for hver enkelt fase.
WHO sin definisjon av pandemiens faser:
Interpandemisk fase: Dette er perioden mellom influensapandemier. I denne perioden vil det oppstå nye subtyper influensavirus i dyrepopulasjoner som iblant kan smitte fra dyr til mennesker, men som først vil ha pandemisk potensiale når det oppstår smitte mellom mennesker.
Høynet beredskapsfase: Denne inntrer når det er påvist en ny subtype av influensa hos mennesker. Økt årvåkenhet og grundige risikovurderinger er viktig på lokalt, nasjonalt og globalt nivå. Hvis risikovurderingene konkluderer med at det ikke er fare for utvikling til pandemisk fase kan dette innebære en nedskalering av aktivitetsnivået og oppmerksomheten.
Pandemisk fase: Denne inntrer når vi ser en global spredning (til flere WHO regioner) blant mennesker av en ny subtype av influensa.
Overgangsfase: Etter toppen av en pandemisk bølge, ved minsket global risiko vil man kunne redusere tiltak
FORENKLET OG PRAKTISK INNDELING AV FASER SOM VIL BLI BENYTTET I DENNE PLAN:
1. Før pandemiutbrudd. Tilsvarer begrepene «interpandemisk fase» og «høynet beredskapsfase».
2. Under pandemiutbrudd. Tilsvarer begrepet «pandemisk fase».
REFERANSER:
Smittevernloven med forskrifter
Vaksinasjonsveilederen, https://www.fhi.no/sys/sok/?term=vaksinasjonsveilederen#
Nasjonal beredskapsplan for pandemisk influensa
Nasjonale faglige råd for pandemiplanlegging
SSHF: Plan for pandemisk influensa
VEDLEGG:
F. Beredskap for å ta imot utskrivningsklare pasienter
|
Ansvars og oppgavematrise
Arbeidsoppgaver |
Ansvarlig |
Samarbeidspartner(e) |
Ansvar for det kommunale smittevernet |
Kommuneoverlege
|
De praktiske oppgavene er delegert til ulike deler av kommunens helsetjeneste, bl.a. smittevernoverlegen |
Informasjon, smitteoppsporing, daglig ansvarlig for smittevernet
|
Smittevernoverlegen
|
Øvrig kommunal helsetjeneste Fastlegene Infeksjonsmedisiner SSHF |
Faglig oppdatering av helsepersonell i kommunens helse- og omsorgstjeneste |
Virksomhetsledere i Helse og mestring og Oppvekst |
Smittevernlegene i Kristiansand og på SSHF
|
Undersøkelse og behandling av smittet person |
Fastleger Sørlandet Sykehus HF, Kristiansand (SSHF) |
Smittevernlegen Fastlege Legevakten Omsorgstjenester |
Omsorg for alvorlig syk person |
Omsorgstjenester |
Smittevernlegen SSHF Fastlegen Frivillige organisasjoner |
Varsling, innkalling og møtested for ekstra personell/arbeidsfordeling, endring av vaktplaner |
Den kommunale kriseledelsen, arbeidsutvalget for beredskap |
Virksomhetsledere i Helse og mestring og Oppvekst |
Opprettelse av luftveisklinikk |
Legevakta |
Helse- og mestring, evt. Oppvekst, kommuneoverlege, kriseledelsen |
System for registrering og melding (MSIS) |
Kommuneoverlege |
Smittevernlegen Fastlegene Legevakten |
Vaksinasjon og eventuelt profylaktisk behandling av friske, inkludert eget personale |
Kommuneoverlege Smittevernlege |
Ledere i Helse og mestring og Oppvekst |
Retningslinjer for behandling og innleggelse i sykehus |
Kommuneoverlege SSHF |
|
Psykososial omsorg overfor pasienter/pårørende |
Helse- og mestringsdirektøren |
Kommunalområde Livsmestring Livssynsorganisasjoner og andre frivillige organisasjoner |
Geistlige tjenester |
Kirkelige org. |
|
Massemottak/frigjøring av plasser i sykehjem |
Helse- og mestringsdirektøren |
Kommunalsjefer i aktuelle områder |
Legemiddelforsyning antipyretika/ antibiotika/profylaktika og vaksiner |
Statsforvalteren i Agder |
Kommuneoverlegen Apotekene |
Kommunelegen/kommunen kan rekvirere Fredsinnsatsgruppe (FIG) fra nærmeste sivilforsvarskrets (JD) |
Den kommunale kriseledelse |
|
Avklaring av juridiske spørsmål knyttet til smittevernloven |
Kommuneadvokaten |
|
Organisering for massevaksinasjon |
Smittevernlege |
Vaksinasjonskontoret Familiens hus Fastlegene |
|
Dette er perioden mellom influensapandemier. I denne perioden vil det oppstå nye subtyper influensavirus i dyrepopulasjoner som iblant kan smitte fra dyr til mennesker, men som først vil ha pandemisk potensiale når det oppstår smitte mellom mennesker.
Når det er påvist en ny subtype av influensa som smitter mellom mennesker, men før WHO og norske helsestyresmakter har definert denne som en pandemi, må vi ha økt årvåkenhet, og risikovurderinger, planer og tiltakskort ajourføres. |
FREMGANGSMÅTE
Vaksinasjon og informasjon skjer etter vanlige rutiner og retningslinjer.
1. Beredskapsledelsen skal gjennomgå kommunens beredskapsplaner og ROS-analyser og sørge for at disse blir oppdatert som vanlig etter gjeldende rutiner.
2. Sørge for at denne planen er samordnet med sykehusets planer.
3. Arbeidsutvalget og kommuneoverlege(r) skaffer oppdatert oversikt over eksisterende nasjonalt planverk, informasjonsmateriell og lignende.
4. Fortløpende skolering av helsepersonell, spesielt hygienetiltak for å hindre smittespredning.
Hensikt med de ulike smitteverntiltakene, målgruppene for tiltakene og de ulike alternativene man har:
Hensikt med tiltakene |
Redusere smitteoverføring |
Redusere antall Kontakter |
Redusere varighet av sykdommen |
Redusere antall mottakelige for sykdommen |
Målgruppe for tiltakene |
|
|
|
|
De syke |
Hygienetiltak Munnbind |
Isolering (hjemme) |
Antiviral behandling |
|
De mistenkt smittede |
Hygienetiltak Munnbind |
Karantene |
Antiviral behandling |
|
Resten av befolkningen |
Hygienetiltak Munnbind |
Aktivitetsreduksjon (for eksempel stengning av skoler) |
|
Vaksinering Profylaktisk behandling med antiviralia |
For øvrig skal en følge de føringer som gis av Statsforvalteren og fra sentrale myndigheter.
|
|
Arbeidsutvalget for krisehåndtering går igjennom følgende punkter:
For øvrig skal en følge de føringer som gis av Statsforvalteren og fra sentrale myndigheter.
|
Pandemisk fase: Denne inntrer når vi ser en global spredning (til flere WHO regioner) blant mennesker av en ny subtype av influensa. |
FREMGANGSMÅTE:
Avholde nødvendige møter i arbeidsutvalget og i kriseledelsen for at kommunen skal sikre forebygging, diagnostikk, behandling og pleie.
Momentliste FØR pandemien har nådd Kristiansand:
Saksliste NÅR pandemien har nådd Kristiansand:
For øvrig skal en følge de føringer som gis av Statsforvalteren og fra sentrale myndigheter.
|
Dersom massevaksinering skal iverksettes, vil vi få vaksiner i puljer, som må fordeles i henhold til de prioriteringer som gjelder.
Vaksinelevering og oppbevaring:
Oppbevaring i 2-8 graders kjøleskap/lager. Ledig lagerkapasitet på vaksinasjonskontoret brukes først, deretter kjølelager på Kongens senter.
Distribusjon og injeksjon av vaksiner lokalt
En tar sikte på å bruke samme rutiner for distribusjon og vaksinasjon som ved sesonginfluensaen. Dette innebærer følgende:
1. Vaksinen gis fra Vaksinasjonskontoret sine lokaler
2. Et forsterket tilbud på Rådhuskvartalet etableres
3. Et forsterket tilbud på Tangvall etableres
4. Et forsterket tilbud på Nodeland etableres
5. Det inngås avtaler med fastlegene om vaksinering av egne pasienter
6. Omsorgstjenestene som kan, vaksinerer egne brukere og personale.
7. Helsetjenester som kan, vaksinerer egne brukere og helsepersonell.
I tillegg legger vi opp til følgende:
1. Helsestasjonene/familiens hus bistår med vaksinering av barn i risikogruppene
2. Bedriftshelsetjenester bistår med vaksinasjon av ansatte i bedrifter
Vaksinasjonskontoret forsterkes til å bistå med eventuell opplæring av vaksinesteder og logistikk av vaksineleveranser.
Detaljplanleggingen av disse tilbudene (mobilisering av personale, organisering av lokaler etc.) kan først gjøres når det blir klart at massevaksinering blir gjennomført)
Prioritering av vaksiner:
Prioritering av vaksiner gjennomføres i henhold til sentrale føringer, og i henhold til lister utarbeidet lokalt på bakgrunn av de instruksjoner som gis fra statlige myndigheter.
• Helse- og mestringsdirektøren har ansvaret for å utarbeide slike lister for risikogrupper og helsepersonell
• Kommunedirektøren/Arbeidsutvalget for krisehåndtering har ansvaret for å koordinere utarbeidelse av slike lister for nøkkelpersonell i kommunen for øvrig.
Dokumentasjon
Dokumentasjon av at vaksiner er gitt, skal dokumenteres av den enkelte vaksinatør/vaksinasjonssted. Dette gjøres i henhold til de føringer som gitt sentralt, f. eks gjennom SYSVAK.
I tillegg bør alle som er vaksinert få kvittering og et vaksinasjonsbevis. Dersom ikke det foreligger føringer fra sentralt hold på dokumentasjon ala et vaksinasjonsbevis, utarbeides det lokalt, f. eks som et visittkort.
For øvrig skal en følge de føringer som gis av Statsforvalteren og fra sentrale myndigheter.
Vedlegg E:
Dersom pandemien skulle slå ut opp til 25% av arbeidsstyrken i hele eller deler av kommunen, vil strategien for å håndtere dette være:
Alle tjenestesteder har gjennom kontinuitetsplanlegging lagt en tiltaksplan for å håndtere et stort fravær. De fleste vil med denne kunne håndtere situasjonen.
For de arbeidssteder som likevel ikke klarer å opprettholde et minimum av nødvendige tjenester, er følgende tiltak aktuelle på sektor og kommunenivå.
Vedlegg F:
Kommunen har en rimelig beredskap for å øke antallet pasienter vi kan motta fra sykehuset, sammenliknet med en normalsituasjon. Dette omhandler:
1. Alle sykehjem har beredskap for å ta imot 10% flere pasienter enn normalt. Det gjøres ved å frigjøre legekontorer, møterom, bruke dobbeltrom mv.
2. De 3 største sykehjemmene har en beredskap for å ta imot 30% flere enn normalt.
3. I et absolutt verstefallsscenario skal sykehjemmene også kunne ta imot 50% flere enn normalt, men da vil tilbudet bli dramatisk redusert til å være en seng på en sovesal.
4. Kommunen bør ha opp til 20 sykehussenger i beredskap i tillegg til de ekstrasenger som allerede finnes på sykehjemmene. I tillegg har vi avtale med hjelpemiddelsentralen om å få levert senger og annet nødvendig utstyr raskt fra produsenter, i den grad det er mulig å skaffe fra lager.
5. Alle sykehjem har nå lager for og kompetanse til å administrere IV-væskebehandling.
6. Forstøvere og o2-utstyr er kartlagt for alle sykehjem.
7. Alle sykehjem har ekstra lager av nødvendig smittevernmateriell for å håndtere dråpesmitteisolering av beboerne.