Tiltaksplan for kapasitetsutfordringer (eller andre situasjoner som krever handling) i barnevernet v. 2.4

Hensikt

Sikre forsvarlig drift dersom det oppstår en kritisk situasjon med risiko for brudd på lovpålagte frister eller myndighetskrav. 

 

Gjelder for

Prosedyren gjelder for alle ansatte i tjenesten. 

 

Ansvar for gjennomføring

Barnevernsleder 
 

Beskrivelse

Dersom det oppstår en kritisk situasjon med risiko for brudd på lovpålagte frister eller myndighetskrav, iverksettes en midlertidig tiltaksplan for å sikre forsvarlig drift. 

Mål: 

  • Sikre barnets beste og lovpålagte oppgaver

  • Beskytte ansatte mot urimelig belastning

  • Opprettholde et forsvarlig tjenestetilbud innenfor tilgjengelige ressurser

 

Tiltaksplanen vurderes ved: 

  • Stor pågang av meldinger og undersøkelser

  • Økning i akutte saker og hasteflyttinger

  • Høyt sykefravær (definert som over X % sykefravær i avdelingen i en gitt periode)

  • Mange nyansatte

  • Kapasitetsutfordringer i barnevernstjenesten (f.eks. ubesatte stillingshjemler eller langvarige vakante stillinger)

  • Unntakstilstander nasjonalt

 

Prosess for vurdering og iverksettelse:

1. Situasjonsanalyse: 

Avdelingsleder vurderer situasjonen ved hjelp av den vedlagte analysemodellen (lenke til analyseskjema/mal: Situasjonsanalyse ved kapasitetsutfordringer .docx 

2. Tiltak i egen avdeling

Før beslutning om iverksettelse vurderes interne løsninger som: 

  • Omfordeling av arbeid. 

  • Prioritering av oppgaver (inkludert hvilke møter som skal prioriteres å reduseres, f.eks. ikke-kritiske møter og rapporteringsmøter). 

3. Lederdrøfting: Avdelingsleder informerer barnevernsleder og ledergruppen for å vurdere situasjonen og eventuelle tiltak på tvers av avdelinger. 

4. Beslutning: 
Barnevernsleder beslutter om tiltaksplanen skal iverksettes og på hvilket nivå etter trinnmodellen: 

  • Trinn 1: Intern omprioritering og møtejusteringer. 

  • Trinn 2: Økt bruk av overtid og ressursomfordeling. 

5. Informasjon: 
Ved iverksettelse vurderer barnevernsleder når og hvem som skal informeres. 

6. Evaluering: 
Planen evalueres fortløpende med fastsatte tidsintervaller. 

 

Prioritering av oppgaver 

Akutte saker der barn står uten omsorg eller er i akutt fare. Prioriteres etter risikoskalering i fagprogrammet som holdes fortløpende oppdatert.  

 

Mulige tiltak og konsekvenser 

  • Fordeling av saker på tvers av avdelinger → Fristene overholdes, men utfordringer med kontinuitet. 

  • Omprioritering av interne ressurser → Veiledning og opplæring reduseres midlertidig. 

  • Redusert møtevirksomhet og utadrettet arbeid → Mer tid til kjerneoppgaver, men kan påvirke samarbeid med eksterne. 

  • Mer bruk av overtid → Sikrer lovpålagte oppgaver, men kan føre til økt slitasje på ansatte.