Hensikten med prosedyren er å sikre at klager behandles i tråd med forvaltningsloven.
Kontaktpersoner
Fagstøtte
Avdelingsleder
Avdelingsleder
En part eller andre som har rettslig interesse kan påklage enkeltvedtak. Om klagen fremsettes muntlig skal vedkommende få hjelp til å skrive den. Bruk aktivitetstype "Klage- mottatt". Klagen skal behandles uten ugrunnet opphold, jf. https://lovdata.no/lov/1967-02-10/§11a. Det skal sendes ut brev om mottatt klage med standardtekst "Svarbrev behandlingstid klage":
Barnevernstjenesten skal foreta de undersøkelser klagen gir grunn til, og kan oppheve eller endre egne vedtak som er påklaget, jf. fvl. § 33. Ved klage på enkeltvedtak må det som en del av klagebehandlingen skrives nytt vedtak hvor resultatet kan være å oppheve, endre eller opprettholde tidligere vedtak. Dersom tidligere vedtak opprettholdes sendes klagen og relevant dokumentasjon til Statsforvalteren for endelig behandling. Bruk aktivitetstype "Vedtak-klage på enkeltvedtak.
Ved henvendelse fra Statsforvalteren på klager som ikke omhandler enkeltvedtak, avgir barnevernstjenesten en skriftlig uttalelse i aktivitetstype Klage-avgjørelse.
Saksgang i klage- og tilsynssaker: